در این شرایط خشکسالی آبفای تهران مکلف به آبرسانی تا طبقه دوم ساختمان ها است

به گزارش رکنا، حسام خسروی، معاون نظارت بر بهره برداری آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران درخصوص افت فشار آب تهران در روزهای اخیر گفت: در اسفند ماه و با آغاز فصل خانه تکانی، مصرف آب به صورت غیرنرمال افزایش پیدا می کند، به طوری که به نظر می رسد در تیرماه قرار داریم. این مسئله باعث می شود افت شدیدی در فشار آب ایجاد شود.

معاون نظارت بر بهره برداری آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: باتوجه به وضعیت بارش ها و خشکسالی های اخیر و میزان ذخیره آب پشت سدها، تضادی ایجاد می شود و به همین دلیل از هموطنان خود درخواست داریم نهایت دقت را در این روزها داشته باشند.

خسروی با بیان اینکه وارد سال چهارم خشکسالی شده ایم که در چند سال اخیر در تهران بی سابقه بوده است، گفت: در این سالها مردم نهایت همکاری را با ما داشتند و اگر همکاری آنها در سه تابستان گذشته نبود، حتما با مشکل مواجه می شدیم. لذا مردم آگاهی کامل دارند که در این شرایط باید دقت لازم را داشته باشند و از شستشوها و پاک سازی های غیرضرور مثل شستن حیاط خودداری کنند تا این روزها را سپری کنیم.

در ساختمان های دو طبقه به بالا سیستم پمپاژ نصب شود

معاون نظارت بر بهره برداری آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به این سوال که باتوجه به وضعیت بارش ها و خشکسالی های اخیر، تکلیف تامین آب ساختمان ها و برج های بلند در حال ساخت، خصوصا در منطقه 22 چیست؟ گفت: در قوانین ساخت و سازهای جدید مسکن و شهرسازی، در ساختمان های مرتفع و ساختمان های بالای دو طبقه باید ایستگاه پمپاژ آب نصب شود و در شرایط خشکسالی، شرکت آب و فاضلاب استان تهران مکلف نیست به طبقات بالاتر آب برساند.

وی افزود: در نقشه های نظام مهندسی شهرسازی ابلاغ شده که ساختمان های بالای دو طبقه باید ایستگاه پمپاژ آب یا مخزن آب داشته باشند و باتوجه به تناسب ارتفاع ساختمان برای طبقات پمپ شود و بدین ترتیب مشترکین مشکلی از نظر فشار آب نخواهند داشت و اگر به هر دلیلی اتفاقی در شبکه رخ دهد، چون مخزن اولیه در ساختمان نصب است، به هیچ عنوان مشکلی نخواهند داشت.

خسروی در پاسخ به این سوال که به گفته برخی مخاطبین افت فشار آب باعث می شود پمپ ها کار نکنند، گفت: چون مخازن در حیاط یا زیرزمین ساختمان ها نصب می شوند، امکان ایجاد این مشکل وجود ندارد. زیرا آب همیشه وارد مخازن اولیه می شود و ممکن است سیستم پمپاژ مشکل داشته باشد. شرکت آبفای استان تهران درخصوص نگهداری و سرویس تاسیسات داخلی ساختمان ها دخالتی ندارد و تکلیف ما تا انشعاب در خانه مشترکین است.

تغییر شبکه فرسوده و خطوط انتقال آب در دستور کار است

معاون نظارت بر بهره برداری آب شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا شرکت آبفای تهران طرحی برای تعویض شبکه فرسوده فاضلاب و خطوط انتقال آب در مناطق تهران خصوصا مناطق مرکزی مثل بازار تهران دارد؟ گفت: برنامه بازسازی و تغییر شبکه و خطوط انتقال آب در دستور کار ما است و اولویت نیز با مناطقی است که طرح نوسازی بافت های فرسوده شهری در آن مناطق در دست اقدام است. همچنین در این طرح سایز و قطر خطوط متناسب با مصارف جدید و مشترکین جدید خواهد بود که باتوجه به قدمت و گستردگی طول شبکه ها مناطق اولویت بندی خواهند شد.

خسروی در آخر درخصوص یکی از دغدغه های مردم که چرا طبقات بالا که با افت فشار آب مواجه هستند باید متناسب با طبقات اول و دوم بهای آب بپردازند، گفت: این مشکل مختص مجتمع های قدیمی است. این مجتمع ها با نصب سیستم پمپاژ می توانند این مشکل را حل کنند و بدین ترتیب طبقات بالا به اندازه طبقه اول از آب بهره مند خواهند شد. اگر این سیستم در مجتمعی وجود ندارد، کاملا حق با مشترکین است و به طور طبیعی آب طبقه اول و دوم خوب و پرفشار است و طبقه دو به بالا کم فشار است و چون یک کنتور در ساختمان وجود دارد، بهای آب یکسان است. بنابراین باید سیستم پمپاژ را نصب کنند.

کدخبر: 979437 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟