رفیق بی معرفت کیف پول دیجیتال را خالی کرد ! / هشدارها و راهکارهای پلیس به مردم

به گزارش رکنا، سرهنگ علی قهرمان طالع روز چهارشنبه گفت: با مراجعه فردی به پلیس فتا و طرح شکایت در خصوص اینکه شخص یا اشخاصی با دسترسی غیرمجاز به کیف دیجیتال، ارزهای وی را به سرقت برده است، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی اظهار کرد: کاراگاهان سایبری با بررسی مستندات دیجیتال ارائه شده توسط شاکی و همچنین انجام اقدامات فنی و پلیسی برروی ورودی ها و خروجی های کیف پول مجازی و سرنخ های بدست آمده، ضمن کشف تراکنش های مشکوک حساب، متهم را که به عنوان دوست شاکی اقدام به کلاهبرداری کرده بود، شناسایی کردند.

قهرمان طالع اضافه کرد: متهم پرونده پس از هماهنگی قضایی به همراه تجهیزات فنی در یک عملیات پلیسی دستگیر و برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل سیستم قضایی شد.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل به هموطنان توصیه کرد در خصوص ایجاد کیف پول دیجیتال و خرید و فروش ارز به افراد غریبه اعتماد نکرده و اطلاعات حساس خود از جمله رمزهای ورود و عبارات بازیابی را در اختیار آنها قرار ندهند.

قهرمان طالع همچنین از مردم خواست برنامه‌های ارز دیجیتال را از سایت رسمی دانلود کنند و گفت: نباید به افراد ناشناس که خود را خبره معاملات ارز دیجیتال در فضای مجازی معرفی می‌کنند ، اعتماد کرد و اطلاعات حساس کیف پول خود را در اختیار آنها قرار داد و باید کلیه رمزهای ورود و عبارات بازیابی را در جای امن نگه داشت و همه تنظیمات امنیتی را نیز برقرار کرد تا زمینه سوء استفاده شیادان سایبری فراهم نشود.

نحوه نگهداری ارزهای سنتی بسیار متفاوت از ارزهای دیجیتال

وی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا با توجه به عدم آشنایی هموطنان نسبت به سرمایه‌گذاری ارز دیجیتالی و کلاهبرداری در این زمینه تاکید می‌کنند که شهروندان هرگز نباید کلید خصوصی کیف پول دیجیتالی خودشان را در اختیار سایت یا شخصی قرار دهند و باید بدانند نحوه نگهداری ارزهای سنتی بسیار متفاوت از ارزهای دیجیتال است.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: مردم می‌توانند در صورت داشتن هرگونه ابهام، سوال و یا گزارش در خصوص کلاهبرداری ارز دیجیتال، موارد را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir و یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

 به دلیل اینکه رمز ارزها فرم و شکل فیزیکی ندارند پس نمی‌توان آن‌ها را در جایی نگهداری کرد، بلکه فقط می‌توان کلید خصوصی (Private Key) آنها را که اجازه دسترسی به موجودی و امضای تراکنش‌ها را می‌دهد را در جای امنی ذخیره کرد. انواع مختلفی از کیف پول‌ها مثل کیف پول کاغذی، کیف پول موبایلی، کیف پول آنلاین و تحت وب، کیف پول دسکتاپ و کیف پول سخت‌افزاری وجود دارند که همه آن ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ولی "هرگز نباید کلید خصوصی خودتان را در اختیار شخص یا سایتی قرار دهید."

کیف پول یا همان والت سخت‌افزاری (Hardware Wallet) نوعی خاصی از کیف پول ارزهای دیجیتال است که کلید خصوصی را در یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری می‌کند. این والت‌ها امن‌ترین و بهترین روش برای نگهداری ارزهای دیجیتال هست و تاکنون گزارشی مبنی بر دزدیده شدن ارزها از این نوع کیف پول‌ها ارائه نشده است، البته به شرطی که از جای امن و اصیل تهیه شده باشد. کاربران باید مراقب تبلیغات صرافی‌ها، سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشند و تراکنش‌های خود را بعد از بررسی و اطمینان خاطر انجام دهند.

کدخبر: 795501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟