نگهداری حیوان در مجتمع‌های مسکونی باعث بیماری و رعب و وحشت می‌شود

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی درباره برخی انتقادات نسبت به ضرورت طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک»اظهار کرد: این طرح سالهاست در مجلس مطرح بوده ولی همیشه این موضوع مطرح می‌شد که در حال حاضر ضرورت ندارد و کارهای ضروری دیگری هست. اینکه طراحان چنین طرحی را مطرح کردند در پی اعتراضات زیادی بوده که موکلین نمایندگان داشتند.

وی افزود: بعضا در مجتمع‌های مسکونی حیواناتی در اختیار افراد است که برای بچه‌ها و خانواده‌ها وحشت ایجاد می‌کند و علاوه بر این که باعث رعب و وحشت برای ساکنین می‌شود یکسری آلودگی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را هم ایجاد می‌کند. به هر حال نمایندگان مجلس نماینده قشر خاصی نیستند بلکه نماینده ملت ایران هستند و بعضاً ملت ایران چنین خواسته‌هایی دارند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یادآور شد: الان هم که این موضوع مطرح شده این طور نیست که فردا صبح در دستور کار مجلس قرار بگیرد و قانون شود بلکه مراحلی دارد و باید در کمیسیون و صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد و نهایتا هم ممکن است نیازمند رفت و آمد بین شورای نگهبان و مجلس باشد. در هر حال اعتراضات خود مردم باعث شده نمایندگان به این موضوع ورود کند چرا که از مردم سلب آسایش می کند و مشکلاتی را به همراه دارد. برخی حیواناتی که نگهداری می‌شوند ممکن است ترس و وحشت ایجاد نکنند اما خطر بیماری دارند.

حیواناتی مثل گربه  و سگ که وحشی و درنده نیستند و ضرری ندارند

موسوی لارگانی درباره پیش بینی این طرح برای جمع‌آوری حیوانات ادامه داد: بعضی از این حیوانات باید در طبیعت آزاد باشند برهمین اساس یکسری از اینها باید در طبیعت و جاهایی که حفاظت شده است رها شوند و از تعرض به آنها جلوگیری شود. حیواناتی مثل گربه  و سگ که وحشی و درنده نیستند و ضرری ندارند در کوچه و خیابان های تهران رها هستند و کسی ایرادی نمی گیرد و کاری با آنها ندارد چرا که اهلی‌اند و وحشی و درنده نیستند. برخی از این حیوانات هم باید در باغ وحش نگهداری شوند و مردم می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. قطعاً حیواناتی که در این طرح پیش بینی شده جمع‌آوری شوند رها نمی شوند یا اینکه کسی بخواهد آنها را از بین ببرد. دین اسلام هم برای زندگی حیوانات اهمیت و ارزش قائل است تا جایی که خطری برای آسایش مردم نداشته باشند و ضرری را متوجه مردم نکنند.

وی در حالی که گربه را بی‌ضرر دانست در مورد شمول گربه به عنوان حیوان وحشی، مضر و خطرناک اضافه کرد: در مورد حیواناتی مثل گربه برخی دستورات پزشکی وجود دارد که بودن آنها در محدوده زندگی مردم، جایی که مردم غذا می‌خوردند و استراحت می‌کنند مضر است. یا اصلاً موی آنها در غذا مضر است. این با گربه‌هایی که در گوشه خیابان رها هستند متفاوت است. آنها ضرری نمی رسانند اما بودنشان در محدوده زندگی مردم باعث ایجاد خطر و رفع آسایش می‌شود.

این نماینده مجلس درباره ایجاد محدودیت برای روستاییان در این طرح نیز اضافه کرد:‌ در مورد روستاییان کسی که دامدار است قطعا داشتن سگ نگهبان برای او ضروری است حتی در برخی از باغ‌های بزرگ که ساختمان مسکونی دارند بودن سگ نگهبان برایشان ضرورت دارد. بیشتر اعتراضات مربوطه مجتمع های مسکونی و پارک‌های عمومی و جایی است که مردم می‌خواهند در آنجا استراحت و تفریح داشته باشند. در این موارد است که از مردم سلب آسایش می‌شود و این‌ها مورد اعتراض مردم است؛ وگرنه برای روستاییان و دامداران داشتن سگ نگهبان جزو ضروریات است و فکر نمی‌کنم برای آنها محدودیتی ایجاد شود.

موسوی لارگانی در پایان درباره ضرورت رسیدگی مجلس به مشکلاتی مثل گرانی و تورم هم گفت: البته من طراح نیستم اما به عنوان یک امضا کننده به دلیل اعتراضات شدید مردم این طرح را امضا کردم. در مورد گرانی و تورم هم ما بارها در رابطه با گرانی کالاها تذکر داده‌ایم. من خودم ۱۰، ۲۰ روز از دولت آقای رئیسی نگذاشته بود که نسبت به این موضوع تذکر دادم و در مصاحبه‌ها هم به این موضوع اشاره می‌کنم. ما در همه موارد که واقعا موکلین ما و مردم اعتراض دارند و مشکلی دارند ورود می‌کنیم چراکه به هر حال ما نماینده مردم هستیم.

کدخبر: 742897 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟