مسافران نوروزی در این 4 روز پرخطر مراقب باشند + اسامی استان های قرمز با بارش سیل آسا

به گزارش رکنا، عیسی بزرگ‌ زاده، سخنگوی صنعت آب کشور تاکید کرد: باتوجه به صدور هشدار سطح قرمز توسط سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش های قابل توجه، از ساعات پایانی روز دوشنبه 28 اسفند تا ظهر روز چهارشنبه اول فرودین و به ویژه برای روز سه شنبه 29 اسفند در استان های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و همچنین هشدار سطح نارنجی برای گستره وسیعی از ایران تا روز پنجشنبه 2 فروردین، برای استان های کرمانشاه، آذربایجان غربی، تهران، البرز، قزوین، اصفهان، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قم، مازندران، فارس، بوشهر، کردستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، گیلان، کرمان، همدان و مرکزی و سوابقی که از این مقدار بارش و وقوع سیلاب رخ داده، وزارت نیرو را بر آن داشت تا هشدار وقوع سیلاب صادر کند. 

بزرگ زاده افزود: با توجه به سوابق سیل‌ هایی که در گذشته برای همین مقدار بارش پشت سر گذاشته‌ایم، پیش بینی ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو مبنی بر بالا آمدن آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر و جاده‌ها است.

سخنگوی صنعت آب کشور تاکید کرد: این روزها دستگاه اجرایی مختلف مشغول فعالیت های سنگین پایان سال هستند، لذا ضرورت دارد که به این موضوع هم توجه ویژه ای داشته باشند و با هم افزایی، مدیریت سفرهای نوروزی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: شهروندان محترم می توانند با انتخاب و تعیین زمان صحیح سفر، مسیر و مقصد متناسب با فعالیت های سامانه بارشی از مخاطرات احتمالی وقوع سیلاب ایمن باشند. مردم عزیز و مسافران نوروزی از تردد و توقف در مسیر و حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌های کوهستانی که احتمال وقوع زمین لغزش و ریزش مصالح سنگی وجود دارد، خودداری کنند. عدم عبور از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی و آبنماها نیز مورد توجه مردم باشد. 

سخنگوی صنعت آب کشور تاکید کرد: ضروری است که عشایر محترم کشورمان در تعیین زمان کوچ ملاحظات لازم را در نظر گرفته و در هنگام کوچ از تردد و اسکان در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبراه‌ها خودداری کنند. 

بزرگ زاده با بیان اینکه لازم است آمادگی مناسب و حداکثری در همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی شکل گرفته و گروه‌های عملیاتی تجهیز شوند، گفت: پاکسازی و بازگشایی کامل مجاری آبی که با مشکل کاهش آبگذری مواجه هستند به ویژه در سازه‌های تقاطعی مراکز جمعیتی و تخلیه مراکز و اماکن جمعیتی که در معرض سیلاب قرار می‌گیرند باید در دستور کار دستگاه‌های مرتبط باشد. 

وی ابراز امیدواری کرد که با تدابیری و آمادگی‌های لازم مسئولان مختلف و شهروندان محترم و مسافران نوروزی، شاهد هیچ اتفاق ناگواری نباشیم و نوروز و بهار سلامت و شادی برای همه ملت عزیز ایران رقم بخورد.

هشدار وزارت نیرو به مسافران نوروزی

گفتنی است، روز گذشته وزارت نیرو با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام هشدار سیلاب در ۵ استان جنوب‌غربی کشور، از تمام مردم و مسافران نوروزی درخواست کرد از ۲۹ اسفندماه احتیاط لازم را در سفرهای خود داشته باشند.

دفتر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در این اطلاعیه تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر تشدید فعالیت سامانه بارشی و صدور هشدار قرمز برای 5 استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری و ایلام، از مردم و مسافران نوروزی درخواست می‌شود با رعایت بیش از پیش مباحث ایمنی، از ایستادن یا تردد در حریم رودخانه‌ها پرهیز کرده و نسبت به رعایت همه نکات ایمنی برای حفظ جان و مال خود اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است: پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد، حجم و شدت بارش‌های در برخی نقاط بالاخص در خوزستان و برخی استان‌های هم‌جوار بسیار بالا بوده و در برخی نقاط به صورت نقطه‌ای شدت بارندگی بیش از 200 میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

این حجم بارش در یک نقطه خاص احتمال وقع سیلاب در جاده‌ها و مسیرها را افزایش می‌دهد و اشباع بودن خاک به خاطر بارش های اسفندماه، ذوب شدن برف ها در پی گرم شدن هوا، همزمانی بارش ها با افزایش سفرهای نوروزی باعث بالا رفتن خطرات احتمالی در استان‌های مذکور شده است.  

در این اطلاعیه تاکید شده است؛ با توجه به اینکه استان‌های مذکور به ویژه استان‌های خوزستان، لرستان و کرمانشاه در ایام نوروز جزو مقاصد اصلی سفر گردشگران است، تمامی شرکت‌های وزارت نیرو به ویژه بخش آب و آبفا ضمن آماده‌باش کامل، باید در کنار سایر سازمان‌ها و نهادهای خدمات‌رسان، کلیه تمهیدات لازم را برای مدیریت شرایط و کاهش خسارت‌های احتمالی مدنظر داشته باشند.

روابط عمومی وزارت نیرو با تبریک آغاز سال جدید هم‌زمان با ماه مبارک رمضان، از همه مردم خواست با مدنظر قرار دادن الزامات ایمنی و توجه به هشدارهای مسئولان، نزول باران رحمت الهی، منبعی برای برکت و فراوانی برای این استان‌ها باشد و این ایام، بدون هرگونه خسارت در بخش زیرساخت‌های کشور سپری شود.

کدخبر: 981433 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟