جولان پلنگ مادر و توله هایش در اسفراین + جزئیات

 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: محیط‌بانان در انجام سرشماری وحوش منطقه ساریگل شهرستان اسفراین یک قلاده پلنگ به همراه سه توله را مشاهده کردند.

حبیب لشکری روز یکشنبه  اظهار داشت: مشاهده پلنگ ها نشان از امنیت و پویایی زیستگاه این گونه وحشی در منطقه و پارک ملی ساریگل دارد.

به گزارش رکنا، وی افزود: پارک ملی ساریگل یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ در کشور است و بر اساس نتیجه مطالعات یکی از محققان، این منطقه یکی از پرتراکم ترین زیستگاه های پلنگ است.

وی اظهار داشت: بیشتر کوه های استان زیستگاه پلنگ است اما پارک ملی ساریگل در اسفراین، از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان است.

لشکری افزود: مشاهده پلنگ امسال زیاد بوده است، نمی توان آماری از جمعیت پلنگ در استان ارائه داد اما تکرار این مشاهدات نشان می دهد که جمعیت این گونه وحشی، در استان مناسب است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: پلنگ حیوانی شبگرد و منزوی است و عمدتا خود را مخفی می کند از این رو، کمتر مشاهده می شود.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.

کدخبر: 745009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟