بزرگترین برج های جهان چگونه همانند متروپل آبادان فرو ریختند؟! / تاریخچه سقوط ساختمان های بلند دنیا + عکس

به گزارش رکنا ، ساختمان پلاسکو نخستین ساختمان بلندمرتبه ایران محسوب می‌شود که در پی حادثه آتش‌سوزی  در عرض چند دقیقه فروریخت و حادثه تلخی را به جای گذاشت و بسیاری از خانواده ها را داغدار و عزادار کرد . فرو ریختن متروپل آبادان را می توان دومین حادثه از این دست برشمرد. حادثه ای که این روزها هموطنان مان را در غم و اندوه فرو برده است.

حال در این مقاله به حوادث مشابهی که برای ساختمان های بلند و مشهور  در نقاط مختلف جهان رخ داده پرداختیم .

 فروشگاه زنجیره‌ای سامپونگ ، سئول 502 کشته و 937 زخمی

156

در بیست و نهم ژوئن 1995 ، فروشگاه زنجیره‌ای سامپونگ در مدت 20 ثانیه با خاک یکسان شد و 502 کشته و 937 زخمی برجای گذاشت. سهل‌انگاری و نادیده گرفتن اصول اخلاقی مهندسی از جمله عوامل شکل‌گیری این حادثه تلخ در تاریخ کره جنوبی معرفی شدند. البته مدیر ساختمان نیز از دیگر عوامل این حادثه شناخته شد زیرا بنا به اصرار وی کاربری ساختمان از اداری به فروشگاه زنجیره‌ای در زمان ساخت تغییر یافت. البته این شخص بعدها نیز طبقه پنجم را با استفاده از مصالح سنگین به این بنا اضافه کرده بود.

افزودن کانال‌های تهویه هوا نیز فشار وارده را تا 4  برابر افزایش داد و از طرفی، پایه‌های نازک بتنی ساختمان، تحمل تنها نیمی از 16 بار فشار وارده از این سازه فولادی را داشتند. در ماه آوریل، چند ماه پیش از حادثه، پایه‌های بتنی دچار ترک شدند ولی متأسفانه به دلیل زیاده‌خواهی مدیریت هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفت. در صورت حادثه و تقریبا ۷ دقیقه پیش از تخریب، ستون‌ها شکاف‌های عمیق برداشتند و کارکنان علائم هشدار را به صدا درآورند ولی متأسفانه فرصتی برای پیشگیری از حادثه باقی نمانده بود و نزدیک به 1500 نفر در داخل ساختمان گرفتار شدند.

 هتل رویال پلازا، تایلند / 137 کشته و 227 زخمی

ریزش ساختمان در جهان (5)

 روز سیزدهم آگوست 1993 ، ساختمان هتل رویال پلازا در کمتر از 10 ثانیه فرو ریخت. در واقع، هر طبقه در مدت یک ثانیه تخریب شد. در اثر این حادثه ناگهانی 137 نفر از اهالی ساختمان کشته و 227 نفر نیز زخمی شدند.

مجرمان این حادثه از جمله مالک هتل، مهندس و معمار هتل به جرم افزودن 3 طبقه غیر مجاز از سوی پلیس بازداشت شدند. همچنین، ذخیره مقدار زیادی آب در بالای پشت بام از عوامل دیگر این حادثه عنوان شد.

برج‌های های لند، سلانگور، مالزی / 48 کشته

ریزش ساختمان در جهان (2)

در 11 دسامبر 1993 ، بلوک شماره یک مجتمع مسکونی های‌لند در اثر سست بودن سازه ها فروریخت. به گفته شاهدان عینی ساختمان با حرکت آهسته و سکوت مرگباری در برابر دید همگان با خاک یکسان شد. این ساختمان  12 طبقه در منطقه‌ای نزدیک به کوالالامپور (پایتخت مالزی) قرار داشت و علت اصلی سقوط آن ضعف در طراحی سیستم لوله‌کشی عنوان شد.

در پی این حادثه عملیات امداد و نجات آغاز شد و تعداد بسیاری از ساکنان در روز نخست نجات یافتند ولی عملیات جستجو برای مدت 12 روز ادامه یافت و منجر به یافتن 48 جسد از زیر آوار شد.

ساختمان دهلی، دهلی‌نو، هند / 67 کشته و 150 زخمی

ریزش ساختمان در جهان (3)

در پانزدهم نوامبر سال 2010 ، باران‌های موسمی و طغیان رودخانه موجب تخریب ساختمانی در دهلی‌نو شد. در پی این حادثه ناگوار 67 نفر کشته و بیش از 150 نفر زخمی شدند. در این ساختمان چندطبقه، کارگران مهاجری از مناطق روستایی با حداقل دستمزد برای تأمین مخارج زندگی و به‌صورت غیر قانونی زندگی می‌کردند.

عملیات نجات در طول شب با استفاده از سگ‌های زنده‌یاب ادامه یافت.

 برج اسکای‌لاین ، ویرجینیا، آمریکا / 14 کشته 34 زخمی

ریزش ساختمان در جهان (4)

در دوم مارس سال 1973 ، این برج مسکونی ویرجینیا فروریخت و به تلی از گرد و خاک تبدیل شد. نکته جالب توجه اینکه در زمان این حادثه عملیات ساختمانی هنوز به پایان نرسیده بود و طبق برنامه، ساخت‌وساز تا ماه آگوست ادامه داشت. طبق بررسی‌های کارشناسی علت حادثه، جابجایی ستون‌های بتنی در طبقه بیست دوم و وزن زیاد طبقه بیست و چهارم عنوان شد.

در نتیجه، طبقه‌های پایین توان مقاومت در برابر فشار وارده از بالا را نداشتند و همین مسئله باعث شکسته شدن ستون‌ها و تخریب ساختمان شد. در پی این حادثه، 14 کارگر ساختمانی کشته و 34 نفر نیز زخمی شدند.

 مجتمع لوتوس ریورساید ، شانگهای، چین

ریزش ساختمان در جهان (6)

در بیست و هفتم ژوئن سال 2009 ساختمان 13 طبقه بلوک 7 مجتمع لوتوس در شانگهای فروریخت و خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت زیرا این ساختمان در دست ساخت‌ بود و کارگران فرصت کافی برای خروج از ساختمان داشتند. فقط یک نفر به دلیل تأخیر در داخل ساختمان گرفتار شد و به دلیل پرش از پنجره فوت کرد. ازآنجایی‌که زمین این ساختمان در مجاورت رودخانه قرار داشت، سستی خاک باعث نشست ساختمان شد.

 هتل نیو ورلد ، سنگاپور / 50 کشته

ریزش ساختمان در جهان (7)

در پانزدهم 1986 ساختمان 6 طبقه هتل نیو ورلد در مدت 60 ثانیه فروریخت و در حدود 50 نفر در زیر آوار آن مدفون شدند. این حادثه به‌عنوان تلخ‌ترین حادثه تاریخ سنگاپور پس از جنگ جهانی دوم ثبت شده است.

در بررسی‌های کارشناسی علت این حادثه خطای انسانی در طراحی و محاسبه وزن ساختمان اعلام شد.

 ساختمان اداری های-رایز ، ریو، برزیل / 17 کشته

ریزش ساختمان در جهان (8)

در بیست و ششم ژانویه سال 2012 ، ساختمانی 20 طبقه در برزیل به‌صورت ناگهانی فروریخت و در اثر ریزش بقایای آن، ساختمان‌های اطراف نیز تخریب شدند. ابعاد این حادثه دامن‌گیر کلیه خیابان‌های اطراف میدان سینه‌لاندیا شد و در اثر آن 17 نفر جان خود را از دست دادند. ازآنجایی‌که این منطقه بخش اداری ریو محسوب می‌شود، در صورت وقوع حادثه چند ساعت قبل از شروع ساعت کاری فاجعه‌ای انسانی به وقوع می‌پیوست.

 ساختمان رونان پوینت  لندن، انگلیس

ریزش ساختمان در جهان (1)

در تاریخ 16 می سال 1968 ریزش بخشی از ساختمان 22 طبقه رونان پوینت در شرق لندن باعث حیرت همگان شد. با وجود شدت حادثه و به خاطر ساعت وقوع این حادثه  4 کشته و 17 زخمی برجای ماند.

ریزش ساختمان

برج چامپلین فلوریدا / 98 کشته

 24  ژوئن 2021 بخشی از یک آپارتمان 12 طبقه به نام برج جنوبی چمپلین یا شمپلین در منطقه‌ی سرف‌ساید در حاشیه‌ی شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا فرو ریخت. در این حادثه 98 تن جان خود را از دست دادند.

کدخبر: 786422 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟