مداخله بانک مرکزی در بازار فردایی ارز وتولید ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش رکنا، احمد عراقچی در کلاب‌هاوس گفت: اواخر سال ۱۳۹۶، در روزهایی که نیاز بود، در بازار فردایی مداخله شده است. به این صورت که دلاری در بازار فردایی فروخته و ریالش به بانک مرکزی برگشت شده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام کاملا موثر بوده است، توضیح داد: تاثیر بازار آینده نگر به بازارهای نقد را همه می دانند. در همه دنیا، بانک مرکزی در بازارهای آتی مداخله می کند. اقدام بانک مرکزی در بازار آتی نگر هم تاثیر مثبت داشت.

عراقچی در ادامه گفت :  در دوران بعد از آقای دکتر سیف هم گزارش داده اقدام در آن مقطع موثر بوده است.

وی با اشاره به سیاست ارزی دولت در این مقطع ادامه داد: دولت آقای دکتر روحانی ، یک سیاست مداخله در بازار داشته است و سیاست تثبیت نرخ ارز را دنبال می‌کرده است. این که سیاست درست بوده یا اشتباه یا نقد به آن وارد است بحث دیگری است. خود بانک مرکزی هم خیلی مواقع منتقد این سیاست بوده است.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با تشریح موضوع مداخله بانک مرکزی در بازار فردایی ارز گفت: در این فضا به بازه زمانی برمی خوریم که یک بازار فردایی وجود دارد و نظم بازار را به هم می زند. تفکیک این دو ظرافت نیاز دارد. این بازار فردایی باید مدیریت می شد و به عنوان عاملی که نظم بازار را به هم می زد به ثبات می رسید. بانک مرکزی با ۱۵۹ میلیون دلار این بازار را مدیریت کرد و باعث شد نرخ ارز در زمستان ۹۶ از ثبات برخوردار باشد و اتفاقی نیفتد.

عراقچی گفت: مستندات در پرونده موجود است، دقیقا ارزی هم که فروخته شده به قیمت هایی فروش رفته که رانتی در آن نبوده و منطبق بر قیمت های معاملاتی روز بازار بوده و عین ریال به بانک مرکزی ریخته شده و هیچ رانت و تضییعی نداشتیم. در نهایت، اقدام به فروش ارز از طریق یک شخص را مقامات قضایی خارج از حیطه اختیارات بانک مرکزی و غیرقانونی تلقی کردند.

منبع : تابناک

کدخبر: 738759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟