پلیس مجهز و هوشمند برای مقابله با مجرمان پیشرفته

، سردار حسین اشتری فرمانده فراجا دیروز در مراسم نخستین رویداد علمی در حوزه مأموریت‌های پلیس آگاهی با موضوع «کاربرد هوش مصنوعی در کشف جرم» با اشاره به تنوع، گستردگی و پیچیدگی مأموریت‌های پلیس گفت: مجموعه انتظامی کشور مأموریت‌های متعدد و متنوعی دارد و هیچ سازمان و مجموعه‌ای در گستردگی طیف ارتباط پلیس با مردم، با آحاد جامعه در ارتباط نیست. یکی از مأموریت‌های اصلی ما پیشگیری از جرم است و اگر جرمی رخ داد باید بسرعت پیگیری کرده و احقاق حق کنیم. ما حافظ جان و مال و ناموس مردم هستیم. البته به همین اندازه که تکنولوژی پیشرفت کرده، جرایم نیز پیچیده شده است. تصور ما از جرم در گذشته این بود که مجرم باید از نظر فیزیکی شرایط خاصی داشته باشد اما امروزه افرادی که مرتکب جرم می‌شوند به اصطلاح ظاهری شیک و باکلاس دارند و از همه ظرفیت‌های تکنولوژی نیز استفاده می‌کنند. بنابراین پلیس باید با تجهیزاتی که در اختیار دارد و با هوشمندی از مجرمان جلوتر باشد تا از وقوع جرم پیشگیری کند. وی در ادامه ضمن اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در کشف جرایم در پلیس آگاهی تصریح کرد: در برخی از کشفیات ما به‌دلیل محدودیت‌ها نتوانستیم اطلاع‌رسانی کنیم اما همکاران ما با استفاده از تجهیزات روز توانستند اقدامات خوبی انجام دهند یک نمونه آن همین کشف سرقت بانک ملی در حدود یک ماه پیش بود. پلیس کار بزرگی را در کشف این سرقت انجام داد اگرچه کمتر به این موضوع پرداخته شد.

فرمانده فراجا با اشاره به فعالیت پلیس در بحث دانش‌بنیان‌ها گفت: ما در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت خوبی داشته و از فناوری‌های روز استفاده می‌کنیم و هرجا لازم است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم حتماً کمک خواهیم کرد. وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات ارائه شده از سوی پلیس اشاره کرد و گفت:‌ بیش از ۱۰۰ میلیون خدمت در یک سال [گذشته] از سوی پلیس به مردم ارائه شده است، این خدمات از گذرنامه و گواهینامه تا شماره‌گذاری و... را شامل می‌شود و از این منظر پلیس یک دستگاه خدمت رسان منحصربه‌فرد در کشور است.

در ادامه این نشست سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فراجا نیز گفت: اولین رویکرد پلیس آگاهی کشف پیش‌دستانه جرایم است تا با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، قبل از اینکه مجرم جرمی را انجام دهد بتوانیم از وقوع جرم پیشگیری کنیم که اقدامات خوبی صورت گرفته اما نیاز به مدیریت هوشمند و مدیریت فناوری در این حوزه داریم. آنچه ما امروز نیاز داریم تحلیل هوشمند داده‌های جمع‌آوری شده است. سردار قنبری تصریح کرد: امروز پلیس آگاهی در زمینه پیشگیری و مقابله با جرم گام‌های بلندی برداشته و امیدواریم با این اقدامات بیم و ترس در مجرمان ایجاد شده و مردم احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

کدخبر: 803555 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟