جنازه کوهنورد گمشده شفت پیدا شد

پنجشنبه 13 آبان ماه سال جاری تصمیم گرفتند به سمت کمپ فرهنگیان در منطقه شلمجار در استان رشت بروند. 7 نفر بودند و هر 7 نفرشان اهل رشت.

به گزارش رکنا، آن روز هوا بارانی و هواشناسی هشدارهای لازم را در این زمینه داده بود، اما این هشدارها تاثیری در تصمیم این هفت نفر نداشت. ساعت 11 صبح پنجشنبه راهی کمپ فرهنگیان در شلمجار شدند. کمپی که به گفته دو نفر از آنها کمپ مجهزی بوده است.

حادثه از جایی رقم می‌خورد که وقتی آنها در روز جمعه، یک روز بعد از صعودشان در حالی که از قله برمی‌گشتند اسیر رودخانه و سیلاب شدند. رودخانه خروشان و بی‌رحم شده بود که ناگهان اسماعیل جاویدی، تصمیم می‌گیرد به تنهایی از آن عبور کند.

عبور از پل چوبی روی رودخانه سرنوشت تلخی را برای این کوهنورد آماتور رقم می‌زند و او از بالای پل به داخل رودخاه سقوط می‌کند و با شتاب آب مفقود می‌شود. سعید منجی آزاد، رییس هلال احمر شفت استان گیلان، در این خصوص عنوان کردهواشناسی در تاریخ 13 آبان هشدارهایی در مورد وضعیت آب و هوای منطقه داده بود.

با گذشت دو روز از این حادثه دختر اسماعیل جاویدی، فرد مفقود شده‌ای که غرق شد و دو نفر از اعضای همان گروه کوهنوردی به همراه رییس هلال احمر استان در مورد روز حادثه به «اعتماد» می‌گویند.

روز حادثه؛ جمعه 14 آبان ماه

ا.اشکان پور 60 سال را رد کرده است، بازنشسته علوم پزشکی است و روز حادثه را این گونه شرح می‌دهد: «قرار بود یک شب کمپ فرهنگیان باشیم و برگردیم؛ اما در موقع برگشت باید از روی پلی چوبی که روی رودخانه بود گذر می‌کردیم. آب رودخانه خروشان بود و شدت گرفته بود. اسماعیل تصمیم گرفت از روی پل به تنهایی عبور کند. از ما خداحافظی کرد که رد شود ناگهان با کوله و وسایلش به داخل رودخانه افتاد. آب با شتاب در جریان بود و او را با خودش برد.»

یکی دیگر از اعضای این گروه کوهنوردی سعید باقرسلیمی است. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت در رشته مدیریت که نزدیک 43 سال دارد. سلیمی واقعه را این‌طور تشریح می‌کند: «ساعت 11 صبح از رشت به سمت کمپ فرهنگیان حرکت کردیم. منطقه‌ای در نزدیکی شلمجار حوالی روستای خرم کش شفت.

یک شب در همان منطقه ماندیم و روز جمعه ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به سمت پایین در حرکت بودیم. در موقع برگشت از رودخانه همان جا گیر کردیم. خب شدت جریان آب رودخانه به قدری بود که مجبور شدیم از گروه‌های امدادرسانی کمک بگیریم. اما اسماعیل جاویدی برای برگشت عجله داشت. من حتی متوجه رفتن او نشدم. یک لحظه برگشتم و دیدم داخل رودخانه افتاده است. رودخانه عمق زیادی نداشت، اما شدت جریان آن بسیار زیاد بود.» ارمغان تنها فرزند اسماعیل جاویدی است. 35 سال دارد.

او یک ساعت قبل از اعلام پیدا شدن جسد پدرش عنوان می‌کند: «حال من و مادرم خوب نیست. خب ماشین پدرم در حیاط است و وسایلش در خانه تا نگاه می‌کنیم، دل‌مان می‌ریزد، هنوز هلال احمر در جست‌وجوی پیدا کردن پدرم هستند.» ارمغان از شغل و سن پدرش و همچنین روز حادثه صحبت می‌کند: «نزدیک 70 سال داشت و بازنشسته آموزش و پرورش بود معلم بود. همیشه با همین گروه که از دوستانش بودند به مناطق کوهی می‌رفتند. با دوستانش در گروهی از دو میدانی شفت آشنا شده بود.

جمعه ساعت 5 عصر یکی از دوستانش که در همان گروه بود به ما زنگ زد و گفت؛ همچین اتفاقی افتاده است. ما هم سریع با نیروهای هلال احمر تماس گرفتیم. تا شب آن منطقه را گشتند، اما خبری از پیدا کردن پدرم نداشتند. هنوز هم نیروهای هلال احمر اعلام کردند در حال جست‌وجو هستند. (ساعت 1 بعداز ظهر روز یکشنبه 16 آبان ماه؛ این مصاحبه انجام شد. این در حالی است که نزدیک 2ساعت پس از مکالمه با دختر اسماعیل جاویدی، رییس هلال احمر منطقه شفت، خبر پیدا شدن جسد او را اطلاع داد.)

پیدا شدن جسد یکی از آن 7 کوهنورد

سعید منجی آزاد رییس هلال احمر شفت، این صحبت‌ها را یک ساعت قبل از خبر پیدا شدن جسد اسماعیل جاویدی می‌گوید: «ساعت 4 بعداز ظهر روز جمعه 14 آبان پسر حسین مهجور با من تماس گرفت و اطلاع داد پدرش که یکی از اعضای همین گروه کوهنوردی بوده است در منطقه شلمجار گرفتار حادثه شدند و رودخانه با شدت زیادی که در حال جریان است مانع بازگشت آنها به رشت شده است.

همان موقع سه گروه امدادرسانی به آن منطقه اعزام کردیم. هم از شفت و هم از فومن در استان گیلان. دو گروه از امدادرسانان برای کمک به آن 6 نفر و یک گروه برای جست‌وجو فرد مفقود شده. آن 6 نفر را به رشت برگرداندیم و جست‌وجوها برای پیدا کردن فرد مفقودی ادامه داشت. هواشناسی استان گیلان هم هشدارهای لازم را در خصوص بارندگی در آن منطقه داده بود، اما خب متاسفانه این گروه به هشدارهای لازم در خصوص آب و هوا اعتنایی نکرده بودند.»

(پس از پیگیری‌های ما؛ منجی آزاد رییس هلال احمر شفت، خبر مرگ اسماعیل جاویدی را اطلاع داد.) روز شنبه (15 آبان ماه)؛ مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به پیدا شدن شش نفر از اعضای گروه کوهنوردی گم شده در ارتفاعات شفت گفته بود: «جست‌وجوها برای پیدا کردن نفر هفتم ادامه دارد.»

سیاوش غلامی  با اشاره به گزارش گم شدن یک تیم کوهنوردی در منطقه شلمجار حوالی روستای خرم کش شفت در روز گذشته، عنوان کرده بود: «بلافاصله پس از دریافت گزارش، عوامل امدادی جمعیت هلال احمر از شعب شفت و فومن به همراه هیات کوهنوردی فومن با دو دستگاه خودروی خودروی کمک‌دار به منطقه مذکور اعزام شدند.»

غلامی با اشاره به نجات شش نفر از اعضای گروه کوهنوردی، بیان کرده بود: «پس از یک شبانه روز عملیات جست‌وجو شش نفر از اعضای گروه هفت نفره کوهنوردی توسط نیروی‌های امدادی هلال احمر پیدا و به منطقه امن انتقال داده شدند.»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با بیان اینکه تلاش برای پیدا کردن تنها فرد گمشده این گروه کوهنوردی ادامه دارد در ادامه به این اشاره کرده بود: «در راستای ادامه فرآیند عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن فرد مورد نظر، روز جاری یک تیم از هلال احمر فومن و نیز مرکز استان به محل وقوع حادثه اعزام شدند، همچنین تلاش برای پیدا کردن فرد مذکور ادامه دارد.» با انتشار خبر حادثه برای اعضای کوهنوردی در شفت گیلان، روز یکشنبه 16 آبان ماه جسد اسماعیل جاویدی پس از 40 ساعت جست‌وجوی نیروهای هلال احمر در ساعت 3 بعداز ظهر در منطقه «اونه رودبار» در ارتفاعات سیاه مزگی پیدا شد.

کدخبر: 738154 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟