بیوگرافی علی اکبر صالحی

علی اکبر صالحی در 4 فروردین ماه سال 1328 در کربلا متولد شد، او اصالتا قزوینی و از نوادگان محمدصالح قزوینی است؛ پدرش احمد صالحی خواهرزاده عمادالکتاب است. 9 ساله بود که از عراق به ایران بازگشت.

در سال 1347 پس از آن که دیپلم گرفت، به دانشگاه آمریکایی بیروت رفت و مدرک کارشناسی فیزیک را در سال 1350 و یک سال بعد مدرک کارشناسی ارشد همان رشته را دریافت کرد. در سال 1356 نیز مدرک دکترایش را در رشته مهندسی هسته ای از مؤسسه فناوری ماساچوست آمریکا گرفت.

وی در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب اسلامی قائم مقام معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف شد. مدتی معاون آموزشی وزیر وقت علوم شد، امّا استعفاء کرد و به بخش مهندسی هسته‌ای دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف بازگشت.

در سال 1367 صالحی به عنوان اولین رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین شد، اما مجدد به ریاست دانشگاه صنعتی شریف بازگشت، و در سال های 1361 تا 1364 و 1368 تا 1372 ریاست این دانشگاه را برعهده داشت. اکنون نیز با رتبه استادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف است. او همچنین استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی، و عضو انجمن هسته‌‌ای این دانشگاه نیز می باشد.

صالحی پس از ریاست دانشگاه شریف از سال 1377 تا سال 1382 نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود، و پروتکل الحاقی پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضاء کرد.

 در سال 1383 صالحی در مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران که به رهبری دکتر روحانی انجام شد، از سوی وزیر خارجه _کمال خرازی_ به عنوان مشاور وزیر در مسائل بین الملل منصوب شد و در بعضی از جلسات مذاکرات هسته ای حاضر بود.

او در سال های 1384 تا 1388 معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی بود، که با انتصاب به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از این سمت استعفاء کرد.

صالحی از سال 1388 تا 1390 معاون رئیس جمهور ( محمود احمدی نژاد ) و رئیس سازمان انرژی اتمی بود؛ در آذر ماه سال 1389 نیز با حفظ سمت به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد.

در سال 1392 نیز توسط  حسن روحانی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شد؛ و در جریان مذاکراتی که به تفاهم هسته ای لوزان و برجام منجر شد به عنوان کارشناس فنی تیم مذاکره کننده حضور داشت، او در دولت دوازدهم نیز در همین پست حاضر شد.

پس از ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی ، محمد اسلامی جانشین علی اکبرصالحی در سازمان انرژی اتمی شد، و پس از مدتی با حکم رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم به عنوان معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم منصوب شد.

علی اکبر صالحی با زهرا راد ازدواج کرده و سه فرزند دارد. وی علاوه بر زبان فارسی؛ به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، عربی و اسپانیولی نیز تسلط دارد.

2علی اکبر صالحی رییس پیشین سازمان انرژی اتمی(بیوگرافی)

کدخبر: 792807 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟