سرنوشت پل نیمه کاره «خلیج فارس» مشخص شد

به گزارش رکنا، در جلسه دبیر شورای عالی مناطق آزاد با محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور در خصوص تقویت بودجه ساخت پل خلیج فارس بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه با دستور معاون اول رییس جمهور به رییس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد بودجه قابل توجهی برای احداث این پل در سال 1403 در نظر گرفته شود تا یکی از کلان پروژه‌ های ملی و آرزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم به سرانجام برسد.

حذف ردیف بودجه 1402 ساخت پل خلیج فارس در فرآیند نامعلوم

گفتنی است آبان ماه امسال، حجت‌ الله عبدالملکی در آیین آغاز به کار رسمی اورژانس کسب و کار گفت: پل خلیج فارس یک پروژه راهبردی است که دستور شخص رئیس جمهوری را نیز برای ساخت دارد. متأسفانه اختلاف نظر با قرارگاه خاتم و یک سری پرداخت ها منطقی نبود و به همین دلیل پروژه متوقف شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خصوص منابع مالی پیش بینی شده برای ساخت این پروژه اضافه کرد: یکی از منابع ما فروش املاک دارایی‌ های سازمان منطقه آزاد قشم است که همین الان نیز در جریان است و در پروژه هزینه می‌ شود. گرچه سرعت کار کم است. یکی دیگر از منابع مالی پیش بینی شده ردیف بودجه بود که سازمان برنامه و بودجه در یک فرایند نامعلوم ردیف آن را در بودجه 1402 حذف کرد. با ورود دکتر منصور به سازمان برنامه و بودجه پیگیریم که این ردیف به بودجه برگردد. همچنین پیگیر تامین مالی از طریق فاینانس هستیم که در این راستا با چینی‌ ها و اروپایی‌ ها مذاکراتی داشته‌ایم ضمن اینکه قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

چرا پروژه ساخت پل خلیج فارس متوقف شد

مهر ماه امسال، علیرضا زارع، سرپرست مدیریت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم در این خصوص به خبرنگار رکنا گفت: کل پروژه از سال 95 تا 1401 به دلیل موضوعات تامین مالی متوقف مانده اما در دو سال اخیر این گره باز شده است و با تدابیر دولت سیزدهم، راه اندازی از شروع عملیات اجرایی در برنامه کاری قرار گرفته است.

زارع در ادامه گفت: کل پروژه پل خلیج فارس در مجموع به 17 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد تا به مرحله بهره برداری برسد و حدود 3/5 سال مدت زمانی است که در صورت تامین مالی برای ساخت کل پروژه پیش بینی می شود.

سرپرست مدیریت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه این پروژه به طور کامل متوقف نیست و پروژه با سرعت کمی در حال ساخت است، گفت: بزرگترین معضل این پروژه موضوع تامین مالی است و راهکارهایی برای این موضوع در حال پیش بینی و پیش روی است.

زارع درخصوص مهمترین دستاوردهای این پروژه برای کشور گفت: مجموعه دستاوردهای این پروژه برای کل کشور، استان هرمزگان و جزیره قشم متعدد است. توسعه کریدور شمال به جنوب کشور، بارگیری آسان، ایجاد تولید ناخالص و ارزش افزوده، تسهیل تردد برای مردم و همچنین در حوزه گردشگری و اتصال بزرگترین جزیره خاورمیانه و کشور به سرزمین اصلی از بزرگترین دستاوردهای این پروژه است.

کلنگ زنی پل خلیج فارس 13 سال پیش

گفتنی است، سیزده سال پیش، 23 اسفند ماه 1389 مراسم کلنگ‌ زنی پروژه پل خلیج فارس با حضور محمود احمدی نژاد و مقامات و مدیران وقت استان هرمزگان برگزار شد اما پس از 6 سال و در سال 1395 کارساخت پل خلیج فارس به دلیل عدم تامین مالی متوقف شد.

این پل 2/4 کیلومتری در تنگه خوران، قرار است جزیره قشم را به بندرعباس و سرزمین اصلی متصل کند. با اجرای این پروژه بندر کاوه با 92 کیلومتر بزرگراه و همچنین86 کیلومتر راه‌آهن به خطوط سراسری کشوری متصل شده و رینگ حمل و نقلی جزیره کامل خواهد شد.

مکان احداث این پل از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پُهل در سرزمین اصلی است و طول کل پل 3430 متر است که 2500 آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه های 360 متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود 32 متر از دیگر ویژگی های این پروژه است.

قابل ذکر است که راه اندازی پل خلیج فارس باعث کاهش هزینه‌ های حمل و نقل، کاهش زمان سیر کالا، کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ ای به میزان چشمگیری خواهد شد و برای منطقه بومی و سرزمین اصلی واجد ویژگی های مثبت فراوانی خواهد بود.

پل خلیج فارس

پل خلیج فارس

پل خلیج فارس

کدخبر: 964547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟