درآمد 900 میلیارد دلاری کشور با اجرای طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی

به گزارش رکنا، بر اساس این قراردادها، طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری و با هدف افزایش برداشت ۹۰ تریلیون فوت‌ مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی اجرا خواهد شد و درآمدزایی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال دارد.

پیمانکاران اصلی در اجرای طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی، شامل شرکت‌های پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و مپنا و پیمانکار مهندسی مفهومی، پایه مقدماتی و پیشرفته، شرکت مهندسین مشاور نارگان هستند که این قرارداد را امضا کردند.

بر اساس این قرارداد پیمانکاران بررسی و صحه‌گذاری مدارک مهندسی پایه مقدماتی و پیشرفته و ارائه دیدگاه‌های اصلاحی را انجام خواهند داد.

همکاری با کارفرما برای نهایی‌سازی برنامه اجرای طرح، سفارش‌گذاری اقلام دیرتحویل، تهیه استراتژی واگذاری پیمان‌های فرعی در قالب قراردادهای ئی‌پی‌سی، مذاکره و ایجاد مشارکت بین یاردهای سکوساز داخلی و بین‌المللی برای ساخت سکوهای فشارافزایی در خلیج فارس و انجام اقدام‌های لازم برای آغاز قراردادهای ژئوتکنیک و ژئوفیزیک از جمله شرح کار پیمانکاران این قرارداد خواهد بود.

این قرارداد در حالی امضا شد که قطر نیز در بخش جنوبی این میدان مشترک در حال احداث سکوهای فشارافزایی است.

ایجاد ظرفیت 20 میلیارد دلاری برای سازندگان ایرانی در طرح ملی فشار افزایی پارس جنوبی

جواد اوجی

جواد اوجی در مراسم آیین امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی با اشاره به اینکه بار مالی این پروژه ۲۰ میلیارد دلار است، افزود: نیمی از انرژی مورد نیاز کشور و بیش از ۴۵ درصد بنزین کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه کار اجرایی این طرح می‌توانست هشت سال پیش آغاز شود، گفت: با وجود این تأخیر در دولت گذشت، ۲ سال است که در شرکت نفت و گاز پارس تصمیم شجاعانه‌ای گرفته و کار کارشناسی آغاز شد.

وزیر نفت با اشاره به ثبت رکوردهای تازه در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، اظهار کرد: امسال برداشت روزانه ۷۰۷ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی مشترک پارس جنوبی محقق شد.

اوجی با اشاره به اینکه با ادامه برداشت از این میدان بدون اجرای طرح‌های فشارافزایی، شاهد افت فشار در این میدان خواهیم بود، ادامه داد: اهمیت بهره‌برداری از این میدان مشترک آنجاست که ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها و صنایع گاز و بخش عمده‌ای از خوراک پتروشیمی‌ها از گاز این میدان تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و از نخبگان این صنعت استفاده کردیم، گفت: نمونه آن بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. امروز از ۳۸ سکو در پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شود.

وزیر نفت از راه‌اندازی سکوی فاز ۱۳ آلفا که کشتی بحرینی به آن برخورد کرده بود در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: طی سه تا چهار سال آینده فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری برای سازندگان داخلی با اجرای این طرح ایجاد خواهد شد، افزود: با افزایش ۹۰ تریلیون فوت مکعبی برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه برداشت میعانات گازی، ۹۰۰ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده خواهد شد که نقشی مهم در تأمین امنیت انرژی کشور دارد.

وی با بیان اینکه این پروژه مهمترین و ملی ترین پروژه کشور است، تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک،‌ افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی را با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهیم کرد.

وزیر نفت با قدردانی از همه کارکنان صنعت نفت که در تأمین گاز پایدار کشور نقش داشتند، گفت: با تدابیری که در نظر گرفتیم و ذخیره سوخت مایع که یک میلیارد لیتر بیشتر از پارسال بود، توانستیم زمستان را با سوخت‌رسانی پایدار بگذرانیم.

اوجی تصریح کرد: صادرات نفت ایران امروز به بالاترین مقدار از سال ۹۷ تاکنون رسید و این افزایش صادرات با کمترین تخفیف‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به حمله به چهار خط لوله سراسری انتقال گاز ایران که هر خط ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز را انتقال می‌دهدد، افزود: این خطوط در کوتاه‌ترین زمان به مدار بازگشتند.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه گروه نفت و گاز از ابتدای سال تاکنون رشد اقتصادی بالایی را ثبت کرده که در تاریخ بی‌سابقه بوده است، این رشد در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود، اظهار کرد: افزون بر تأثیر افزایش تولید و صادرات نفت، در سرمایه‌گذاری،‌ تولید ساخت داخل و بهره‌وری نیز صنعت نفت رتبه نخست را در کشور دارد.

درآمد 900 میلیارد دلاری با اجرای طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی

محسن خجسته مهر

محسن خجسته‌مهر در آیین امضای قراردادهای اجرای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی با اشاره به اینکه امروز اراده‌ها به فعلیت تبدیل شده است، افزود: برنامه‌هایی که دیروز ترسیم کردیم، امروز عملیاتی می‌شوند.

وی با بیان به اینکه این طرح ملی، بزرگترین رویداد تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که به‌منظور تولید پایدار و امنیت انرژی با پیمانکاران برجسته امضا می‌شود، افزود: پارس جنوبی را پیمانکاران ایرانی به ثمر رساندند و با این قرارداد بار دیگر پارس جنوبی متولد خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه به‌دلیل اهمیت طرح فشارافزایی و نقشی که در تولید گاز و میعانات گازی، افزایش برداشت گاز و جلوگیری از مهاجرت گاز دارد، مهمترین و راهبردی‌ترین طرح وزارت نفت است، گفت: زیرا این طرح به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه این طرح از نظر گستردگی فنی و اجرایی و فناوری طرح بزرگی است و یک ظرفیت سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری را در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار می دهد، گفت: نباید اقدام‌های خود را شرطی کنیم و باید بتوانیم مهمترین و بزرگترین کارهای کشور را به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه با تکیه بر سیاست‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم این طرح بزرگ به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: تفاوت دولت‌ها در رویکرد آنهاست؛ امروز با افتخار با رویکرد دولت سیزدهم این حماسه‌ها به نتیجه می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تمام مطالعات بین‌المللی در پروژه‌های مشابه بررسی و افزون بر آن اقتباسی از پروژه‌های بین‌المللی انجام شد و نشان داد اجرای این پروژه در فراساحل اهمیت و درآمد بالاتری دارد و گزینه برتر است.

خجسته‌مهر ادامه داد: افزون بر مهندسی رو زمینی، الگوسازی مخزنی هم به ما اعلام کرد که این طرح در فراساحل باید اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه پارس جنوبی ۳۸ سکو دارد که شامل سکوهای تولیدی و پشتیبانی است، گفت: این سکوها به‌طور کامل شبیه هم هستند تا با تکیه بر توان داخل سرعت اجرای کار بیشتر باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه هر سکو امکان فشارافزایی یک میلیارد فوت مکعبی گاز را دارد، افزود: سکوهای مرزی به‌دلیل جلوگیری از مهاجرت گاز در اولویت فشارافزایی قرار دارند.

خجسته‌مهر با اشاره به کمپرسورهای مورد نیاز در این طرح ادامه داد: در پارس جنوبی، ۱۴ سکوی فشارافزایی تعریف شده است، هر سکو چهار کمپرسور ۳۰ مگاوات نیاز دارد، هر چقدر امکان تأمین ساخت داخل وجود داشته باشد، از پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: وزن سکوهای پیش‌بینی شده به گونه‌ای است که امکان ساخت در داخل کشور وجود داشته باشد.

معاون وزیر نفت با اشاره به لزوم سفارش‌گذاری برای تجهیزاتی که ساخت آنها زمان‌بر است، گفت: طی ۱۰ سال گذشته در این زمینه تأخیر وجود داشت و ما کار را آغاز کردیم و تلاش کردیم در حداقل زمان حداکثر برداشت را از میدان مشترک پارس جنوبی انجام دهیم.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه با اجرای طرح فشارافزایی، ۹۰ تریلیون فوت مکعب به برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه افزایش برداشت میعانات گازی از پارس جنوبی افزوده خواهد شد، افزود: این اقدام درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

وی به بیانات مقام معظم رهبری در عسلویه اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند صنعت نفت صنعتی تولیدی، اقتصادی، علمی و جهادی است.

شرکت‌های نفتی ایران در تراز بین‌المللی قرار دارند

مراسم امضای قراردادهای مربوط به طرح فشار افزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی

در ادامه عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در آیین امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به عسلویه اظهار کرد: رهبر انقلاب در آن سفر تأکید کردند که ملت ایران با جهاد ناآشنا نیست، اما باید بدانیم چه‌کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه این جهاد دیگری است، ادامه داد: سال‌هاست که به‌دنبال ارائه این برنامه هستیم تا در برداشت از این میدان مشترک عقب نمانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تصریح کرد: این قرارگاه بازوی اجرایی قوی برای دولت است و پس از اتمام جنگ تحمیلی گام‌های مهمی در جهاد اقتصادی برداشته است.

عابد با اشاره به اینکه همه ظرفیت‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به‌کار بسته شده است، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) از آغاز توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در کنار دولت حضور داشته و پروژه‌های زیادی در این منطقه اجرا کرده است.

وی  با اشاره به حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در اجرای فاز ۱۵ و ۱۶ این میدان مشترک افزود: شرکت‌های ایرانی با این اعتماد توانسته‌اند بن‌بست‌شکنی و رفع تحریم‌ها را اجرا کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تأکید کرد: اکنون می‌توانیم در تراز بین‌المللی عمل و در لبه‌های دانش دنیا حرکت کنیم و این موضوع نتیجه اعتماد به توان و دانش ایرانی است.

تضیمن امنیت انرژی ایران با اجرای طرح فشارافزایی در پارس جنوبی

همچنین در ادامه این مراسم محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه این پروژه سابقه چندساله‌ای در بخش مطالعات و مهندسی دارد، اظهار کرد: اکنون به بلوغ و پختگی لازم برای اجرای پروژه رسیده است.

وی ادامه داد: وزارت نفت تصمیم گرفت از چهار پیمانکار اصلی به‌عنوان پیمانکار عمومی استفاده کند.

مدیرعامل گروه مپنا تأکید کرد: طرح‌های مختلفی برای اجرای پروژه در بخش خشکی و دریا در حال بحث بوده و همه این طرح‌ها به‌نوعی قابل اجراست و به مطالعات نهایی و در دسترس بودن امکانات بستگی دارد.

اولیاء با اشاره به اینکه در کل زنجیره اجرای این کار مانند ساخت تجهیزات، اجرا و سرانجام پشتیبانی بهره‌برداری در آینده، تمهیدهای لازم و امکانات را در این شرکت داریم، گفت: با آمادگی کامل وارد این طرح می‌شویم تا در زمان‌بندی مناسب کار را به سرانجام برسانیم.

وی تصریح کرد: دیگر پیمانکاران نیز در این زمینه تجربه و امکانات زیادی دارند. مپنا نیز می‌تواند کمپرسورهای لازم را برای اجرای این طرح تأمین کند.

مدیرعامل گروه مپنا گفت: اگر در اجرای این طرح تأخیر داشته باشیم امنیت انرژی کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بنابراین پیمانکاران تلاش می‌کنند تأمین گاز و به‌دنبال آن برق کشور بدون اخلال تأمین شود.

کدخبر: 979020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟