احتمال وقوع سیل در مناطق 21 و 22 تهران بیشتر است /  ایمن سازی کامل پایتخت در برابر سیل به 10 هزار میلیارد تومان نیاز دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وقوع بارش های گسترده در استان تهران در شرایطی که پایتخت با دو سال خشکسالی پیاپی دست و پنجه نرم می کرد و پیش از وقوع بارش های اخیر، 70 درصد ذخایر آب سدهای پنج گانه استان خالی بود، قاعدتا باید حال خوشی را در میان شهروندان تهران و شهرهای اطراف آن ایجاد می کرد، اما وقتی زیرساخت های استان برای مقابله با سیل و مدیریت روان آب ها در هنگام وقوع بارندگی های شدید آماده نیست و در حومه پایتخت یعنی مناطقی مثل امامزاده داوود، فیروزکوه و دماوند، شرایط برای هدایت جریان آب سیل و استفاده بهینه از آن فراهم نیست، سیل در تهران به یک حادثه ویرانگر تبدیل شد که حدود 40 نفر را در استان تهران به کام مرگ کشید و خسارت های مالی شدیدی را به هزاران نفر وارد کرد.

در چنین شرایطی اما چند سالی است که شهرداری تهران اقدام به انجام مطالعات جامع برای بررسی راهکارهای مقابله با سیل در تهران و حومه آن و هدایت روان آب های حاصل از بارندگی های شدید انجام داده است. در این مطالعات مشخص شده است که در کدام نقاط تهران بزرگ باید زیرساخت های لازم برای افزایش تاب آوری در برابر سیل ایجاد یا اصلاح شود تا در هنگام وقوع سیلاب های ناگهانی میزان خسارات احتمالی به حداقل برسد؛ آن هم در شرایطی که در چند دهه گذشته در شرق و غرب تهران شاهد توسعه کالبدی شهر بدون در نظر گرفتن زیرساخت های لازم برای مقابله با سیل بوده ایم و همین مساله باعث شده است که حومه پایتخت بیش از مرکز آن در برابر سیل آسیب پذیر باشد.

انجام مطالعات جامع برای تکمیل شبکه هدایت جریان سیل در تهران

در همین راستا، سید عبدالمهدی حسینی، مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران درباره برنامه مدیریت شهری پایتخت جهت افزایش تاب آوری پایتخت در برابر وقوع سیل های آتی به خبرنگار رکنا توضیح داد: در سال های اخیر مطالعات جامعی برای شناسایی امکانات مورد نیاز جهت مقابله با سیل در تهران و حومه آن انجام شده است و طرح های اولیه نیز به شهرداری ارائه شده تا نسبت به تامین اعتبار برای تکمیل شبکه مورد نیاز برای هدایت جریان آب سیل و مدیریت آب های سطحی تهران اقدام شود. در همین راستا نیز شرکت خاکریز آب شهرداری تهران برای اجرای راهکارهای پیش بینی شده در مطالعات افزایش تاب آوری تهران در برابر سیل تشکیل شده است، اما طبیعی است که اجرای این راهکارها نیاز به تخصیص کافی منابع مالی دارد.

وی افزود: شهرداری تهران به صورت پیشتاز نسبت به دیگر مدیریت های شهری کشور برای انجام مطالعات در زمینه راهکارهای مقابله با سیل و طراحی شبکه مدیریت روان آب ها گام برداشته است و اگر اعتبارات کافی در این زمینه به شرکت خاکریز آب تخصیص داده شود، اقدامات شهرداری تهران می تواند الگویی برای مدیران شهری دیگر نقاط ایران در راستای مقابله با سیل باشد؛ زیرا تا کنون در هیچ کدام از شهرهای کشور، مطالعات جامعی برای نیازسنجی شهر و تعریف اقدامات مورد نیاز برای مقابله با سیل انجام نشده است و تهران اولین شهری در کشور است که طرح جامع مقابله با خسارات سیل و مدیریت روان آب ها دارد.

کدام مناطق تهران بیشتر در معرض سیل شدید قرار دارند؟

مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که کدام مناطق تهران بیشتر در معرض سیل شدید قرار دارند، گفت: با توجه به گستردگی پایتخت، امکان این که جریان سیلاب به شکل گسترده در تمام سطح شهر جاری شود، زیاد نیست، اما همواره در هنگام وقوع بارندگی های سنگین مانند آنچه در چند روز گذشته در تهران مشاهده کردیم، امکان وقوع سیل در تهران بخصوص در حومه پایتخت وجود دارد، زیرا تهران در احاطه هفت رودخانه قرار دارد. در خود شهر تهران نیز احتمال وقوع سیل شدید در مناطقی بالاتر است که در دهه های اخیر توسعه پیدا کرده اند و جزو توسعه کالبدی شهر محسوب می شوند، زیرا در بخش های جدید پایتخت، عمدتا زیرساخت های مقابله با سیل مانند بخش های قدیمی تر گسترش پیدا نکرده است.

وی با بیان این که مناطق 21 و 22 تهران بیش از سایر مناطق پایتخت در خطر خسارات ناشی از سیل قرار دارند، عنوان کرد: در غرب رودخانه کن ما شاهد توسعه کالبدی شهر در دهه های اخیر بوده ایم و این در حالی است که در این سال ها، زیرساخت های لازم برای مقابله با سیل در این مناطق پایتخت ایجاد نشده است. البته در برخی مناطق داخلی پایتخت از جمله منطقه 4 نیز به دلیل عدم شکل گیری شبکه مدیریت آب های سطحی، احتمال بروز خسارات شدید در هنگام وقوع سیل وجود دارد.

شورای شهر باید از 1402 سالی 1000 میلیارد تومان برای مقابله با سیل تصویب کند

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: با وجود این که در سیاست گذاری های مربوط به مدیریت بحران و افزایش تاب آوری زیرساخت های پایتخت همواره به زلزله بیشتر از سیل توجه شده است، اما اساسا خطر وقوع سیل در تهران بخصوص در مناطق توسعه کالبدی و حومه پایتخت بسیار بیشتر از زلزله است. تجربه سال های اخیر و همین امسال ما نیز نشان می دهد که ما برای بالا بردن سطح ایمنی تهران چاره ای جز افزایش تاب آوری شهر در برابر سیل نداریم. به همین دلیل، شرکت خاکریز آب شهرداری تهران به دنبال آن است که با اجرای راهکارهای پیش بینی شده در مطالعات و تکمیل شبکه مدیریت جریان آب های سطحی پایتخت بتواند تهران را به یک شهر ایمن در برابر سیلاب تبدیل کند.

وی در پایان تصریح کرد: برآوردهای ما نشان می دهد که تکمیل شبکه مدیریت آب های سطحی و هدایت جریان سیل در تهران به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. دستور اکید شهردار تهران این است که این پروژه باید در ده سال تکمیل شود و بنابراین، شورای شهر تهران باید از سال آینده یعنی از 1402 سالانه یک هزار میلیارد تومان بودجه ویژه این طرح را در لوایح بودجه سنواتی شهرداری تصویب کند تا ما در شرکت خاکریز آب بتوانیم با تکمیل شبکه مدیریت جریان آب، تاب آوری پایتخت در برابر وقوع سیل افزایش دهیم تا دیگر اهالی تهران و مناطق اطراف آن از بارندگی های شدید هراس نداشته باشند.

کدخبر: 809882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟