طرح‌ های اضطراری تأمین آب در پنج استان کشور / جیره‌ بندی آب تهران در دستور کار نیست

به گزارش رکنا،عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در این نشست با اشاره به آخرین وضعیت بارش‌های کشور و متوسط آماری بارش‌ها اظهار داشت: در کل کشور تاکنون حدود ۴۸ میلی‌متر بارندگی رخ داده که این میزان باید نسبت به دوره متوسط بلندمدت ۵۵ ساله حدود ۸۰ میلی‌متر باشد.

وی افزود: متوسط بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۶ دی در مقایسه با شرایط نرمال، ۴۰ درصد کاهش یافته است. این میزان در سال قبل ۶۱ میلیمتر بوده که نشان‌دهنده کاهش ۲۱ درصد بارندگی‌های کشور کاهش نسبت به سال گذشته است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه اکنون در چهارمین سال پیاپی خشکسالی هستیم، از شهروندان خواست تا با ادامه مدیریت مصرف آب، مدیران بخش آب کشور را در تأمین آب شرب پایدار برای همه نقاط کشور یاری دهند.

سخنگوی صنعت آب کشور در رابطه با آخرین وضعیت سدهای کشور اظهار کرد: در دریاچه ارومیه اختلاف نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد ولی پرشدگی آن ۲۲ درصد است. در حوضه زاینده‌رود نیز مشکلی برای تأمین آب شرب وجود ندارد با این حال در حوضه زاینده‌رود و در شرق و غرب استان اصفهان، آب در اختیاران کشاورزان قرار گرفت.

وی افزود: در اواخر آبان‌ماه نیز مدتی رهاسازی آب برای باتلاق گاوخونی انجام شد اما همچنان لازم است مدیریت منابع آب در این حوضه مهم صورت پذیرد.

سدهای غرب تهران از نظر پرشدگی وضعیت بهتری دارد

بزرگ‌زاده با اشاره به وضعیت مخازن سدهای تهران بیان داشت: در استان تهران پرشدگی سدها ۱۴ درصد است که نسبت به سال گذشته مجموع حجم مخازن سدهای تهران چهار درصد وضعیت بهتری دارد، اما نکته مهم در خصوص استان تهران این است که سدهای غرب تهران با ۳۲ میلیون مترمکعب آب وضعیت بهتری نسبت به سدهای شرق استان با ذخیره ۲۲ میلیون مترمکعبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در استان اردبیل نیز «سد یامچی» ذخایر آبی بسیار کمتری نسبت به سال گذشته دارد و از جمله استان‌هایی است که طرح‌های اضطراری در مورد آن آغاز شده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی به خصوص شهر تبریز طرح‌های اضطراری در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در اختیار، اکثر استان‌های کشور با کمبود بارش مواجه هستند و در بخش کشاورزی نیز تنش آبی را تجربه می‌کنیم اما در بخش آب شرب پاسخ‌های لازم به منظور تأمین آب شرب را طراحی کردیم و نسبت به اجرای آن اقدامات لازم صورت گرفته است.

جیره‌بندی آب تهران در دستور کار نیست

سخنگوی صنعت آب بارش با اشاره اجرای طرح‌های اضطراری وزارت نیرو برای تأمین آب در استان‌های دارای تنش آبی بیان داشت: برنامه‌های اضطراری برای عبور از خشکسالی در استان‌های خراسان رضوی (مشهد)، مرکزی (ساوه)، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سمنان، تهران و فارس پیش‌بینی شده اما سیستان، مشهد، گلستان، فسا در استان فارس و تهران در پیشانی تمرکز وزارت نیرو برای تأمین آب شرب قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای تأمین آب شرب و خروج از خشکسالی در این نقاط از ترکیب طرح‌های وزارت نیرو استفاده شده که قطعاً با همراهی مردم در مدیریت مصرف می‌توانیم به خوبی از این شرایط نیز عبور کنیم.

بزرگ‌زاده با تأکید بر اینکه برای تأمین آب شهر تهران، طرح مدیریت مصرف و تقاضا پیش‌بینی شده و جیره‌بندی آب در دستور کار نیست، اضافه کرد: مشکل کم‌آبی تهران با ۱۵درصد کمک به مدیریت مصرف آب حل می‌شود.

آب‌شیرین‌کن‌های سیستان به زودی وارد ایران می‌شود

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اجرای تأمین آب شرب استان سیستان و بلوچستان نیز بیان داشت: وزارت نیرو تأمین آب برای مردم این استان را به اراده کشور همسایه منوط نکرده و وظیفه خود می‌داند به هر طریقی آب شهروندان سیستانی و بلوچستانی را تأمین کند.

وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های اضطراری منطقه با سرعت خوبی پیش رفته است، گفت: هم اکنون ۱۱۵ حلقه چاه در ناحیه هامون هیرمند، شیله و حرمک با احداث ۷۰ کیلومتر جاده دسترسی حفر شده و این چاه‌ها برق‌رسانی شده است. در منطقه سیستان نیز بیش از ۵۰ چاه حفاری شده است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه این طرح کوتاه مدت وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برای سیستان و بلوچستان سه بسته طراحی کرده که بسته طرح اضطراری کوتاه مدت بین یک تا یک سال و نیم خواهد بوده که شامل حفاری چاه و نصب سامانه جمع‌آوری آب بر روی این چاه‌ها است.

وی با اشاره به طرح شیرین‌سازی آب برای تأمین آب شرب مردم سیستان نیز گفت: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن سیستان ساخته شده و به زودی وارد ایران می‌شود. با نصب کامل این دستگاه‌ها در روز یکصد هزار مترمکعب آب‌شیرین خواهد شد که در مرحله اول این میزان، ۳۵ هزار مترمکعب خواهد بود و با اختلاف یک ماهه، مرحله دوم نصب و شیرین‌سازی آب به میزان ۶۵ هزار مترمکعب در روز انجام خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: طرح انتقال آب از آبخوان شرقی و طرح انتقال آب دریا نیز در سال بعد اجرا خواهد شد.

حقابه سیستان و بلوچستان به موازات طرح‌های اضطراری پیگیری می‌شود

بزرگ‌زاده تأکید کرد: وزارت نیرو تأمین آب شرب، خدمات، بهداشت و صنعت مردم سیستان و بلوچستان را به منابع برون مرزی وابسته نکرده اما اجرای طرح‌های اضطراری، منافی پیگیری حقابه جمهوری اسلامی ایران و مردم سیستان و بلوچستان نیست.

وی افزود: همسایه شرقی معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب مندرج در مفاد مفاهمه را باید به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد تا در اختیار مردم استان سیستان و بلوچستان قرار گیرد. این اقدام با هیچ یک از طرح‌های اضطراری جایگزین نخواهد شد و در جای خود در حال پیگیری است.

بزرگ‌زاده در خصوص نصب آب شیرین‌کن‌ها در منطقه سیستان خاطرنشان کرد: خط انتقال شماره یک و دو در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، اما در حال حاضر تنها از ایستگاه پمپاژ شماره یک استفاده می‌شود که بخشی از آب به سمت زاهدان و بخش دیگر به سمت سیستان هدایت می‌شود؛ بنابراین آب‌شیرین‌کن‌ها در هر یکصد هزار مترمکعب نصب می‌شود که در واقع در منطقه حرمک در نزدیکی هامون و هیرمند قرار خواهد گرفت که امیدواریم تا پیش از عید آماده بهره‌برداری شود.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال آینده، خط انتقال آب دریا به زاهدان خواهد رسید اما آب شیرین‌کن تا این مدت ذکر شده به زاهدان نمی‌رسد، لذا به فوریت از منابع آب درون سرزمینی و خط انتقال آب به منظور تأمین آب استفاده خواهیم کرد.

کدخبر: 961933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟