در مصاف سیاست و قدرت؛ چه کسی برنده می شود؟

البته قابل ذکر است در میان کاندیداتوری ریاست مجلس، منوچهر متکی نیز مطرح شده است. گزینه ای که اگر چه حمایت جبهه پایداری و شورای وحدت را به همراه دارد، اما به نظر می رسد در صورت عقب افتادن از رقبای خود، به نایب رییسی و یا ریاست کمیسیون امنیت ملی نیز قانع باشد. به همین دلیل، متکی از اول هم رقیب سرسختی برای قالیباف محسوب نمی‌شد! لذا همچنان بخت قالیباف در این مسیر، بیدارتر از بقیه است.

اکنون ولی، شنیده‌های غیررسمی حاکی از آن است که چنانچه این بار، کام قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری شیرین شود، "مجتبی ذوالنوری" هم که روی حمایت جبهه پایداری و لیست صبح ایران حساب کرده است، برای کسب کرسی ریاست تلاش خواهد کرد. وی پیش از این( پیش از 30 اردیبشهت) در محفلی گفته بود که اگر اجماع بر ریاست وی نباشد ،گزینه نایب رییسی را نیز نخواهد پذیرفت چرا که طبق همان نقل قول، وی یک بار تجربه نواب رییسی را داشته است و به اصطلاح" ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش / باید کشید بیرون از این ورطه رخت خویش"

با این حساب، دو کرسی نایب رییسی، برای افرادی همچون "عبدالرضامصری" و "علی نیکزاد"  باقی می‌ماند. با این همه برخی چهره‌ها نظیر "حمید رسایی" و "نصراله پژمانفر" نیز تلاش می‌کنند تا بدنه اصولگرایی را با خود همراه کنند؛ تلاشی که به گفته یکی از همتایانشان، از اقبال چندانی برخوردار نیستند. در این میان نباید از ظرفیت حدود یکصد نفره مستقلین در مجلس دوازدهم غافل شد که می تواند مانعی برای رسیدن این دونفر به کرسی نایب رییسی باشد.

علاوه بر این‌ها، نام "مسعود پزشکیان" نیز به گوش می‌رسد. در صورت تمایل پزشکیان و اعلام کاندیداتوری وی – که هنوز اقبالی رسمی به آن نشان نداده است – رقابت میان نیکزاد و او شکل می‌گیرد. پزشکیان به دلیل جبهه سیاسی متفاوت خود در قامت یک اصلاح طلب، نه تنها در کسب آرای مستقلین کار چندان دشواری پیش روی ندارد، بلکه حمایت تُرک زبان‌ها را نیز به دنبال خواهدداشت، لذا با توجه به نجواهای درون راهروهای مجلس، به نظر می‌رسد وی در رویارویی با نیکزاد، شانس بالاتری دارد.  حضور محتمل"مصری" بر کرسی نایب رییسی است که به دلیل تعاملات گسترده‌ی وی با تمام گروه‌ها و طیف‌های سیاسی داخل مجلس، دور از ذهن نمی‌نماید.

تاریخ سپهر سیاسی ایران، اما، نشان می‌دهد "آمد و شدها" تا آخرین دقیقه هم می‌تواند نتایج انتخابات را تغییر دهد. بدون شک مجلس بعدی، با تنوع و تکثر آرای سیاسی بیشتری مواجه است و یکدستی مجلس قبلی را ندارد. این تنوع و تکثر، می‌تواند نتایج دور از انتظار را نیز رقم بزند. باید منتظر روز انتخابات و مهندسی سیاسی لابی‌گران عرصه سیاست باشیم.

*کبری آجربندیان

کدخبر: 1001202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟