توقف ترانزیت 40 تن هروئین مایع قاچاق در گمرگ / مقصد امارات بود

به گزارش رکنا، فریده زبیدی، معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: قاچاق مواد مخدر از جمله جرائم فراملی است و با توجه به سود سرشار حاصل از آن، مافیای بین المللی بصورت مستمر در حال تلاش برای جاسازی حرفه‌ای انواع مواد مخدر سنتی، صنعتی و پیش ساز‌ها در داخل کالا‌های تجاری، کانتینر ها... هستند که متاسفانه بدلیل موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشور‌های تولید کننده مواد مخدر، کشورمان در مسیر عبور این مواد افیونی به سمت بازار‌های مصرف کشور‌های اروپایی، شرق آسیا، استرالیا و کشور‌های عربی قرار دارد.

ضربات قابل توجه گمرک ایران بر پیکر قاچاق مواد مخدر

وی افزود: علاوه بر آثار مخرب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قاچاق مواد مخدر، این پدیده شوم بر سیستم روان حمل و نقل بین الملل، بازار‌های تجاری و بازرگانی نیز اثر مخربی میگذارد، گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار سایر ارگان‌های مقابله‌ای و بر اساس وظایف انسانی و بین المللی خود و در چارچوب کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو حداکثر تلاش و همت خود را صرف شناسایی جاسازی‌های حرفه‌ای و مقابله با این پدیده شوم کرده و به حمدالله ضربات قابل توجهی بر پیکره باند‌های کلان قاچاق مواد مخدر وارد کرده است.

توقف ترانزیت 40 تن هروئین مایع در قالب آب مقطر

معاون حقوقی گمرک در خصوص کشف بزرگ محموله مواد مخدر ترانزیتی گفت: محموله ترانزیتی به وزن چهل تن تحت عنوان آب مقطر از مبدأ کشور پاکستان برای انتقال به کشور امارات متحده عربی از طریق مرز میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به کشور وارد و قصد خروج از کشور از طریق گمرک شهید رجایی را داشت که کارکنان خدوم گمرک شهید رجایی با بهره گیری از شاخص‌های خطر و تجربیات قبلی به احتمال جاسازی مواد مخدر به گالن‌های محموله آب مقطر مشکوک شدند.

وی افزود: پس از بررسی این محموله که شامل 2 هزار گالن 20 لیتری بود مشخص شد که از مجموع گالن‌ها، 72 گالن به جای آب مقطر ، حاوی مایع قهوه‌ای رنگ با بوی تند اسیدی است بر همین اساس نمونه کالای مورد نظر برای بررسی دقیق و علمی به آزمایشگاه تشخیص و آنالیز پلیس مبارزه با مواد مخدر ارجاع شد.

لزوم تجهیز مبادی به دستگاه ایکس ری و سگ های مواد یاب

زبیدی گفت: پس از انجام آزمایش مورد نظر مشخص شد که ماهیت نمونه مورد بررسی هروئین مایع بوده است که به این ترتیب 72 گالن 20 لیتری به وزن 1440 لیتر"هرویین مایع" که حاوی 468 کیلوگرم " هروئین خالص " بود، کشف شد.

معاون حقوقی گمرک در ادامه با اشاره به لزوم تجهیز مبادی رسمی کشور به دستگاه‌های ایکس ری و سگ های مواد یاب اعلام کرد: ساختار سازمانی گمرکات اجرایی کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیازمند اصلاح و بازنگری بوده و انشاالله در صورت به کارگیری نیرو‌های متخصص، متعهد و آموزش دیده، نتایج مطلوب تری حاصل خواهد شد.

زبیدی در پایان گفت: همکاری با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر نیز همواره در دستور کار گمرک قرار داشته که بر این اساس، در روز‌های اخیر میزان 850 کیلوگرم هرویین با همکاری گمرک، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در مرز پیرانشهر استان آذربایجان غربی در محموله بلوک‌های سیمانی کشف شد.

 

کدخبر: 774143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟