ادعای رئیس کمیسیون اصل ۹۰ درباره شکایت از دولت روحانی/ ما رئیس جمهور را اهل وعده صادق می‌دانیم

به گزارش رکنا، کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس یازدهم نسبت به مجلس قبل تا حد زیادی ارتقا یافته است و حجم پرونده‌های بررسی شده در این کمیسیون و گزارش‌های ارائه شده به صحن علنی مجلس به روشنی گویای فعالیت جدی این کمیسیون است. در همین راستا گفتگویی با «حجت‌الاسلام حسن شجاعی علی آبادی»، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انجام دادیم تا اطلاعاتی از آخرین وضعیت بررسی پرونده‌های مهم در این کمیسیون کسب کنیم. خلاصه این گفتگو به شرح زیر است:

- متأسفانه دولت سابق در یک اقدام غیرمنصفانه و نادرست باعث تحمیل خسارت‌های سنگینی به مردم شد. اقدام دولت روحانی در موضوع بورس چیزی شبیه جیب‌بُری از مردم بود. آنان با وعده‌های گوناگون سرمایه‌های مردم را به بازار بورس جذب و عملاً کسری‌های مالی خود را از این محل جبران کردند. کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جلسات مختلفی را در این زمینه برگزار کرده اما رسیدگی‌های ما هنوز به پایان نرسیده است. چندین جلسه با رئیس سازمان بورس برگزار کردیم و او درباره وضعیت بورس توضیحاتی را به نمایندگان ارائه داد و برنامه‌هایی را هم مطرح کرد که تاکنون این وعده‌ها محقق نشده است.

- آنچه برای ما اولویت دارد، این است که ما باید مانع خسارت بیشتر مردم در بورس شویم. در جلساتی که با دولت داشتیم، روی این موضوع تأکید کردیم که وضعیت بورس باید بهبود پیدا کند و در قدم اول باید جلوی خسارت بیشتر را بگیریم. رئیس جمهور در روزهای ابتدایی کار خود، امید به حل مشکل بورس را در مردم به وجود آورد. ما رئیس جمهور را اهل وعده صادق می‌دانیم و از وی توقع داریم با توجه ویژه به موضوع بورس بپردازد. باید دولت نسبت به بهبود وضعیت بورس و جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به مردم تدابیر عاجل و فوری بیندیشد. بسیاری از مردم متضرر شدند و باید جلوی این ضرر گرفته شود. در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱ مواردی وجود داشت که وضعیت بورس را بدتر می‌کرد که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با جدیت به این موضوع ورود کرد و در نتیجه این موارد از لایحه بودجه حذف شد.

- در برخی از پرونده‌ها که به وزرای سابق مربوط است، ما مکاتبات را انجام دادیم و از آن وزیر مربوطه هم دعوت کردیم که جهت بررسی این پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ حاضر شود که آن فرد از حضور در کمیسیون اصل ۹۰ استنکاف کرد که همین کار تخلف است و طبق قانون با آن فرد برخورد خواهیم کرد. به دلیل شکایات متعددی که از دولت روحانی به ما واصل شده و مطالبات زیادی که مردم در این زمینه دارند، ما به صورت جدی پرونده ترک فعل دولتمردان سابق را بررسی کرده و پس از رسیدگی، نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

- ما در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر اجرای تکالیف قانونی و پیشنهاداتی که برای آنان ذکر شده است، هستیم و از دستگاه‌های مربوطه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها، اجرای تکالیف قانونی آنان را مجدداً مطالبه می‌کنیم و بر اجرای آن موارد نظارت خواهیم کرد. نکته بعدی این است که اگر ما در فرآیند رسیدگی به این نتیجه برسیم که دستگاهی به قانون تمکین نمی‌کند، آن‌ها را به قوه قضائیه معرفی می‌کنیم.

- چندی پیش پیشنهاد دادم کارگروهی برای ایجاد بازنگری اساسی در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شود که به عنوان رئیس کارگروه بازنگری در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب شدم. مدتی است جلسات این کارگروه تشکیل می‌شود تا بازنگری اساسی در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ایجاد شود. قانون فعلی نظارت بر رفتار نمایندگان به اندازه کافی مؤثر نیست و با این قانون، امکان نظارت مؤثر بر رفتار نمایندگان و جلوگیری از رفتارهای نادرست و اعمالی که در راستای ایفای وظایف نمایندگی نیست، وجود ندارد. کارگروه اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به طور مرتب جلسات خود را برگزار می‌کند. ما رفتارهایی را که خارج از وظایف نمایندگی به شمار می‌رود، در سرفصل‌هایی تعریف کردیم و ضمانت اجراهای لازم هم در این زمینه پیش‌بینی شده است.

- برخی از نمایندگان که مخالف طرح شفافیت آرا هستند، معتقدند این طرح معایب و آسیب‌هایی دارد و اگر آرای آنان شفاف شود، ممکن است گاهی اوقات آرای آنان تحت تأثیر فشارهای اجتماعی قرار گیرد. برای مثال، ممکن است تصویب طرح یا لایحه‌ای از نظر نمایندگان مجلس منطق لازم را نداشته باشد و حتی به لحاظ کارشناسی به ضرر کشور باشد، اما گروه و یا صنفی توقع داشته باشند که آن طرح و یا لایحه به تصویب برسد. در این شرایط احتمال دارد که آرای نمایندگان تحت تأثیر فشارهای اجتماعی قرار گیرد و از منطق دور شود. نمایندگانی که حوزه‌های انتخابیه کوچک‌تری دارند، این موضوع را بیشتر بیان می‌کنند و می‌گویند که اگر ما به طرح یا لایحه‌ای که مطالبه قشر و یا صنفی از جامعه است رأی مثبت ندهیم، ممکن است آن افراد در حوزه انتخابیه برای ما دردسر ایجاد کرده و هزینه‌تراشی کنند و حتی ممکن است این موضوع در رأی‌آوری آن نماینده در انتخابات آینده مجلس هم اثر منفی بگذارد.

- شفافیت می‌تواند مانع بسیاری از رانت‌ها و فسادها شود. اساساً فعالیت سالم و قانونی نیازی به پنهان‌کاری ندارد. بنابراین اگر شفافیت به وجود آید و در عمل و در همه جا محقق شود، می‌تواند به حذف بسیاری از رانت‌ها و جلوگیری از مفاسد کمک کند. منافعی که شفافیت در پی دارد، به قدری زیاد است که این عوارضی که بعضاً از سوی برخی از نمایندگان مطرح می‌شود، در مقابل آن قابل توجه نیست.

منبع: مهر

کدخبر: 775849 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟