اراده ایران توسعه و تعمیق روابط همه جانبه با پاکستان است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز( یکشنبه ) در جریان سفر به ترکمنستان در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)  در دیداربا عارف علوی رییس جمهور پاکستان  درباره اشتراکات و ظرفیت‌های گسترده توسعه همکاری های تهران - اسلام آباد، اظهارداشت: دو کشور نه تنها از رابطه همسایگی بلکه از ارتباط عمیق قلبی، تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند و استفاده از این ظرفیت ها در مسیر توسعه روابط، به نفع دو ملت و پیشرفت و آبادانی منطقه است.

رییس دولت سیزدهم  با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تعمیق روابط همه جانبه با پاکستان است، گفت: روابط و مناسبات دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، ناکافی می‌دانیم و مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کنیم.

رئیسی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت های همکاری تهران اسلام آباد در توسعه بازارچه‌های مرزی، ترانزیت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با پاکستان ندارد.

رییس جمهور در ادامه بر لزوم حمایت از ملت های مظلوم به ویژه مردم افغانستان تاکید کرد و گفت: بیست سال حضور بیگانگان در افغانستان نه تنها مشکلات افغانستان را برطرف نکرده است بلکه نتیجه‌ای جز ظلم،کشتار غارت و ناامنی نداشته است.

رئیسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغان را نمایندگی کند، حمایت می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با پاکستان هستیم.

رییس دولت سیزدهم   با تاکید بر لزوم کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان اظهار داشت: حضور حدود ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را ثمره ظلم آمریکایی‌ها به این مردم مظلوم می‌دانیم و علی‌رغم مشکلات و محدودیت ها همانند ایرانیان از آنها پذیرایی کرده‌ایم.

رییس جمهور افزود: داعش دست ساخته آمریکایی‌ها است و با استفاده از آن به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان و منطقه هستند لذا باید در مقابل آن ایستادگی کنیم.

اهمیت ٣ بازارچه مرزی وگسترش تبادلات دو کشور

 رییس جمهوری پاکستان با تاکید بر اهمیت تعمیق روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، خواستار عملیاتی شدن تجارت تهاتری میان دو کشور و برگزاری نشست‌های مشترک برای پیشبرد سازوکار تجارت و تعاملات اقتصادی شد.

عارف علوی رییس جمهور پاکستان نیز امروز ( یکشنبه ) در این دیدار با بیان اینکه پاکستان به دنبال توسعه روابط اقتصادی تجاری با ایران است گفت: اسلام آباد برای افزایش سطح مناسبات و همکاری با جمهوری اسلامی ایران اهمیت قائل است.

عارف علوی رییس جمهور پاکستان در ادامه به اهمیت ٣ بازارچه مرزی در گسترش تبادلات دو کشور اشاره کرد و گفت: وزیر تجارت دولت پاکستان برای رونق این بازارچه ها به این مناطق سفر کرده و اماده ایم با همکاری ایران، ارزش مبادلات بین ایران و پاکستان را چند برابر افزایش دهیم.

عارف علوی گفت: پاکستان نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و همکاری برای برقراری صلح در این کشور را ضروری می‌دانیم.

گفتنی است ، در این جلسه وزیر امور خارجه کشورمان، سفیران پاکستان در ایران و ترکمنستان، قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان و دیگر اعضای هیات‌های بلندپایه دو کشور حضور داشتند.

 

کدخبر: 745080 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟