شستا در ۸ سال دولت قبلی به حیاط خلوت سیاسی تبدیل شد

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ،علی خضریان در جلسه علنی امروز( سه شنبه ) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت شستا از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ بیان کرد: هلدینگ شستا که وابسته به سازمان تامین اجتماعی می‌باشد با پول کارگران و بازنشستگان تاسیس شد و اکنون دارای شرکت‌های متعددی در حوزه داروسازی، کشت و دامداری و حوزه نفتی و پتروشیمی می‌باشد و درصد قابل توجهی از سهام این شرکت‌ها را دارا می‌باشد. اکنون هلدینگ شستا ۱۶۵ شرکت مدیریتی و ۶۵ شرکت غیرمدیریتی داشته و فعالیت گسترده‌ای را در سطح کشور انجام می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: مجموع درآمد سالیانه این هلدینگ در سال ۱۳۹۷، ۵۷ هزار میلیارد تومان بوده است که با توجه به تحولاتی که در نرخ ارز رخ داده حتما تا به امروز این درآمد چندین برابر شده است. با توجه به گردش مالی بالایی که در این شرکت وجود دارد باید روشن گردد که در این مجموعه چه می‌گذرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجالس مختلف تحقیق و تفحص از شستا کلید خورده اما تاکنون هیچ گزارشی از آن به صحن مجلس ارائه نشده است. اکنون محورهایی برای این تحقیق و تفحص تهیه شده اما یکی از محورهای اساسی که باید به آن ورود کرد اتفاق تلخی است که در طول ۸ سال دولت قبلی در شستا رخ داد و شستا را به یک حیاط خلوت سیاسی تبدیل کرد. افرادی که با معرفی معاون وقت وزارت تعاون در شرکت شستا پست و مقام گرفتند.

خضریان تاکید کرد: لیستی که از سوی معاون وقت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرکت شستا ارسال شد و در آن ذکر شد افرادی که در ستاد آقای روحانی فعالیت داشتند باید در هیات مدیره شرکت‌های شستا به کار گرفته شوند و این اقدام شستا را به یک حیاط خلوت سیاسی در طول هشت سال گذشته تبدیل کرد. چه دلیلی دارد یک فرد با یک لیسانس غیرمرتبط در یک هیات مدیره شرکت پتروشیمی پست بگیرد در حالی که کشور دارای جوانان نخبه فراوانی است. ما به دنبال این هستیم تا تخلفات رخ داده در مدیریت مالی و شرکت‌های وابسته روشن گردد. یک هلدینگ اقتصادی باید فعالیت‌های اقتصادی انجام دهد نه این‌که به حیاط خلوت سیاسی تبدیل شود.

 موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از شرکت شستا

براساس این گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) ، گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ را بررسی کرده و در نهایت با این درخواست موافقت کردند.

شهباز حسن پور، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  ضمن قرائت گزارش این کمیسیون، محورهای این تحقیق و تفحص را به شرح زیر اعلام کرد:

محور اصلی: بررسی وضعیت مدیریت اقتصادی، مالی، اداری و حقوقی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکتهای زیر مجموعه آن

محورهای فرعی:

۱- بررسی مدیریت مالی و سرمایه گذاری شرکت های زیر مجموعه، فرایند خرید و فروش داخلی و خارجی، خرید و فروش دارایی ها و نحوه رعایت صرفه و صلاح شرکت، اجاره دارایی ها، اخذ تسهیلات و نحوه پرداخت به شرکت های تابعه و اخذ تضامین بازپرداخت، چگونگی انجام حواله های ارزی و تخلفات ناشی از آن

۲- بررسی نحوه انتصابات و بررسی تناسب ترکیب اعضاء هیات مدیره ها در برخی از شرکت ها از لحاظ تحصیلات و تجربه کاری متناسب با فعالیت اجرایی شرکت، نحوه بکار گیری مشاوران، عضویت اعضای هیات مدیره ها به صورت همزمان در شرکتهای مختلف، بررسی ضوابط حقوق و مزایای معاونان، مشاوران و مدیران شرکت ها و تخلفات ناشی از آن

۳- بررسی مدیریت بخش حقوقی شرکت های زیر مجموعه شستا و تعداد دعاوی حقوقی، فرایند دعاوی و نحوه صرف هزینه‌های وکالت و نتایج مالی دعاوی حقوقی به نفع شستا، بررسی انتصاب مدیران حقوقی متمرکز از طریق معاونت حقوقی شرکت شستا و اخراج کارشناسان حقوقی مستقل

کدخبر: 797498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟