سناریوهای عقب نشینی ائتلاف سعودی از الحدیده یمن/ پیروزی برای  جبهه مردمی یمن و انصارالله

به گزارش رکنا، ناظران دیدگاه‌ها و فرضیه‌های متعددی درباره دلایل عقب‌نشینی نیروهای مزدورِ وابسته به ائتلاف سعودی- اماراتی از مناطق وسیعی از استان الحدیده مطرح می‌کنند. منابع مطلع فاش کردند دستور عقب‌نشینی نیروهای مزدور که از سوی ائتلاف صادر شده، بسیار جدی است و این نیروها تهدید شده‌اند که در صورت عدم عقب‌نشینی، مواضع‌شان بمباران می‌شود!.

امری که اختلاف میان ناظران درباره دلایل عقب‌نشینی از الحدیده را تشدید می‌کند، این است که دولت مستعفی و فراری "عبد ربه منصور هادی" در بیانیه‌ای اعلام کرده که در جریان دستور عقب‌نشینی قرار نگرفته و با آن در این‌باره هماهنگ نشده است. حتی هیئت سازمان ملل برای حمایت از توافق الحدیده نیز اعلام کرده که اطلاعی درباره عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف نداشته است.

169195306

برخی ناظران می‌گویند عقب‌نشینی از مناطق جنوبی و شرقی استان الحدیده نوعی تلاش برای "تشویق" دولت صنعا جهت توقف حملاتش به سمت مارب است. برخی دیگر نیز می‌گویند عقب‌نشینی با هدف سیطره نیروهای مزدور بر استان تعز انجام می‌شود که پیشتر در استان مأرب شکست خورده‌اند.

در همین حال شماری از ناظران عقب‌نشینی مزدوران متجاوز از مناطق وسیع در اطراف شهر الحدیده از جمله شهر "التحیتا" را به طرز مضحکی توجیه کرده و مدعی شده‌اند که این امر در راستای اجرای توافق استهکلم- که در سال 2018 امضا شد- انجام شده است. ولی تحولات 24 ساعت اخیر چنین ادعایی را زیر سوال می‌برد زیرا جنگنده‌های ائتلاف متجاوز شهر التحیتا را در جریان سیطره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر آن بمباران کردند که در نتیجه آن، تعدادی غیرنظامی از جمله شماری کودک شهید و زخمی شدند.

خلاصه آنکه دلایل این عقب‌نشینی خفت‌بارِ مزدوران ائتلاف از الحدیده هر چه باشد، اصلی‌ترین پیام آن شکست آنان و آزادسازی کل یمن و نه فقط الحدیده است که گذشت زمان آن را ثابت خواهد کرد.

این درحالی است که فرار نیروهای اماراتی و مزدورانش از جبهه ساحل غربی پس از پیروزی بزرگ انصارالله در استان مارب و فتح قریب‌الوقوع شهرمارب، ائتلاف  سعودی- اماراتی از ترس شکست  بیشتر در مقابل عموم ملت یمن، در اقدامی پیش‌دستانه (در فرار مفتضحانه ) از این جبهه عقب نشینی کرده است تا بتواند ضمن تمرکز نیروهای خود در جنوب یمن برای حمایت از گذرگاه راهبردی "باب‌المندب" و مقابله با تهاجم احتمالی انصارالله به آن، از ایجاد انفکاک و تضعیف روحیه در نیروهای مزدور خود در ساحل غربی جلوگیری نماید.

این رویداد مهم که باید از آن بعنوان دستاورد و پیروزی بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و پیروزی چشمگیر "جبهه مقاومت" نام برد، نشان دهنده ضعف دشمنان و ترس آنان از شکست‌های آینده و حاوی این پیام است که این مردم یمن هستند که آینده خود را ترسیم می‌نمایند.

کدخبر: 740008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟