از پاسخ وزیر اقتصاد به حسن روحانی تا ابقای اسکوچیچ و قفل کودک

به گزارش رکنا، امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران چه گذشت:

توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره معاملات روبل - ریال

علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در زمینه جلوگیری از گرو گرفتن بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها و دور زدن این بخشنامه از سوی برخی بانک‌ها، گفت: این امر قطعاً خلاف است ما قبلاً هم اعلام کردیم که بانک‌ها حق ندارند بخشی از وجوه ناشی از تسهیلات را بلوکه کنند. موارد را اعلام کنید تا ما با آن برخورد کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مکانیسم راه‌اندازی معامله روبل - ریال اظهار کرد: همانطور که اعلام شد معامله روبل در برابر ریال شروع شد که اتفاق بزرگی است و صادرکنندگان مختلفی که به روسیه صادرات دارند و عمدتاً شرکت‌های خشکبار هستند می‌توانند ارز خود را در بازار توافقی به نرخ عرضه و تقاضا، ارائه کنند و روبل خود را بفروشند.

صالح‌آبادی تاکید کرد: این کار از دیروز شروع شده است که البته با دو میلیون روبل شروع شد و تداوم خواهد داشت. با توجه به هماهنگی‌ها با طرف روس و اتخاذ تدابیر لازم، حجم این معاملات به مرور افزایش می‌یابد و بازار پرعمقی خواهد شد و فقط ارزی به نام دلار و یورو تعیین‌کننده نرخ ارز کشور نیست. روبل هم کنار سایر ارزها موجودیت می‌یابد.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: حجم معاملات روبل زیاد خواهد شد و طبیعتاً تقاضا برای سایر ارزها مثل دلار، کاهش می‌یابد و البته محدود به روبل هم نخواهد بود و سایر ارزها هم در آینده ارائه خواهیم کرد تا سبد متنوعی از ارزهای مختلف داشته باشیم و اثرگذاری ارزهایی مثل دلار را کاهش دهیم.

برکناری عیسی کلانتری/آخرین تصمیمات دولت در حوزه نجات دریاچه ارومیه

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز هیات وزیران گزارشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه و حل مشکلات آن از سوی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو ارائه شد. با توجه به تاکید رییس جمهوری مبنی بر تقویت کارگروه دریاچه ارومیه، آقای عیسی کلانتری مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه که دبیر کارگروه هم هستند، از سمت خود مطابق تصمیم هیات وزیران برکنار و استاندار آذربایجان غربی جایگزین شد.

وی افزود: همچنین استاندار آذربایجان شرقی به عنوان عضو جدید کارگروه به ترکیب اضافه شدند تا پیشرفت سریعتری برای حل مسئله دریاچه ارومیه داشته باشیم.

بهادری جهرمی یادآور شد: یکی از مصوبات امروز در خصوص پرداخت حق عضویت و معوقات جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی بود که با توجه به هماهنگی‌ پیش از این میان معاونت حقوقی رییس‌جمهور، وزارت خارجه و سازمان برنامه و بودجه صورت ، تمامی مجامع و سازمان‌های بین‌المللی که جمهوری اسلامی عضو آنهاست و معوقه یا پرداخت منظم حق عضویتی در آن وجود داشت، در دسته‌بندی قرار گرفت که تعیین تکلیف شوند و دولت یا سازمان برنامه و برخی را هم دستگاه‌ها مکلف پرداخت آن باشند.

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه دولت در ارتباط با بازنشستگان کشوری و لشکری و خانواده شهدا و ایثارگران، تصریح کرد: در جلسه یکشنبه شب گذشته از جمله مصوبات خوبی که انجام شد، عیدی دولت به جامعه بازنشستگی کشور و خانواده‌ شاهد و ایثارگر بود، تسویه یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از دیون معوق دولت به مجموعه سازمان تامین اجتماعی و بنیاد شهید و صندوقهای بازنشستگان کشوری و لشکری بود که متناسب با دیونی که در بودجه پیش‌بینی شده بود از محل واگذاری سهام این مبلغ مقرر شد تا مطابق جداول، دیون دولت تسویه شود.

وی افزود: برای سازمان تامین اجتماعی ۹۰۰ هزار میلیارد ریال، برای بنیاد شهید ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و برای بازنشستگی کشوری ۹۰ هزار میلیارد ریال تصویب شد که البته اعداد بیش از این بود و سرجمع آن اعلام شد. اختصاص سهام باید فرایند اجرایی خود را طی کند تا امکان تبدیل شدن به ریال داشته باشد و بخشی از مشکلات این صندوق‌ها را برطرف کند.

بهادری جهرمی یادآور شد: در جلسه یکشنبه گذشته ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مناسب ذخایر کالاهای اساسی در کشور و همچنین میزان خرید تضمینی گندم که یک رکوردشکنی در سال جاری رخ داد، دولت به منظور حمایت حداکثری از بخش کشاورزی و تولید داخلی نهاده‌ها با اعطای مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور تامین برخی از نهاده‌ها و کودها در حوزه کشاورزی موافقت کرد که هدیه‌ای به این بخش باشد.

با صداقت بیشتری صحبت کنیم

سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت  درباره آنچه اخیرا رییس جمهور پیشین گفته است مبنی بر اینکه در چه وضعیت اقتصادی و ارزی دولت را تحویل داد، تصریح کرد: مجموع ذخایر اسکناس ارزی کشور در وضعیت خوبی در سال گذشته بود، اما این برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کشور و حل مسایل تجارت کشور کمک نمی‌کند. خوب بود در کنار این شاخص‌ها به  طبق نامه آقای واعظی به آقای نوبخت، مساله خزانه خالی، با بیش از 54 همت استفاده از تنخواه نیز اشاره می شد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه  امسال هزینه های دولت بالاست، هنوز در چهارماهه اول نتوانستیم به سقف تنخواه سال گذشته برسیم و هزینه‌های دولت را در سطح پایین‌تری مدیریت کردیم.

وی در ادامه واکنش‌ها به اظهارات اخیر حسن روحانی گفت: خوب بود به استفاده‌ای که از مجموع اوراق شده بود در پنج ماه اول سال اشاره می کردند یا به 550 درصد افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی از ابتدا تا انتهای دوره هشت ساله‌شان اشاره می کردند. به افزایش 530 درصدی بدهی دولت به مجموع شبکه بانکی و بانک مرکزی اشاره می کردند و مجموع اینها تصویر دقیق تری را ایجاد می کند که اقتضا می کند با مردم با صداقت بیشتری صحبت کنیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه گفته می شود برخی از برنامه ها برای حذف ارز ترجیحی اجرایی نمی شود، گفت: فکر می کنم دوستان با تاخیر در این زمینه اظهار نظر می کنند. هم در زمینه کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می کردند و هم در حوزه دارو کار به مرحله اجرا رسیده است و مقدمات در کالاهایی از جمله آرد و غیره کار انجام شود، روند اجرا می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به وعده‌ای که در وزارت اقتصاد داده بودیم که اجرای قانون سامانه مودیان و پایان‌ه‌های فروشگاهی در تیرماه شروع می شود و تلاشی که سازمان امور مالیاتی داشتند که تست‌هایی را برای عملکرد و امنیت سامانه داشته باشند، الحمدلله این کار انجام شد و قرار بود شروع این کار با حضور رییس جمهور باشد، اما به دلیل مهمان‌های خارجی و غیره نشد، اما ما به وعده‌ خودت عمل کردیم و سامانه مذکور شروع به کار کرد. اطلاعیه‌ای مبنی بر این که چه گروه‌های اقتصادی با چه ترتیبی باید وارد سامانه شوند از طرف سازمان مالیاتی منتشر می شود و امیدواریم طبق آن حرکت اتفاق جدیدی در عرصه عمل و تکالیف قانونی بر زمین مانده و حرکت به سمت شفافیت اقتصادی و عادلانه شدن نظامی مالیات و پرداختی در کشور صورت گیرد.

به تصمیم فدراسیون فوتبال احترام می گذاریم

سید حمید سجادی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت درباره قانون جوانی جمعیت گفت: گزارشی در این باره تهیه کرده‌ایم که آماده ارایه آن هستیم.

وی درباره ابقای سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: تصمیمی است که فدراسیون گرفته است و ما هم احترام می گذاریم.

سجادی درباره تضعیف تیم ملی و کادر فنی در این استعفا و ابقا اظهار کرد: اینها مسایل فنی است که به نظرم فدراسیون باید پاسخ دهد . ما به نظرات فنی فدراسیون ها احترامی می گذاریم و پیگری می‌کنیم. امیدوارم تصمیماتی که گرفتند باعث تضعیف کادر فنی نشود و ایجاد همدلی و وفاق را در تیم ملی شاهد باشیم.

وزیر ورزش و جوانان درباره ناایمن بودن استادیوم آزادی اظهار کرد: خیر، استادیوم ناایمن نیست. مجموعه‌های ورزشی مصطحلک می شوند و این طبیعی است. برای استادیوم آزادی ما دستورالعمل نگهداری داریم و اتفاقا زیر نظر یک شرکت توسعه و تجهیز تخصصی است. نیم قرن از بهره‌برداری استادیوم می گذرد و من با خبر هستم که تحت مراقبت ویژه است.

وی در پاسخ به اینکه برنامه ای برای ورزش بانوان دارید؟ گفت: ورزش بانوان باید مستقل و خودکفا شود و برای اینها ما برنامه داریم.

چه محتواهایی در اینترنت محدود شده است ؟

عیسی زارع‌پور در حاشیه نشست هیات دولت درباره خبر قفل کودک در یک موتور جستجوی بین‌المللی گفت: یکی از نگرانی‌های جدی خانواده‌های ایرانی محدودیت در دسترسی به برخی محتویات است که در جمهوری اسلامی هم ممنوع هستند. ما با کمک اپراتورهای ارتباطی امکانی را فراهم کردیم که صرفا دسترسی به محتویات مستهجن، غیراخلاقی با خشونت‌ بسیار شدید توسط پلتفرم‌های جستجو از طریق اپراتورهای مخابراتی محدود شود. نه بحث قفل کودک است، نه محدودیت دیگری در موتورهای جستجو ایجاد شده است.

مرتضوی: در سه‌ ماهه اول دولت ۲۱۵ میلیارد تومان به احیای دریاچه ارومیه اختصاص دادیم

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲۸ سفر استانی رئیس جمهوری به خوبی برگزار شده و سامانه پایش در حوزه معاونت اجرایی برای رصد مصوبات سفر تبیین شده و تقریباً به روز رسانی شده است و در آینده نزدیک برای همه ارائه خواهد شد.

وی افزود: توفیقات خوبی در سفرهای استانی به دست آمده که مهمترینش ارتباط نزدیک آقای رئیس‌جمهور با مردم است. شنیدن دغدغه‌های مردم و شناسایی چالش‌ها و مشکلات استان‌ها و رسیدگی به آن در قالب مصوبات استانی از دیگر توفیقات آن است.

مرتضوی یادآور شد: یکی از مباحثی که مطرح می‌کنند درباره مصوبات احیای دریاچه ارومیه است و باید در این زمینه بگوییم که چندین جلسه ستاد تشکیل و منابع خوبی هم تخصیص داده شد. اساساً دولت‌ها در سه‌ماهه اول امکان تخصیص عمرانی ندارند اما تا الان بالغ بر ۲۱۵ میلیارد تومان تخصیص عمرانی به دریاچه ارومیه داده شده است و امیدوارم در آینده نزدیک مشکل دریاچه ارومیه حل شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری گفت: دور دوم سفرهای استانی هم ما در حوزه معاونت اجرایی مطابق دستور رئیس جمهوری بررسی می‌کنیم و شیوه‌های اجرایی آن را می‌سنجیم.

منبع: ایسنا

کدخبر: 805651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟