افزایش 60 درصدی قیمت ماهی نسبت به سال گذشته

به گزارش رکنا محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت سیزدهم و مدرس دانشگاه امام حسین (ع) هفته گذشته جهت بازدید و تعیین سیاستهای کلان اقتصادی در حوزه دریا به جنوب کشور سفر کرد.

وی در یکی از بازدیدهای خود که طرح پرورش ماهی در قفس بود گفت کشوری که هزاران کیلومتر مرز آبی و اقیانوسی دارد نباید مردم آن از لحاظ غذا ،معیشت و گوشت در تنگنا باشند. اگر ماهی به سفره مردم اضافه شود قیمت گوشت قرمز کنترل خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که ارزان ترین ماهی در میادین تره و بار بیش از کیلویی  هزارتومان160 و در بازار تا حدود کیلویی 200 هزار تومان است که نیمی از آن ضایعات است اما اینکه دبیر شورای عالی اقتصادی سرا سه قوا از قیمت ماهی و میزان مصرف آن در جامعه خبر ندارد جای سوال است.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در گفتگو با رکنا در خصوص  جایگزینی ماهی با گوشت قرمز گفت: فارغ از تفاوت معنا دار قیمتی، یک عدد ماهی یک کیلویی قزل آلا ،حدود نیمی از آن دور ریز است. در واقع 200 هزار تومان ماهی، نیم کیلو مفید به شما استخوان و گوشت می دهد که در نهایت یک وعده غذایی برای دو نفر است. اما یک کیلو گوشت قرمز را یک نفر می تواند  5 تا 7 وعده مصرف کند، مثلا با آن خورشت درست کند یا سایر غذاها ، پس برای یک خانواده مصرف گوشت قرمز چه به لحاظ حجمی و چه به لحاظ قیمتی نسبت به ماهی با صرفه تر است.

وی با بیان اینکه عمده مصرف ماهی در استان تهران و مناطق دور از دریا قزل آلا است گفت: با وجود آنکه وضعیت تولید مناسب است و تا هر میزان که سفارش باشد تولید کنندگان توانایی تامین را دارند اما فروش انواع ماهی نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشته است به هر حال کاهش قدرت اقتصادی مردم در تمام صنف ها خود را نشان داده اما در حوزه پروتئینی می توان گفت سهم ماهی در سفره مردم به اندازه گوشت قرمز شده است.

یوسف خانی در خصوص قیمت ماهی در بازار گفت: با توجه به اینکه مصرف اصلی مردم ماهی قزل آلا است که به لحاظ مزه و ارزش غذایی نیز یک محصول مناسب است بیشتر فروش ما این نوع ماهی است که قیمت فروش آن در شب یلدا کیلویی 200 هزار تومان بود در حالیکه سال گذشته در همین روز قیمت این ماهی 120 هزار تومان بود.

وی ادامه داد: قزل آلا ارزان ترین ماهی است البته ماهی آزاد نیز قیمت پایین تری دارد ولی طرفدار زیادی ندارد. سایر ماهی ها نیز همه بالای 200 هزار تومان است در بازار همه نوع ماهی وجود دارد حتی وارداتی به طوریکه در مناطقی از شهر قزل آلا اصلا نمی آورند و مصرف اصلی مردم لابستروهشت پا است.

کدخبر: 963389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟