رئیسی: دیگر اجازه واردات نمی‌دهیم ‌

به گزارش رکنا، به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در جمع اقشار مردم، علما ، نخبگان خراسان جنوبی با بیان اینکه این دوره تصمیم و مبنای کار ما تلاش و فعالیت وتغییر شرایط به نفع مردم است اظهارداشت: علی‌رغم همه مشکلات پیش‌رو، آینده را روشن و امیدوار‌کننده می‌بینم.

با کمک مردم، نخبگان و همه می‌توان شرایط را تغییر داد و به نصرت الهی رسید لذا تمامی مسئولان از بخشداران تا مقامات بالاتر باید در جامعه امید آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه باید وضعیت موجود را برای مردم ترسیم کنیم، افزود: ‌از فرهیختگان، صاحب‌نظران به ویژه اقتصاددانان که خودشان شرایط را درک می‌کنند و وضعیت اقتصادی را می‌بینند درخواست می‌کنم که حتما در سخنان خود و تریبون‌ها برای مردم و اصحاب حل و عقل تبیین کنند وضعیتی نیست که بنده به عنوان مسئول دولت بگویم و امروز همه صاحبنظران و کارشناسان واقف هستند شرایطی که دولت تحویل می‌شود، چه شرایطی است.

رئیسی با بیان اینکه ‌بنای من در این دوره کار و فعالیت و تلاش است، تصریح کرد: با همه همکارانم ظرفیت خود را بسیج کرده‌ایم که شرایط را به نفع مردم و کسب و کار و سفره مردم تغییر دهیم لذا بسیج شدیم که بتوانیم شرایط جدید را در کشور رقم بزنیم و با وجود ‌همه مشکلات پیش رو آینده را بسیار روشن و امیدوارکننده می‌بینم و به عنوان کسی که اطلاع دارم از شرایط می‌گویم با کمک مردم، نخبگان و با مشارکت همگان به لطف خدا شرایط را در حال تغییر می‌بینیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه هم تاییدات ما نصرت  الهی است و هم دل‌های مومنان و مومنات متوجه است به حق‌گرایی و عدالت‌خواهی و این توجه به اجرای عدالت، جمعیت عظیم و نگاه‌های بسیار و سرمایه اجتماعی قابل توجه را به عنوان پشتوانه دولت احساس می‌کنیم، گفت: به امید خدا با این سرمایه اجتماعی از دعای خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان و کسانی که در هر کوی و برزن برای رفع مشکلات و ایجاد گشایش در زندگی مردم دست به دعا بلند کردند یقین داریم در این عصر جمعه و وقت مبارک به اجابت خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اجابت دعاها باید همراه باشد با اقدام و عمل که امیدآفرین است، خاطرنشان کرد: لذا اگر سازمان‌های اداری کشور بخواهند در این دوره یک حرکت و تلاش مضاعف داشته باشند این تلاش اعتمادآفرین است و این تلاش مردم را به کارآمدی نظام اداری امیدوار می‌کند لذا امیدواری مردم، مشارکت آنها را به دنبال دارد و مشارکت مردم شکل گرفتن یک سرمایه اجتماعی عظیم و نشاط اجتماعی را به دنبال دارد.

رییس جمهور تاکید کرد: پس باید اعتمادآفرینی کرد و کسی نگوید بخشدار و کارمند معمولی هستم؛ هرکسی به نام نظام اسلامی در هر کجا خدمت می‌کند باید تلاش او باعث اعتمادآفرینی در مردم شود و کاری کند که مردم اعتمادشان روز به روز به کارآمدی نظام اداری و بخش های مختلف افزون شود.

وی رعایت حقوق شهروندی را بسیار مهم دانست و با بیان اینکه ‌مردم حقوقی دارند و تکالیفی هم دولت دار‌د پس حق و تکلیف با هم است، گفت: رعایت حقوق مردم و حقوق زنان، زنان سرپرست خانواده، حقوق زنان نقش‌آفرین در کشور، مردان فرهیخته‌ای که می‌توانند در جامعه ایفای نقش کنند اینها زمینه‌سازی آن به عهده دولت است و کار مهمی است که باید همه مسئولان و دولتمردان دنبال کنند.

رئیس جمهور همچنین با ابراز خوشحالی از حضور در خراسان جنوبی و جمع نخبگان و فرهیختگان این استان گفت: تمایل داشتم در اجتماع باشکوهی از حضور مردم در شهرهای مختلف استان خراسان جنوبی و در جمع با صفای عزیزان حضور پیدا می‌کردم و از نزدیک عرض سلام و احترام خدمت تک تک مردم به خصوص جوانان عزیز داشتم اما شرایط کرونایی اجازه چنین اجتماعی را نمی‌دهد. از همه مردم عزیز در این استان به خاطر حضور با معنای خودشان در همه عرصه‌ها صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی یادآور شد: در عرصه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی به ویژه آنجایی که میدان عمل به وظیفه الهی و سیاسی است حضور مردم خراسان جنوبی مثال زدنی است و خیلی خوش می‌درخشند، در همه ادوار که نمونه حضور در صحنه، وظیفه شناسی، بصیرت شناسی، نگاه به آینده کشور و روزنه‌های امید که این حضور برای مردم کشور امیدآفرین شده است.

آیت الله رییسی گفت: به سهم خود به عنوان یک خدمتگزار از همه فرهیختگان، علما، دانشگاهیان، کسبه، بازاریان و اصناف، کشاورزان و کارگران، صنعتگران، زنان فرهیخته و بانوان تاریخ ساز و آینده ساز، ائمه جمعه و جماعت نیروهای مسلح، نماینده ولی فقیه، سپاه، نیروی انتظامی و فرماندهان عالی ارتش سپاسگزارم.

رئیس جمهور‌ گفت: در خراسان جنوبی علیرغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان جنوبی که قبلا استان نبود، فرمودند اقتصاد منطقه مبتنی بر معدن است، سنگ‌های بسیار قیمتی در خراسان جنوبی وجود دارد که می‌تواند برای استان حرف اول را بزند و باید روی این معادن کار شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی گفت: باید در این خصوص پژوهشکده‌ها فعال شود و ما هم از این موضوع برای استفاده بهتر از این محصولات خوب و ارزشمندی که در خراسان جنوبی وجود دارد، حمایت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این استان از جمله کارهایی است که باید در عمل دنبال شود اضافه کرد: این به عنوان برنامه کفایت نمی‌کند و باید دنبال کرد که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به استان جذب شوند و این استان سرمایه‌گذاران خوبی می‌تواند داشته باشد و باید حمایت شوند تا سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس جمهور‌ با اشاره به ظرفیت معدنی خراسان جنوبی به خصوص معادن زغالسنگ طبس گفت: اگر زیرساخت‌های این معادن تکمیل شود، چند برابر نیروی اشتغال امروز می‌توانیم در این معادن شغل ایجاد کنیم و از طرفی نیاز کشور به واردات در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: چرا زمانی که چنین ظرفیت‌های غنی در کشور داریم، واردات انجام دهیم و این واردات بی‌رویه مراکز تولیدی داخل کشور را دچار مشکل می‌کند.

آیت الله رئیسی تامین آب را جمله مسائل اساسی خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: این موضوع باید از طریق انتقال از دریای عمان به عنوان یک کار ضروری دنبال شود و وزیر نیرو موضوع انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی را دنبال می‌کنند.

وی افزود: در این زمینه تا میزانی کار شده و کارهای بسیار دیگری هم دارد که برنامه‌ریزی شده تا افق 1404 این طرح اجرایی شود اما باید زمان اجرا محدود تا زودتر به نتیجه برسد.

رییس جمهوری عنوان کرد: مساله استفاده از آب چاه‌های ژرف که تاکنون در سیستان و بلوچستان نتیجه داده و در این خصوص سه حلقه چاه حفر شده، در خراسان جنوبی هم می‌توان از آن به عنوان یکی از منابع آبی استفاده کرد.

آیت الله رئیسی گفت: مسئله دیگر در خراسان جنوبی ستاد احیای قنوات در این استان است و باید این ستاد فعال شود و مسوولان دولتی هم از این ستاد حمایت مالی کنند.

وی افزود: زمانی که تولیت آستان مقدس رضوی را برعهده داشتم اقدامی در مورد احیای قنوات خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام دادیم که نتیجه بخش اما کار ما کار محدودی بود.

رئیس جمهور‌ گفت: این کار باید به صورت کشوری انجام شود و خراسان جنوبی می‌تواند یک مرکزیتی پیدا کند، فعال شدن ستاد احیای قنات برای این استان بسیار برکت دارد و خود مردم هم در این زمینه پای کار هستند.

وی با اشاره به اینکه نیروهای ارزشمند از جمله عشایر، مرزنشینان و مرزبانان در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: مرزبانان ما نشان دادند که علیرغم تهدیدات مرزی، دین، فرهنگ و امنیت کشور را تضمین و تامین کردند.

وی اظهار داشت: برخی آمار و ارقام نشان می‌دهد که علیرغم نقاط مرزی در این استان که در مواردی از جمله ورود مواد مخدر تهدیدآفرین هم است، در خراسان جنوبی سطح جرم و جنایت بسیار پایین است و دلیل آن هم فرهنگ بالای مردم است، مردم شیعه و سنی با فرهنگ غنی در برابر تهدیدات مصونیت دارند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: باید عالمان، فرزانگان و دانشگاهیان استان فرهنگی خراسان جنوبی همواره بر فرهنگی بودن و دین مداری مردم استان تاکید کنند.

وی با اشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت کویر تایر در این نشست و تقدیر از این مجموعه گفت: قبول داریم که باید فشار مالیاتی نسبت به این مراکز کاهش پیدا کند و باید به مراکز تولیدی فرصت داد که تولید کنند و اگر مهلت و استمهال می‌خواهند با درخواست آنان موافقت کرد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید مالیات را برای فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد وضع کنیم اضافه کرد: فعالیت‌های مولد باید مالیات کمتری بپردازند تا رونق بیشتری داشته باشند و این موضوع در دولت برنامه‌ریزی می‌شود.

وی گفت: باید فعالیت‌های مولد حتما از فرصت‌ها و امکانات به خوبی بهره‌مند شوند و این موضوع در سیاست‌‎های دولت دنبال می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه افزایش صادرات امری بسیار ضروری است گفت: به وزیر صمت و وزاری مربوطه تاکید می‌کنم حتما ساز و کاری تعریف کنند، به سطح سازمانی کار ندارم اما ساز و کار فعال برای حمایت از داخلی‌سازی و حمایت از صادرات داشته باشند.

وی افزود: در این زمینه یک ممیزی فعال برای واحدهای تولیدی که به صادرات بیشتر تشویق شوند، داشته باشند و این مهم باید دنبال شود.

آیت الله رئیسی بیان کرد: شرایط تحریم در کشور نسبت به زندگی مردم مشکلاتی ایجاد کرد اما برخی از این تهدیدها فرصت‌ها ساختند و یکی از بخش‌های صنعتی که از این قضیه فرصت ساخت، کارخانه کویر تایر بود که به پیش رفت.

وی گفت: عین این کار را در کارخانجات تولیدی لوازم منزل داریم که در این مدت خیلی خوب پیش رفتند، جلوی برخی کارخانه‌های محصولات کره‌ای را گرفتند و نگذاشتند محصولات آن به کشور ما وارد شود و دفاتر تولیدی و توزیعی را نسبت به ایران اسلامی محدود کردند نتیجه این شد که کارخانجات لوازم خانگی به راه افتاد و الان نیاز کشور را برطرف می‌کند، اکنون که نیاز کشور برطرف می‌شود برخی دم از این می‌زنند که دوباره این محصولات کره‌ای وارد کشور شود.

رئیس جمهور‌ تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد، صورت بگیرد یعنی نوع واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت الشعاع قرار دهد، نمی‌گذارد کشور در مسیر تولید و اقتصاد مستقل و مقاومتی قرار بگیرد.

وی گفت: این نباید اتفاق بیفتد و باید تولیدکنندگان لوازم داخلی و در یک کلمه داخلی‌سازی باید در کشور رونق پیدا کند، این سیاست دولت است و همین سیاست را دنبال خواهیم کرد.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به مشکل نهاده‌های دامی که توسط یکی از تولیدکنندگان در این نشست مطرح شد، گفت: اینکه ارز ترجیحی چه میزان به سفره مردم آمد، بحث قابل توجهی است اینها را بررسی و کارشناسی کردیم و میزان ارز ترجیحی برای اینکه مردم در سفره خود دچار مشکل نشوند، اختصاص داده شد اما چون نظارت درستی نشد به جای اینکه سهولتی در زندگی مردم ایجاد کند به دست دلالان افتاد لذا دلالان سود بردند اما مردم سودی نبردند.

وی گفت: به جای اینکه گوشت، مرغ و بسیاری از کالاها با قیمت مناسب به دست مردم برسد اما این اتفاق نیفتاد و در دولت در دست بررسی داریم که سه تا چهار جلسه ستاد اقتصادی به این موضوع اختصاص پیدا کرد و در دستور کار ما است.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: حتما آنچه مقام معظم رهبری دستور فرمودند پیوست عدالت نسبت به همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها ما نیز موظف به اجرا هستیم.

وی افزود: حتما باید اختصاص پیدا کردن ارز چه برای نهاده‌های دامی چه برای هر کالایی با نگاه عدالت محور دنبال شود که تاثیر مستقیم بر سفره مردم داشته باشد لذا این وضعیت در حال بررسی است و امیدواریم هم ثباتی بر بازار حاکم شود و هم تصمیم‌سازی‌ها برای مردم تبیین شود و یقین داریم مردم نیز مساعدت لازم را خواهند کرد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه مساله هدفمندی یارانه‌ها مساله مهمی است که مورد توجه دولت قرار گرفته است گفت: کارشناسان از همه بخش‌های مختلف، چه کسانی که مسوول کارهای اجرایی هستند چه در بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی، نظرات آنها گرفته می‌شود تا بتوانیم کار جامعی در این باب صورت دهیم و حتما به نحو مقتضی مردم را در جریان قرار خواهیم داد.

وی در پایان خطاب به مردم خراسان جنوبی اظهار داشت: مسایلی که نسبت به استان بیان شد چه بخشی که تاکنون بررسی شده و چه بخش‌هایی که مورد پیشنهاد است ولی کار کارشناسی نشده معتقدم در کارگروه‌های علمی و اجرایی که افراد صاحب نظر و مجریان در میدان نقش داشته باشند، امور کارشناسی و ابعاد آن سنجیده شود و بدانند نظرات و نگاه‌های کارشناسی شما مد نظر قرار خواهد گرفت.

آیت الله رئیسی گفت: وقت نشد همه مسائل در این جلسه بیان شود اما موضوعاتی که مطرح شد مورد توجه قرار خواهد گرفت و امیدواریم در نگاه‌ها و نظراتی که دارید موضوعات به دست بنده برسد و حتما پیگیری خواهد شد چراکه بدون شک نگاه‌ها و نظرات شما در جهت اهداف دولت که مردمی سازی و شکل گرفتن ایران قوی است، کمک کننده خواهد بود.

وی گفت: امیدوارم همه شما در جهت تولید قدرت برای کشور بکوشید و تولید قدرت فقط به معنای قدرت نظامی نیست اما این قدرت، قدرت اقتصادی، قدرت علم و فناوری بسیار مهم و داشتن نیروهای فرهیخته قدرت آفرین است.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری افزود: امیدوارم همه شما در تولید قدرت نقش‌آفرینی کنید و دولت هم بتواند به وظایف خود عمل کند.

وی بیان کرد: برای بنده باعث خوشحالی بود در جمع فرهیختگان، نخبگان، ایثارگران، علما، روحانیون، دانشجویان، نیروهای مسلح و سایر اقشار حضور داشتم و امیدوارم نشست‌های بعدی ما بتواند گزارشی باشد نسبت به آنچه مطرح کردیم.

آیت الله رئیسی گفت: باید با فعل ماضی با مردم سخت گفت نه با فعل مضارع و مستقبل و از کارهایی که انجام شده است سخن بگوییم نه کارهایی که می‌شود لذا ان شاء الله کارهایی خواهد شد اما گزارش آنچه شده است به استحضار مردم و فرهیختگان خواهد رسید.

وی افزود: خداوند متعال علمای این شهر از جمله مرحوم آیت‌ الله تهامی، آیت الله آیتی و آیت الله ربانی، شهدای بزرگوار و علمای فرهیخته و صاحب نامی که افتخار این شهر و دیار هستند و هرکسی به این استان خدمت کرده، ارواح مطهر شهیدان را با شهدای کربلا محشور و عاقبت همه ما را بخیر کند.

کدخبر: 719249 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟