تخریب بخشی از امامزاده سیدضیاء طالقان بر اثر حفاری سودجویان + عکس

فریدون محمدی با اشاره به جزئیات تخریب امام زاده سید ضیاء الدین روستای خچیره طالقان اظهار کرد: این امامزاده که در بهمن سال ۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده؛ طی چند روز گذشته مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار گرفته و بخشی از آن تخریب شده است.

به گزارش رکنا، وی با اشاره به اینکه امام زاده سید ضیاء الدین در خارج از بافت روستایی قرار دارد؛ گفت: مسیر تردد به این روستا به ویژه در فصول سرد سال سخت است و این مساله در کنار عدم حضور خادم امام زاده باعث سوء استفاده کسانی شده که هیچ درکی از ارزش میراث فرهنگی و تاریخی ندارند.

محمدی با اشاره به میزان شدت خسارات وارد شده به این امامزاده اضافه کرد: متاسفانه کف و بخش‌هایی از ستون‌های این امامزاده تخریب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز توضیح داد: به محض اطلاع، گروهی از کارشناسان و یگان حفاظت را به شهرستان طالقان اعزام کردیم تا در خصوص شدت تخریب و اعتبار تقریبی برای مرمت امامزاده اطلاعاتی کسب کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه امام زاده‌ها زیر نظر اوقاف هستند، این اداره کل موظف به حفاظت و نگهداری از بقاع است.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه دیواره‌های این امامزاده آسیبی ندیده‌ و کف و زیر دیواره‌ها حفاری شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه میراث فرهنگی حتی برای نگهداری از بناهای مهم تاریخی استان هم نیروی کافی ندارد؛ اداره کل باید در این خصوص تمهیدات لازم را بیندیشد.

وی گفت: با توجه به علاقه مندی مردم به امام زاده‌ها و اماکن مذهبی؛ هیئت امنای امامزاده ها می‌توانند از ظرفیت‌های مردمی برای حفاظت و نگهداری از بقاع متبرکه استفاده کنند.

کدخبر: 734788 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟