فداکاری زن اصفهانی در بیمارستان / همه گریستند

مریم خلیفه سلطانی مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی الزهرا (س) اصفهان در خصوص موضوع پیوند اعضای خانم ۳۷ ساله در اثر سکته مغزی گفت: این خانم که در بیمارستان غرضی بستری بود، بر اثر سکته مغزی فوت شد و با رضایت خانواده به بیمارستان الزهرا (س) برای آزمایشات منتقل شدند و در این بیمارستان نیز آزمایشات تکمیلی برای اهدای عضو انجام شد.

به گزارش رکنا، وی افزود: کلیه‌های این فرد در بیمارستان خورشید به دو بیمار نیازمند پیوند و کبد آن به بیمارستان تخصصی در شیراز منتقل شد، ولی متاسفانه امکان پیوند قلب این بیمار وجود نداشت.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی الزهرا (س) اصفهان بیان کرد: همچنین طی عمل جراحی، ۳ عضو آقای ۳۵ ساله که در اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده به سه بیمار اهدا شد و قلب این بیمار نیز امکان اهدا نداشت، اما دو کلیه و کبد او به شیراز برای اهدا به سه بیمار نیازمند پیوند منتقل شد.

خلیفه سلطانی تصریح کرد: براساس دستور وزیر اسبق بهداشت و ابلاغ به تمامی استان‌ها، بیمارستان‌ها موظف‌اند بیماران با ضریب هوشیاری کمتر از ۶  روز را به واحد اهدا عضو همان استان گزارش کنند و ضریب هوشیاری کمتر از ۶ می‌تواند به علت کما و مرگ مغزی باشد.

وی ادامه داد: بیمار توسط تیم مرگ مغزی بررسی و هر ۵ پزشک باید مرگ مغزی را تایید کنند سپس در صورت ارزیابی و تایید مرگ مغزی و سلامت اعضا برای اهدا عضو، با رضایت خانواده آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد، در این آزمایشات اعضای بیمار از لحاظ بیماری‌های عفونی، کرونا و عملکرد اعضای پیوندی بررسی می‌شود و با تیم پیوندی که قرار است آن عضو اهدا شود، هماهنگی و طی عمل جراحی این کار صورت می‌گیرد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی الزهرا (س) گفت: در جریان اهدای اعضای متوفی هیچ متلاشی شدن و بد شکلی رخ نمی‌دهد و تنها برشی از گردن تا ناف ایجاد و اعضای مورد نظر خارج و سپس بخیه صورت می‌گیرد و جسد تحویل خانواده می‌شود.

خلیفه‌سلطانی با اشاره به احتمال آسیب به دو عضو قلب و ریه در بیماران مرگ مغزی اظهار کرد: دو عضو قلب و ریه اعضایی هستند که ممکن است در اثر پروسه مرگ مغزی آسیب ببیند، در بعضی موارد بیمار بعد از مرگ مغزی، دچار سکته قلبی می شود و امکان اهدا قلب او وجود ندارد و یا ممکن است فرد قبل از سکته مغزی قلب، ریه یا حتی کبد و کلیه سالم داشته باشد، اما در جریان مرگ مغزی هر کدام دچار آسیب دیدگی شوند و لذا انجام آزمایشات قبل از اهدا ضروری است.

تعداد کمی از بیماران مرگ مغزی، قلبشان قابل اهدا است

وی ادامه داد: ما در اصفهان امکان برداشت و پیوند کبد، کلیه و قلب را داریم و اگر گیرنده در اصفهان باشد و بخش‌های پیوند فعال باشند، در اصفهان این عمل انجام می‌شود. در مدت شیوع بیماری کرونا و کمبود تخت‌های بیمارستانی، بخش پیوند تعطیل بود و یا گیرنده در اصفهان نبود، اعضا به بیمارستان تخصصی پیوند در شیراز منتقل می‌شد.

وی بیان کرد: معمولا بیشتر اعضای پیوندی کبد و کلیه‌ها است و حداکثر ۸ عضو را از هر بیمار مرگ مغزی برداشت کرد که همیشه اینگونه نیست، زیرا بیشتر اعضا دچار پارگی یا له شدگی و آسیب می‌شود. همچنین امکان برداشت حداکثر ۵۳ یا بافت از هر بیمار مرگ مغزی امکان پذیر است که قرنیه نیز یکی از این بافت‌ها را شامل می‌شود.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی الزهرا (س) با تاکید بر تفاوت کما با مرگ مغزی خاطر نشان کرد: ممکن است در ظاهر کما با مرگ مغزی شبیه هم باشند، اما در معاینات به خوبی قابل تشخیص است در کما ممکن است فرد بعد از برطرف شدن علت، از خواب بیدار شود، ولی در مرگ مغزی، چون مغز مرده است، در واقع فرد فوت کرده و حتی لفظ بیمار اطلاق نمی‌شود و امکان برگشت وجود ندارد با اهدای اعضای آن فرد در صورت تایید آزمایش‌ها و رضایت خانواده، می‌توان جان بیماران نیازمند دیگر را نجات داد.

کدخبر: 732688 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟