شرایط خروج امن افغان‌ها و اتباع خارجی از افغانستان فراهم شود

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، قطر و انگلیس در این بیانیه عنوان کردند: آنهایی که در سراسر افغانستان قدرت و اوضاع را در کنترل و اختیار دارند، باید مسئولیت حفاظت از جان افراد و اموال عمومی و همچنین احیای فوری امنیت و نظم داخلی را برعهده بگیرند.

این در حالی است که کابل در خلاء قدرت نظامی و سیاسی قرار دارد و اوضاع کلی کابل بی سروسامان بوده و هزاران شهروند افغان حتی بدون پاسپورت سرگردان در فروگاه این شهر بسر می برند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در توییتر عنوان کرد که آمریکا به جامعه جهانی می پیوندد تا تاکید کند شهروندان افغان و خارجی در افغانستان که به دنبال خروج از این کشور هستند اجازه داشته باشند از افغانستان خارج شوند و جاده، فرودگاهها و گذرگاههای مرزی باید همچنان باز باشند.

از جمله دیگر کشورهایی که در این بیانیه خواستار اجازه دادن به خروج شهروندان اقغان و خارجی از افغانستان شده اند می توان به شیلی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، یونان، هلند، اسپانیا، سوئد، اوکراین اشاره کرد.

با ترک پایتخت از سوی محمد اشرف غنی خلاء قدرت در کابل حاکم شد و در نتیجه هرج و مرج شهر را فرا گرفت و در پی آن رسانه‌های افغانستان نیز انتشارات عادی خود را متوقف کرده اند.

شب گذشته هزاران شهروند پایتخت به فرودگاه بین المللی کابل سرازیر شدند تا در صورت امکان حتی بدون داشتن شناسنامه و گذرنامه سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند. اما فرودگاه غیرنظامی کابل بطور عملی فلج است و همه کارمندان مسئولان امنیتی و غیر نظامی این فرودگاه محل کارهای خود را ترک کرده و کسی در سیستم مدیریتی فرودگاه حضور ندارند.

پیشتر شاهدان عینی گفته بودند که هزاران نفر در فرودگاه کابل سرگردان هستند و حتی داخل برخی هواپیماهای سوار شده اند که خدمه و یا خلبانی در آن نیست.

 

کدخبر: 712923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟