پرونده ظریف هنوز به دادگاه ارسال نشده است/ صدور کیفرخواست وزیر نفت در پرونده کرسنت

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز درباره آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی وزیر سابق امور خارجه (ظریف) گفت: در این خصوص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پرونده را تشکیل دادند و تحقیقات خوبی شده و از تعداد زیادی افراد مطلع تحقیق شده و در جریان تکمیل شدن در دادسرا است.

به گزارش رکنا، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: این پرونده  مفتوح در دادسرا است و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

قصور و کوتاهی مسئولان در سازمان اموال تملیکی

خدائیان درباره آخرین وضعیت  قصور و کوتاهی مسئولان در سازمان اموال تملیکی گفت: دولت در زمینه سازمان اموال تملیکی همکاری بسیار خوبی دارد. امیدواریم دیگر شاهد وضعیت نابسامان کالاها چه در گمرک و چه در انبارها نباشیم. هنوز پرونده‌ای در خصوص قصور و کوتاهی مسئولان در سازمان اموال تملیکی تشکیل نشده است.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چند درصد از آرای دادگاه‌های موضوع «استجازه» در دیوان عالی نقض شده است و آیا تمام محکومان پرونده بانک سرمایه در زندان هستند؟ گفت: اگر پرونده‌ای در دادگاه‌های ویژه رسیدگی می‌شود و در دیوان عالی نقض می‌شود ایرادی بر استجازه وارد نیست.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با پرونده بانک سرمایه گفت: در یک پرونده بیش از ۵۳ نفر به اتهامات متعدد از ۵ سال تا ۲۰ سال محکومیت پیدا کردند و حکم آن‌ها قطعی شده و در حال اجرا است. در پرونده دیگر اخیرا محاکمه آن به اتمام رسید و  ۳۳ نفر در این پرونده متهم هستند و قاضی در حال انشای رای است. درصد احکامی که توسط دیوان عالی کشور در رابطه با دادگاه‌های ویژه نقض می‌شود پایین است.

صدور کیفرخواست وزیر وقت نفت در پرونده کرسنت

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص قرارداد کرسنت گفت: بعد از انعقاد این قرارداد، بررسی‌هایی می‌شود که در جریان انعقاد قرارداد سوءاستفاده‌هایی صورت گرفته است و محتوای قرارداد به نفع کشور ما نبود.

وی ادامه داد: در همان زمان دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات گزارشاتی در خصوص سوءاستفاده هایی که در این قرارداد صورت گرفته به قوه قضائیه ارسال کرد که در نتیجه آن برای اعضای هیئت مدیره شرکت نفت ایران و همچنین وزیر وقت وزارت نفت در دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده‌ای تشکیل شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در بخشی از پرونده کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و پس از رسیدگی ۷، ۸ نفر به جزای نقدی و ۳ نفر در این پرونده به ۲ تا ۳ سال حبس محکوم شدند.

وی افزود: در خصوص بخش دیگر پرونده که مربوط به وزیروقت نفت و هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است و در دادگاه در حال بررسی است.

وی درباره ممنوع‌‎الخروجی‌های بی ضابطه نیز گفت: ممنوع‌الخروج ی‌ها چند دسته هستند؛ عده‌ای با قرار نظارت قضایی ممنوع‌الخروج می‌شوند و حداکثر مدت آن شش ماه است و به شخص ممنوع الخروج اعلام می‌شود. برخی از ممنوع الخروجی‌ها با حکم دادگاه است. تعدادی از افراد ممنوع الخروجی‌ها به موجب ماده ۱۶ قانون گذرنامه است که در این راستا بخشنامه‌ای توسط معاون اول قوه قضائیه صادر شده مبنی بر اینکه هر نوع ممنوع الخروجی تحت نظارت مقامات قضایی صورت بگیرد. برخی از ممنوع الخروجی‌ها توسط واحدهای اجرای ثبت صورت می‌گیرد. اشخاص می‌توانند به درگاه ثبت من مراجعه کنند و ببینند که ممنوع الخروج هستند یا خیر. بنابراین با توجه به بخشنامه‌ای که صادر شد امیدواریم که این ممنوع‌الخروجی‌ها ساماندهی شود. دولت باید با مراجع نظارتی وارد عمل شوند. کاری کنیم که مشکلی برای شخصی در این راستا ایجاد نشود.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای حمله سایبری به سامانه سوخت، پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شده است؟ گفت: گزارشی در این خصوص به دادسرا واصل شده است اما در جریان تکمیل تحقیقات و شناسایی مرتکبان و مسببان هستند و کسی بازداشت نشده است و پرونده در دست تکمیل و تحقیقات است.

کدخبر: 741009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟