بیوگرافی کیوان کثیریان منتقد سینما و روزنامه نگار

کیوان کثیریان متولد سال 1350 در بابلسر است. کیوان کثیریان روزنامه‌نگار، منتقد سینما ، کارگردان تئاتر، فیلم‌ساز و نویسنده ایرانی است.

به  گزارش رکنا، وی طی مدت ۱۱ سال از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۵، پنج دوره عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بود. یک دوره رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران او از ابتدای تأسیس سینماتک خانه هنرمندان ایران در سال ۹۲ تاکنون مدیر این سینماتک است.

او پیش از این مسئول نشست‌های رسانه‌ای سی و دومین، سی و سومین و سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و سی و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر بوده‌است. او عضو شورای سیاستگذاری ۳ دوره جشن خانه سینما (دوره‌های ۱۵، ۱۶ و ۱۷)، داور ۵ دوره جشن خانه سینما، مدیر کانون فیلم خانه سینما(۱۳۸۸ و ۸۹)، عضو شورای برگزاری دوره اول تا دهم جشن منتقدان، دبیر ۵ دوره جشن بزرگ منتقدان و عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره فیلم کوتاه وارش بود.

وی هم‌چنین پیش از این عضو هیئت مدیره و سخنگوی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران طی سالهای ۸۳ و ۸۴ بوده‌است. او همچنین مدیر ارتباطات و رسانه سی و چهارمین، سی و پنجمین، سی و ششمین، سی و هفتمین و سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بوده‌است. کثیریان از سال ۷۱ تا ۷۴ مسئول واحد فیلمسازی و کانون فیلم دانشگاه شیراز بوده و ۵ فیلم کوتاه و ۴ فیلم مستند از جمله «باشو یک زندگی» (۱۳۹۳) را نیز ساخته‌است او هم‌اکنون مؤسس و دبیر جایزه آکادمی سینماسینما به عنوان اولین آکادمی بخش خصوصی سینمای ایران است که دو دوره آن برگزار شده‌است.

تحصیلات کیوان کثیریان

کیوان کثیریان دارای مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی از دانشگاه شیراز است و دوره روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۰ در مرکز تحقیقات و مطالعات وزارت ارشاد گذارنده است. او همچنین در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ دوره فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوانان ایران در شیراز گذراند.

روزنامه‌نگاری کیوان کثیریان

او روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۴ با نوشتن در ماهنامه گزارش فیلم وارد حوزه نقد فیلم شد و در سال ۱۳۷۷ نقد تئاتر را آغاز کرد. او در طی این سالها در روزنامه‌های گوناگون و مجلات تخصصی سینما نقد و یادداشت نوشته‌است.

چکیده پیشینه او در روزنامه‌نگاری به شرح زیر است:

    سردبیر مجله سروش هفتگی (۱۳۸۴ و ۱۳۸۵)

    سردبیر مجله سروش جوان ۱۳۸۵

    سردبیر مجله مشق آفتاب(۱۳۸۸)

    صاحب امتیاز و مدیرمسئول دوهفته‌نامه نام و نشان تجاری ۱۳۸۵ تا ۹۴

    صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه هنر و سینما ۱۳۹۲–۱۳۹۶

    دبیر بخش تهیه‌کنندگی ماهنامه صنعت سینما ۱۳۸۱–۱۳۸۹

    سردبیر سایت ایران تئاتر (۱۳۹۳–۱۳۹۴)

    دبیرتحریریه و سپس معاون سردبیر روزنامه جوان ۱۳۷۷–۱۳۸۳

    سردبیر نشریه هفتگی همشهری منطقه ۷ و ۸؛ ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵

    دبیر سرویس اجتماعی روزنامه اعتدال و توسعه؛ ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴

    معاون سردبیر و دبیر تحریریه ماهنامه فیلم‌نگار (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸)

    معاون سردبیر روزنامه تهران امروز(۱۳۸۵ و ۱۳۸۶)

    دبیر سرویس فرهنگی روزنامه خبر و خبرگزاری خبرآنلاین ۱۳۸۸

    عضو شورای سردبیری روزنامه خبر و خبرگزاری خبرآنلاین

    سردبیر ماهنامه هنر و تجربه ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹

    صاحب امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی سینماسینما (از ۱۳۹۲ تاکنون)

فعالیت تئاتر کیوان کثیریان

کثیریان تا کنون ۱۱ تئاتر گوناگون را به روی صحنه برده‌است که از این شمار ۶ تا اجراهای در شیراز بوده و ۵ تا را در سالن‌های تهران اجرا کرده.

از جمله:

    در دانشگاه شِیراز (فوق برنامه و جهاد دانشگاهی) از ۷۰ تا ۷۴: سیزیف و مرگ (نوشته روبر مرل)، دمها (خوزه روئیبال)، به دنبال اونو (محمود ناظری)، پنجره ای بربادها (دکتر ناظرزاده کرمانی- و در کیش)، خبرچین (نوشته برتولت برشت)، داماد و پدرزن (بر اساس داستانی از چخوف)

    در تهران از ۷۶ تا ۸۰: پنجره ای بربادها، در نقش‌های از پیش تعیین شده (محمود ناظری)، چاه (فقیر – گوهرمراد)، نیمکت(کامران محمدی)، باخانمان (دکتر ناظرزاده کرمانی)

    ۱۳۷۴ در شیراز (ششمین جشنواره قطعات نمایشی): خبرچین (نویسنده: برتولت برشت)

    ۱۳۷۶ در تهران: پنجره‌ای بر بادها (نویسنده: محمود ناظری)

    عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۹

    عضو کانون جهانی منتقدان تئاتر از ۱۳۸۲ تا ۸۸

    عضو هیئت مدیره و سخنگوی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴

    دبیر اولین جشنواره تئاتر محله ۱۳۸۴

کدخبر: 773184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟