گوشت و تن ماهی رکورد افزایش قیمت را شکست!

به گزارش رکنا، طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران ، در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به‌ شرح زیر است:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب درمناطق شهری کشور– بهمن ١٤٠٢

در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ٢,٤درصد، " رشته آش " با ١.٣درصد و " ماکارونی " با ١.٣ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به "برنج ایرانی درجه یک " با ١.٠- درصد می باشد.

در بهمن‌ماه ١٤٠٢ ، تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور  به‌شرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " شیرینی خشک " با ٢,٤درصد، " رشته آش " با ١.٣ درصد و " ماکارونی " با ١.٣ درصد  بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به "برنج ایرانی درجه یک " با ١.٠- درصد می باشد.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام " ماهی قزل آلا " با ٣,٢ درصد ، " گوشت گوسفند" با ٢.٩ درصد و "کنسرو تن ماهی" با ٢.٠ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به "مرغ ماشینی " با ٥.٤- درصد می باشد.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شیر خشک" با ٩,٣ درصد و " کره پاستوریزه" با ١.١ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " روغن نباتی جامد" با ١.٥- درصد ،" روغن مایع" با ٠.٧- درصد و "پنیر پاستوریزه " با ٠.١- درصد می باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " خربزه" با ٣٨,٣ درصد ، " انار " با ٥.٧ درصد و" کشمش پلویی " با ٥.٠ درصد همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " پسته" با ١.١- درصد و " موز " با ٠.٦- درصد می‌­باشد.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" خیار" با ٤,٢ درصد ،" لوبیا قرمز " با ٢.٠ درصد و " عدس" با ١.٨ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " گوجه فرنگی " با ٣٥.٩- درصد، " کدو سبز" با ٦.٤- درصد و " بادمجان" با ٥.٠- درصد می­‌باشد.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " سس گوجه فرنگی " با ٢,٣ درصد و" سس مایونز " با ١.١ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " قند " با ٠.٣- درصد می­‌باشد.

در بهمن ماه ١٤٠٢ ، از ٥٣ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ٢٠ قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور (٣٦,٢درصد) داشته‌اند.

درصد تغیر متوسط قیمت ماه جاری نسبت به ماه قبل

نمودار درصد تغییر متوسط قیمت اقلام خوراکی در بهمن ماه 1402 نسبت به دی ماه 1402 حاکی از آن است که قیمت خربزه، شیرخشک، انار، کشمش پلویی و خیار بیشترین افزایش قیمت و گوجه، کدو سبز، مرغ ماشینی، بادمجان و پیاز با بیشترین کاهش قیمت مواجه شده است.

قیمت خوراکی ها در بهمن ماه

درصد تغییر متوسط قیمت ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل

همچنین نمودار درصد تغییر متوسط قیمت اقلام خوراکی در بهمن ماه 1402 نسبت به بهمن ماه سال قبل حاکی از آن است که کنسرو تن ماهی، گوشت گاو و گوساله، گوشت گوسفند، قارچ و کشمش پلویی با بیشترین افزایش قیمت و پیاز، روغن نباتی جامد، برنج ایرانی درجه یک، سیب زمینی و روغن مایع با بیشترین کاهش قیمت مواجه شده است.

این گزارش حاکی از آن است که قیمت تن ماهی در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن ماه سال قبل 112.7 درصد و قیمت گوشت گاو و گوساله 100 درصد افزایش یافته است.

قیمت خوراکی ها در بهمن ماه 2

گفتنی است، طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران در بهمن 1402، شاخص قیمت مصرف‌ کننده خانوارهای کشور به عدد225.7 رسیده است که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل 35.8 درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 42.5 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور با 35.8 درصد حاکی از آن است که مردم بیشتر از بهمن ماه 1401 برای خرید «یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

همچنین نرخ تورم سالانه کشور در بهمن ماه 1402 برابر 42.5  درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌ های مختلف هزینه‌ ای از 38.9 درصد برای دهک اول، تا 44.1 درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ ها در این ماه به 5.2 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (4.6 واحد درصد) 0.6 واحد درصد افزایش داشته است.

آنچه مشخص است تورمی که در جامعه احساس می‌ شود، بیش از نرخ‌ های اعلامی است و افزایش تورم به خصوص در بخش اقلام خوراکی، مسکن، اجاره و کالاهای اساسی شرایط سختی را برای طبقات فرودست و حتی طبقه متوسط به وجود آورده است. این در حالی است حقوق ها نسبت به تورم افزایش نیافته است و حتی بودجه مالیاتی سال آینده 50 درصد بیش از رقم مشابه در بودجه جاری است.

اطلاعات تفصیلی این گزارش را از فایل زیر دانلود کنید.

کدخبر: 976551 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟