وزارت صنعت، معدن و تجارت برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه را تکذیب کرد!

به گزارش رکنا، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص انتشار ویدئویی در فضای مجازی مبنی بر حرکت کامیون ها بر بستر دریاچه ارومیه با بیان اینکه خبر برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه دروغ است، گفت: تصاویری که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، مربوط به مجوزی است که وزارت صمت، برای برداشت نمک از دریاچه ارومیه صادر کرده، که آن هم با رعایت ضوابط محیط زیستی در حال انجام است.

رضا محتشمی پور در ادامه تاکید کرد: اساساً هیچ مجوزی برای اکتشاف و بهره برداری از لیتیوم از این دریاچه صادر نشده است.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت از تشکیل کارگروه ویژه لیتیوم در وزارت صمت خبرداد و افزود: فعلا فرآوری لیتیوم در ایران انجام نمی‌ شود.

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که شایعاتی مبنی بر برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه توسط چینی‌ ها وجود دارد، تصریح کرد: همانطور که گفتید اینها شایعات است و چنین چیزی تایید نمی‌شود.

در عین حال رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران در گفتگو با ایلنا ضمن تایید وجود لیتیوم در دریاچه ارومیه گفت: اما مقادیر لیتیوم به قدری اندک است که هیچ کس در ایران نمی‌ تواند این میزان اندک را فرآوری کند.

رحیم وهاب‌ زاده، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ارومیه نیز درباره ویدئو منتشرشده گفت: تصاویر مستند نیست و تاکنون هیچ سندی که بتواند درستی این امر را تایید کند به دست ما در اتاق بازرگانی ارومیه نرسیده است.

وهاب زاده تاکید کرد: در حال حاضر آنچه بیش از هر چیز در مورد این دریاچه اولویت دارد، احیای آن است که مزایای زیادی برای استان‌ های همجوار دارد. توجه داشته باشید دریاچه ارومیه منطقه‌ای حفاظت شده است و در حال حاضر تنها نمک آن به دست دو شرکت فعال در بخش خصوصی برداشت می‌شود که آن هم در ساخت محصولات شوینده به کار می‌رود.

به گزارش رکنا، برداشت احتمالی لیتیوم از دریاچه ارومیه زمانی می تواند توجیه و صرفه اقتصادی داشته باشد که غلظت و میزان آن قابل توجه باشد اما برخی کارشناسان معتقدند میزان این عنصر کمیاب در بستر دریاچه ارومیه به اندازه ای نیست که جذابیتی برای سرمایه گذاری داشته باشد. 

گفتنی است، لیتیوم یک فلز قلیایی است که استخراج آن عمدتا توسط کشورهایی انجام می گیرد که تکنولوژی ساخت باتری های لیتیومی را دارند. این عنصر کمیاب در صنایع باتری سازی، صنایع شیمیایی، داروسازی، هسته ای، فضایی، هواپیمایی، کاشی، سرامیک و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

ایران نیز از جمله نخستین دارندگان لیتیوم در جهان است اما از آنجا که فرآیند استخراج و هرگونه بهره برداری از طبیعت باید با روش های پایدار و محافظت از محیط زیست انجام گیرد، لازم است سازمان محیط زیست کشور به کمک کارشناسان مطرح، متخصص و زبده این حوزه، ناظر دقیقی بر نحوه استخراج هر ماده معدنی و صنعتی و حتی برداشت نمک از دریاچه ارومیه باشند تا شاهد آسیب بیشتر محیط زیست کشور نباشیم.

کدخبر: 961080 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟