پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانی با ایران را تصویب کرد

به گزارش رکنا، به نوشته خبرگزاری فرانسه، قانونگذاران بلژیکی معاهده‌ای را به تصویب رساندند که به زندانیان ایران و بلژیک اجازه می‌دهد دوره محکومیت شان را در کشورهای خود بگذرانند.

رسانه‌های اروپایی این تصمیم پارلمان بلژیک را «گامی بزرگ و جنجالی» توصیف کرده و نوشتند: «این معاهده با ۷۹ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع به تصویب رسید».

این معاهده در حالی به تصویب درآمده است که گروه‌های مخالف و حتی نمایندگان کنگره آمریکا تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا با مداخله در روند پیشبرد این طرح انسان‌دوستانه اخلال ایجاد کنند.

پیشتر، ۱۳ نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از پارلمان بلژیک درخواست کردند که طرح تبادل زندانی با ایران را به تصویب درنیاورد.

پیش‌نویس قانون تبادل زندانیان بین بلژیک و ایران با هدف آزادی یکی دیگر از کارمندان غیر دولتی بلژیکی که در ایران بازداشت است، تهیه شده است.

«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص بی‌گناهی «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی تصریح کرده بود: «ایشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود.»

این معاهده در تاریخ پانزدهم تیر، در کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک به تصویب رسیده بود.

 

کدخبر: 805997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟