موانع صادرات و واردات طلا از میان برداشته شود

به گزارش رکنا، در حالی که طی روزهای اخیر قیمت جهانی طلا 14 دلار در هر انس افزایش داشت، اما در بازار داخلی قیمت طلا و سکه نزولی شد.

آرش حسن زاده تولید کننده و کارآفرین صنعت طلا و جواهر دلیل اصلی کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه را ناشی از شکسته شدن حباب در این بازار دانست و اظهار داشت: حباب در بازار سکه امری اجتناب ناپذیر است، همان طور که در سایر بازارها مانند ملک، زمین و انواع کالا با این پدیده مواجهیم.

وی افزود: به طورکلی عدم تناسب میان عرضه و تقاضا در بازارهای مالی به ویژه طلا عامل اصلی ایجاد حباب قیمت است، از این رو اگر قیمت عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک شود و از  تناسب منطقی برخوردار باشند شاهد تعادل در قیمت و مطابق با ارزش ذاتی کالای مدنظر خواهیم بود.

حسن زاده تعیین قیمت طلا را ناشی از عوامل مختلف دانست و گفت: بحران و ریسک های جهانی یکی از عوامل اثر گذار بر قیمت طلاست، چنانچه اغلب سرمایه‌گذاران در زمان بحران‌های جهانی به طلا بعنوان  یک سرمایه‌گذاری امن روی می آورند.

این  فعال حوزه طلا و جواهر ، طلا را بعنوان مانعی در برابر تورم عنوان کرد و توضیح داد:  وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود، سرمایه‌گذاران می‌توانند پول‌های خود را در بازار طلا ذخیره کنند. در صورتی که تورم با رشد اقتصادی همراه باشد این تورم کمتر به ترس سرمایه‌گذاران از کاهش ارزش پولشان منجر خواهد شد و در این حالت قیمت طلا به‌صورت یکنواخت و بدون روند باقی می‌ماند.

وی افزود: در این حالت بازده بالاتر سهام، اوراق قرضه و کالاهای معاملاتی، سرمایه‌ها را به سمت خود جلب کرده و تقاضای جدیدی برای بازار طلا ایجاد نمی‌گردد در نتیجه موضوع ترس و ابهام سرمایه‌گذاران از آینده اقتصاد در بحث تورم نیز صدق می‌کند.

حسن زاده همچنین در خصوص نوسانات قیمت دلار اظهار داشت: ارزش یک ارز در مقابل ارز دیگر از سیستم عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر هرگاه تقاضای دلار در مقایسه با میزان عرضه آن فراتر رود ارزش برابری دلار در مقابل ارزهای دیگر با رشد مواجه خواهد شد.

وی در ادامه در باره واکنش بازار طلا به نرخ بهره اظهار داشت: طلا برخلاف اوراق قرضه ، اوراق خزانه و سپرده بانکی سود ثابتی ندارد. همین موضوع باعث رقابت طلا با اوراق با بهره و سود معین می‌شود. از این رو   هنگامی‌که نرخ‌های بهره بالا می‌رود ارزش اوراق قرضه و دلار آمریکا افزایش می‌یابد و مردم به فروش طلا اقدام می‌کنند تا با منابع حاصله، فرصت سرمایه‌گذاری در اوراق با بازده بالاتر را از دست ندهند.

این کارآفرین  اضافه کرد: همچنین عکس این موضوع نیز صادق است. با سقوط نرخ‌های بهره، به دلیل هزینه فرصت پایین‌تر سرمایه‌گذاری در طلا، قیمت آن رشد خواهد کرد.

حسن زاده با تاکید بر این که برای رونق تولید، و ارز آوری درصنعت طلا و جواهر  دولت و اصناف باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و همسو با هم اقدامات  مناسبی را انجام دهند گفت: البته دولت باید اقدامات اولیه و اساسی در راستای رونق تولید در این صنعت انجام دهد.

وی یکی از راهکارهای موثر در حمایت از تولید در صنعت طلا و جواهر را از میان برداشتن موانع صادراتی و وارداتی دانست و افزود: با ورود طلای خام و ساخته شده حجم مواد اولیه افزایش می یابد و میزان رقابت پذیری تولید را رشد می‌دهد.

این تولیدکننده خاطر نشان کرد: با رفع موانع صادراتی، حجم تولید در کشور افزایش یافته و افزایش صادرات و ارز آوری برای کشور را شاهد خواهیم بود.

همچنین وی تبیین برنامه‌ ای مدون در خصوص فرهنگ‌سازی در حوزه خرید و مصرف  مصنوعات طلا و جواهر که ساخت تولیدکنندگان داخلی هستند را از دیگر عوامل اثر گذار در رونق و حمایت از این بازار دانست.

  حسن زاده تصریح کرد:  البته بانک ها با توجه به ارزش ذاتی طلا می‌توانند در این حوزه ورود کنند و با تسهیل فرآیند تولید و فروش در حمایت از این صنعت اثر گذار باشند.

کدخبر: 959251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟