وزارت صمت توپ ایراد اساسی صنعت خودرو را به زمین دیگران انداخت!

به گزارش رکنا، اخیرا وزارت صمت گفته است، صنعت خودرو کشور رقابت پذیر نیست و باید از مونتاژکاری فاصله بگیریم. این در حالی است که مدیران ارشد خودرویی این وزارتخانه دهه ها است بازار خودرو، سیاست های خودروسازان و در یک کلام صنعت خودرو کشور را مدیریت می کنند. از سوی دیگر خودروسازان کشور سال ها است که بواسطه همین سیاست ها مونتاژکار هستند و سرهم کردن قطعات چینی بی کیفیت و بنجل به اسم تولید داخل به بازار عرضه می شود.

پرسشی که مطرح می شود این است که چرا وزارت صمت به یکباره منتقد صنعتی شده است که سال ها است زیر نظر مدیران ارشد این وزارتخانه مدیریت می شود؟

عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفته است: اگر بن سازه داخلی باشد می‌توان تنوع محصول را روی یک بن سازه مشترک ایجاد کرد و مدام آن را به روزرسانی کرد. یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در قانون ساماندهی خودرو رقابت پذیری است که در ماده 2 قانون کاملا مورد تاکید قرار گرفته است.

توکلی لاهیجانی در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو در کشور، گفت: برای این میزان تولید، باید از مونتاژکاری فاصله بگیریم و ابتکار عمل بن سازه در اختیار خودمان باشد.

وی گفت: تحقیق و توسعه مشترک، خرید مشترک و تولید مشترک 3 حلقه مهم در زنجیره ارزش خودرو هستند که اگر در صنعت خودروسازی اجرا شوند می‌توان به هم افزایی و رقابت پذیری رسید. بسیاری از غول‌های خودروسازی دنیا، مراکز تولید مشترک دارند و توانسته اند مقیاس تولید را در این مراکز افزایش دهند.

مدیرکل دفترصنایع خودرویی وزارت صمت افزود: سال 1397 تحویل خودرو در کشور به 700 هزار دستگاه کاهش یافت و حدود 200 هزار دستگاه هم خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شد. در سال 1401 تولید مجددا افزایش یافت و به 1 میلیون و 340 هزار دستگاه رسید، اما همواره نمودار تولید خودرو در کشور نوسان دارد و بالا و پایین می‌شود، زیرا زنجیره تامین مستقل و بن سازه‌ها داخلی نیستند.

وی افزود: صرفا با افزایش تولید نمی‌توان بازار خودرو را مدیریت کرد و باید عرضه هم شفاف شود، از طریق ایجاد سامانه یکپارچه خودرو تلاش کردیم که عرضه را شفاف کنیم تا متناسب با توان تولید خودروسازان، فروش انجام شود.

کدخبر: 959986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟