مرگ های سریالی 9 مرد و پسربچه در استخرهای خراسان رضوی

به گزارش رکنا،  پنجشنبه‌ای که گذشت حادثه‌ای تلخ و گزنده در خراسان‌رضوی رخ داد و منجر به جان باختن پنج نفر در شهرستان تایباد شد. این حادثه درحالی رخ داد که سه روز قبل نیز در حادثه‌ای مشابه پنج نفر در شهرستان خوشاب جان خود را از دست داده بودند. این 10نفر با هدف آب‌تنی و فرار از گرمای تابستان به استخرهای ناایمن کشاورزی پناه برده بودند که در هر دو حادثه ناگهان یک کودک درون آب گرفتار شده و چهار نفر برای نجات درون استخر پریده‌اند و همه غرق ‌شده‌اند. این حوادث در حالی رخ داد که مسئولان می‌توانستند با وادار کردن کشاورزان به ایمن‌سازی استخرها جلو این حوادث را بگیرند.

استخر

رئیس ایستگاه آتش‌نشانی تایباد درباره جزئیات حادثه پنجشنبه گفت: این حادثه ظهر پنجشنبه در یک استخر کشاورزی در فاصله 20کیلومتری این شهرستان رخ داد که با گزارش‌های مردمی به آتش‌نشانی، همکاران ما برای پیگیری حادثه و نجات جان گرفتارشدگان به محل حادثه رفتند.

سید علی حسینی افزود: تیم‌های آتش‌نشانی بلافاصله به محل اعزام شدند و توانستند در فرصتی کوتاه پیکر هر پنج فرد گرفتار در استخر را پیدا کنند و بیرون بکشند اما با وجود اقدامات اورژانسی و پزشکی متأسفانه احیای این افراد بی‌نتیجه ماند و آنان جان خود را از دست دادند.

وی درباره علت این حادثه بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که ابتدا یک نفر از قربانیان که کودکی 10ساله بوده است برای شنا به این استخر می‌رود که غرق می‌شود و چهار نفر دیگر برای کمک به او وارد استخر می‌شوند و بقیه نیز به دلیل ناآشنایی با فنون شنا جان می‌بازند.

رئیس ایستگاه آتش‌نشانی شهر تایباد ادامه داد: سه نفر از جان‌باختگان نوجوان و دو نفر دیگر میان‌سال بوده و با هم رابطه خویشاوندی داشته‌اند، در حال حاضر پیکر این افراد برای بررسی‌های تکمیلی به پزشکی قانونی منتقل شده است.

مهدی دونده، فرماندار شهرستان تایباد نیز در پی حادثه تلخ غرق شدن پنج نفر از شهروندان تایبادی به صدور پیام تسلیت و اظهار تأسف از این حادثه تلخ اکتفا کرد و به هیچ برنامه‌ای برای اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از تکرار این حوادث اشاره نکرد.

3روز قبل حادثه‌ای در خوشاب

حادثه تایباد در حالی به‌وقوع پیوسته است که تنها سه روز قبل حادثه‌ای بسیار مشابه در شهرستان خوشاب رخ داده بود.

در این حادثه نیز یک پسر 10ساله برای آب‌تنی وارد استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رود و غرق می‌شود. در ادامه چهار نفر دیگر برای نجات نفر اول وارد آب شده و همه به دلیل آشنا نبودن با فنون شنا گرفتار می‌شوند.

هر چند در آن حادثه این افراد به بیمارستان منتقل شدند و یکی از غرق‌شدگان نیز احیاء شد، اما از وضعیت این فرد خبر دیگری منتشر نشده است.

چرا جلو‌ بحران گرفته نمی‌شود؟

یکی از دستگاه‌هایی که در زمینه غرق‌شدگی شهروندان در استخرهای ذخیره آب کشاورزی مسئولیت دارد، مدیریت بحران استانداری خراسان‌رضوی است. محسن نجات که مدیر کل این اداره است، خرداد‌ امسال ‌به وقوع تعداد غرق‌شدگی‌ها در استخرهای کشاورزی هشدار داده و گفته بود: «‌براساس آمار اداره کل پزشکی قانونی استان از مجموع ۶۴ نفر فوتی به علت غرق‌شدگی طی سال گذشته، یک سوم در خرداد و تیر بر اثر شنا در استخرهای کشاورزی جان خود را از دست داده‌اند.»

او در اظهاراتش که خبرگزاری موج آن را منتشر کرد، با برشمردن وظایف جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی به منظور نظارت و پیشگیری از وقوع حوادث، به اقدامات مناسب به منظور کاهش حادثه غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی خبر داده بود اما دو حادثه پی‌درپی نشان می‌دهد که در این زمینه اقدامات پیشگیرانه، جدی گرفته نشده است.

بازخوانی این ماجرا

ظهر پنجشنبه مرد میانسالی به همراه 3پسر نوجوان و یکی از اقوامش برای تفریح به نزدیکی یک استخر کشاورزی در حوالی روستای حسینی شهرستان تایباد در خراسان‌رضوی رفته بود که یکی از پسران نوجوان تصمیم گرفت برای آب‌تنی وارد استخر شود. پسر 12ساله وارد استخر شد غافل از اینکه عمق آب بیشتر از 2متر است و ناگهان در آب غوطه‌ور شد. برادر بزرگ‌ترش با دیدن این صحنه به کمک او شتافت و بی‌آنکه شنا بلد باشد به داخل استخر پرید، اما او هم سرنوشتی جز برادرش نداشت. طولی نکشید که پدر و پسر دیگر خانواده به همراه یکی از اقوامشان که شاهد حادثه بودند یکی پس از دیگری برای نجات بقیه به داخل استخر پریدند و آنها نیز به همراه بقیه به اعماق استخر فرو رفتند و شاهدان هر چه کردند موفق به نجات آنها نشدند. آنهایی که شاهد این ماجرا بودند به کمک  حادثه‌دیدگان شتافتند و همزمان ماجرا به آتش‌نشانی تایباد هم گزارش شد و با حضور امدادگران، پیکر هر 5فرد غرق شده از آب بیرون کشیده شد. هیچ‌یک از قربانیان نفس نمی‌کشیدند و وقتی نیروهای اورژانس رسیدند، تلاش برای احیای قبلی آنها آغاز شد، اما متأسفانه این تلاش‌ها نتیجه نداشت و هر 5نفر جانشان را از دست داده بودند.

 

این حادثه در حالی مردم روستای حسینی را در شوک فرو برد که چند روز پیش از آن، یعنی در بعدازظهر دوشنبه حادثه‌ای مشابه در روستای عبدالله آباد شهرستان خوشاب در خراسان رضوی رخ داد. آن روز یکی از اهالی روستا که در مشهد زندگی می‌کند به همراه اعضای خانواده‌اش به روستا آمده بود تا مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا را در کنار آشنایان و هم‌ولایتی‌هایش باشد. بعدازظهر که شد، 2پسر نوجوان خانواده به همراه 2پسر عمو و یکی از بستگانشان که 18ساله بود تصمیم گرفتند سری به استخر کشاورزی که در نزدیکی روستا بود، بزنند. وقتی به آنجا رسیدند، یکی از پسرها که 10ساله بود برای آب‌تنی وارد استخر شد، اما درست همانند حادثه‌ای که در تایباد رخ داد، در آب غوطه‌ور شد. ابتدا برادرش و پس از آن 3پسر دیگری که همراه آنها بودند برای نجات، یکی پس از دیگری وارد استخر شدند، اما هیچ‌کدام از آنها به فن شنا آشنایی نداشتند و همین باعث شد که همگی در استخر غرق شوند. شاهدانی که متوجه این حادثه شده بودند به کمک آنها شتافتند و موفق شدند هر 5نفر را از آب بیرون کشیده و سوار بر خودروی یکی از افراد محلی به بیمارستان منتقل کنند اما متأسفانه 4نفر از این افراد بر اثر خفگی جانشان را از دست دادند و پزشکان تنها موفق شدند ضربان قلب یکی از پسربچه‌ها را بازگردانند و این در حالی است که ضریب هوشیاری مغزی او بسیار پایین است.

وقوع این دو حادثه تلخ به فاصله 3روز، هر چند مباحث مربوط به استخرهای کشاورزی و وظیفه صاحبان استخرها برای ایمن کردن آنها را سر زبان‌ها انداخته، اما از یک جنبه دیگر نیز قابل بررسی است. اینکه قربانیان چه باید می‌کردند که چنین فاجعه‌ای به‌وجود نمی‌‌آمد. حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر می‌گوید: سؤال این است که اگر با فردی که در حال غرق شدن است مواجه شدیم باید چه کار کنیم؟ اگر واقعا اصول و فنون نجات غریق را نمی‌دانید هرگز به او نزدیک نشوید چون ممکن است او با دست و پا زدن بیش از حد، افراد دیگر را نیز دچار آسیب یا غرق‌شدگی کند. بهترین کار این است که سعی کنید از چوب یا طنابی برای بیرون کشیدن فرد غریق استفاده شود و اگر این وسایل در دسترس نیست به حالت زنجیره انسانی، چند نفر دست یکدیگر را بگیرید و به غریق نزدیک شوید تا او را نجات دهید. قطعا اگر این روش‌ها استفاده نشود خودتان هم ممکن است غرق شوید. هر وقت که می‌خواهید به غریق نزدیک شوید باید از سمت پشت نزدیک شوید تا در دید او نباشید و بتوانید به او امدادرسانی کنید. او ادامه می‌دهد: بیشترین غریق‌ها در مناطق خلوت و جاهایی که ناجیان غریق حضور ندارند جان خود را از دست می‌دهند و در این مکان‌ها احتمال نجات خیلی کم است. چون برای نجات جان فردی که غرق می‌شود و اکسیژن به بدنش نمی‌رسد بین 3تا 5دقیقه بیشتر فرصت باقی نیست.

کدخبر: 813841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟