وزیر نیرو با نخست وزیر تاجیکستان دیدار کرد/ تاکید بر توسعه روابط دوجانبه

به گزارش رکنا به نقل از وزارت نیرو ، علی محرابیان در دیدار با قاهر رسول‌زاده نخست وزیر تاجیکستان با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فرهنگی دو کشور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و تشکر از وزیر انرژی این کشور که رییس تاجیکستانی کمیسیون مشترک دو کشور است/ خواستار گسترش و توسعه همکاری مشترک دو کشور شد.

وی با اشاره به مشکلات بانکی موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی تجاری دو کشور که موجب ناخشنودی بخش خصوصی به ویژه در بخش صادرات خدمات فنی مهندسی و راه‌اندازی مشترک صنایع و تولید مشترک شده است، افزود: توسعه همکاری‌های آبی و برقی دو کشور از گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز در حال توسعه است، بنابراین ضروری است این همکاری ها در آینده نیز ارتقاء یابد.

وزیر نیرو همچنین برگزاری کمیسیون مشترک را زمینه مساعد تولید مشترک و توسعه اقتصادی دو کشور دانست.

نخسن وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار با مثبت ارزیابی کردن توسعه حجم مبادلات تجاری دو کشور، استفاده از این ظرفیت را برای توسعه سایر روابط ایران و تاجیکستان ضروری توصیف کرد.

ظرفیت مناسبی برای فعالیت و اجرای پروژه‌های مشترک بخش خصوصی ایران و تاجیکستان فراهم است

"علی اکبر محرابیان"، در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این اجلاس فرصتی بود تا مذاکرات مهمی بین مدیران بخش خصوصی و همچنین بخش دولتی دو کشور صورت گیرد که نتیجه آن نیز توافق‌های ارزشمندی بود که امیدواریم آثار مثبت آن را در آینده نزدیک در اقتصاد هر دو کشور مشاهده کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان زمینه‌های همکاری فراوانی وجود دارد، افزود: من از فعالان بخش خصوصی در ایران دعوت می‌کنم تا ضمن توجه ویژه به بازار تاجیکستان از فرصت و زمینه‌های فراهم شده حداکثر استفاده را ببرند.

وی با اشاره به روابط سیاسی خوب میان دو کشور افزود: روابط سیاسی ایران و تاجیکستان در بهترین شرایط قرار دارد که این امر امکان پشتیبانی از فعالیت بخش خصوصی را بیش از پیش فراهم کرده است. همچنین تاجیکستان بازار مناسبی برای فعالیت و عرضه محصولات و تولیدات شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی است که بر اهمیت موضوع می‌افزاید.

محرابیان یادآور شد: شرکت‌های بخش خصوصی در ایران می‌توانند به فکر اجرای طرح و پروژه‌های مهندسی و تولیدی مشترک با شرکت‌های بخش خصوصی تاجیکستانی باشند، چرا که زمنیه‌های لازم برای پشتیبانی از پروژه‌های مشترک میان دو کشور که امکان بهره‌مندی از بازار منطقه را برای شرکت‌های ایرانی تسهیل می‌کند، فراهم است.

وزیر نیرو افزود: در حال حاضر نیز فعالیت‌های فنی و مهندسی قابل توجهی در کشور تاجیکستان توسط مهندسان و بخش خصوصی ایرانی در حال انجام است که این کمیسیون مشترک در پی افزایش این فعالیت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی در بسیاری از پروژه‌های فنی و مهندسی تاجیکستان امکان فعالیت دارند، تصریح کرد: برای تسهیل و پشتیبانی از این روابط و فعالیت‌ها اسناد مهمی به تصویب رسید که انتشار مفاد آن می‌تواند به شرکت‌های علاقمند در بهره‌مندی از زمینه‌های همکاری کمک کند.

همکاری‌های دو جانبه نقش مهمی در توسعه و تحکیم روابط ایران و تاجیکستان دارد

" دلیر جمعه" امروز در اجلاس شانزدهم همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان در "دوشنبه" به برنامه‌ریزی برای ایجاد زمینه‌‌های همکاری سودمند برای دو کشور ایران و تاجیکستان اشاره کرد و گفت: در این زمینه توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی بین دو طرف مورد تاکید قرار گرفت.

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با اشاره به بررسی چالش‌های پیش‌روی همکاری‌های دو جانبه ایران و تاجیکستان در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجارت، علم و تکنولوژی، صنعت و  غیره، افزود: بر این اساس نتیجه اجلاس شانزدهم ایران و تاجیکستان مبتنی بر توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، تکنولوژی و فرهنگی بوده است.

وی بر توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه ایران و تاجیکستان تاکید و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های همکاری در زمینه‌های مختلف نقش مهمی را در تحکیم روابط دو کشور خواهد داشت.

آمادگی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و تاجیکستان

"علی‌اکبر محرابیان" امروز در آیین اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی ایران و تاجیکستان که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شده است گفت: در حالی پانزدهمین اجلاس این کمیسیون در سال گذشته برگزار شد که هدف‌گذاری‌های مناسبی برای توسعه روابط همه جانبه به ویژه اقتصادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان در تهران تعیین شد و طی هدف‌گذاری و عملکرد دولت مردمی سیزدهم شاهد رشد قابل توجه روابط اقتصادی بین دو کشور هستیم.

رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان افزود: طی این دوره، سالانه بیش از ۱۰۰ درصد به حجم روابط بین دو کشور افزوده شده است.

وی ادامه داد: با برقراری روابط سیاسی بسیار خوب بین دو کشور و سیاست راهبردی دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط به ویژه با کشورهای مسلمان، منطقه و همسایه، می‌توانیم در فکر توسعه این روابط باشیم.

محرابیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین کشوری که انقلاب نهم سپتامبر ۱۹۹۱ جمهوری تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در شهر دوشنبه بازگشایی کرد، سنگ بنای یک همکاری استراتژیک‌و راهبردی را با جمهوری تاجیکستان گذاشت.

وزیر نیرو با بیان اینکه هر ساله شاهد رشد و تعمیق روابط بین دو کشور هستیم، اظهار کرد: سوابق دینی، فرهنگی، زبان مشترک و برقراری تفاهم بسیار خوب بین مسئولان اهمیت این مساله را دوچندان می‌کند که باید حجم روابط اقتصادی نیز افزایش یابد.

رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان با تاکید بر اینکه ظرفیت‌همکاری‌های اقتصادی دو طرف بسیار بالاتر از عدد روابط موجود است، ادامه داد: البته ما شاهد رشد قابل توجه این روابط طی دو - سه سال اخیر بوده‌ایم، اما این عدد همچنان با در نظر گرفتن هدفگذاری‌ها و ظرفیت‌های مشترک بین دو کشور فاصله دارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس خواستار این مهم هستیم که گام‌های بلندی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان برداشته شود.

محرابیان در ادامه یادآورد شد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های فنی-مهندسی، علم و تکنولوژی، تولیدات صنعتی و مواردی از این دست وجود دارد و تحولات قابل توجهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته‌ایم؛ این امر به ما این ظرفیت را می‌دهد تا حجم مبادلات کالا، خدمات فنی-مهندسی و غیره را افزایش دهیم.

وی به مذاکرات پیشین خود در اجلاس گذشته با " دلیر جمعه" و نیز وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری تاجیکستان اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات مطرح شد که ما می‌توانیم در جمهوری تاجیکستان با سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی شهرک صنعتی را به فعالیت مشترک بین دو کشور اختصاص دهیم و از فناوری‌های پیشرفته محصولاتی تولید شود که بازار تاجیکستان و منطقه را پاسخگو باشد.

وی بر اهمیت برنامه‌ریزی عملیاتی در این زمینه تاکید کرد و گفت: بر این اساس معتقدم که شانزدهمین اجلاس بسیار مهم است.

محرابیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران ساخت در کشور تاجیکستان همزمان با برگزاری این دوره از اجلاس، اظهار کرد: این نمایشگاه نقش مهمی دارد و امید است به واسطه دیدار و تعامل فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی دو طرف، شاهد امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری باشیم.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود رخدادهای منطقه خاورمیانه را مورد اشاره قرار داد خاطرنشان کرد: در شرایطی این اجلاس در حال برگزاری است که بیش از ۸۰ روز از قتل‌عام مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی می‌گذرد؛ واژه حقوق بشر توسط برخی از کشورهای مدعی به یک مساله خنده‌دار تبدیل شده است، چرا‌که دم از حقوق بشر می‌زنند و امروز نسل‌کشی فجیعی در غزه در حال رخ دادن است و کشورهای مدعی حقوق بشر در صف حامیان رژیم صهیونیستی قرار دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ هزار انسان بی‌گناه، کودک، نوجوان، زن و مرد در مقابل چشمان جهانیان در حال قتل عام هستند. ما این جنایات را به شدت محکوم می‌کنیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد خاتمه یافتن این قتل ‌عام‌باشیم و جامعه جهانی با یک حرکت واقعی و اثربخش بتواند جلوی قتل عام فجیع را بگیرد.

امضای 2 سند همکاری میان ایران و تاجیکستان در شانزدهمین اجلاس همکاری‌های دو کشور

آیین اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در شرایطی به ریاست "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو و "دلیر جمعه" وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان برگزار شد که امضای دو سند همکاری حسن ختام نشست دو کشور در شهر دوشنبه بوده است.

علاوه بر این تفاهم نامه، « برگزاری دوره آموزشی در حوزه آب» میان دو کشور امضا و مبادله شد. همچنین از موضوعات مهم این اجلاس  «برقراری ارتباط الکتریکی میان ایران و تاجیکستان»، « پروژه سد و نیروگاه سنگ توده 2»، « پروژه تونل استقلال »، « طرح احداث نیروگاه راغون »، و « آمادگی ایران برای اجرای پروژه‌های آب و برق در تاجیکستان‌» است که در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی ایران و تاجیکستان به تصویب رسید.

وزیر نیرو عازم تاجیکستان شد

"علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان، امروز  پنجشنبه به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فنی و صنعتی ایران و تاجیکستان عازم دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان شد.

اجلاس شانزدهم همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و تاجیکستان در شرایطی  از روز سه‌شنبه (پنجم دی)کار خود را آغاز کرده که برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای صنایع پایه ایران با عنوان «ایران ساخت» چاشنی این دوره از نشست‌های دو جانبه  شده است؛ در همین زمینه این اجلاس طی سالیان متمادی در راستای تقویت و توسعه ظرفیت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و همچنین نزدیکی هر چه بیشتر دو همسایه فارسی زبان با اشتراکات فرهنگی فراوان و قدمت تاریخی بسیار برگزار شده است.

این دور ه از اجلاس مشترک همکاری‌ها روز سه‌شنبه توسط دبیران کمیسیون مشترک دو کشور افتتاح شد و امروز آئین اختتامیه که شامل امضا و مبادله سند همکاری است، با حضور روسای کمیسیون مشترک (وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان) برگزار می‌شود.

 از جمله رویدادهای جانبی این اجلاس می‌توان به برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه چهارجانبه با وزیران ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان با موضوع اتصال شبکه‌های برق کشورها به یکدیگر اشاره کرد.

همچنین قراراست یادداشت تفاهمی بین موسسه تحقیقات آب (وزارت نیرو)، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) و شرکت دولتی موسسه تحقیقات مهندسی آب و بهبود (وزارت انرژی و ذخایر آبی جمهوری تاجیکستان) با هدف تاسیس یک چارچوب برای همکاری‌ها بین شرکت‌کنندگان در زمینه تحقیق و مطالعه در مورد جنبه‌های مختلف آب امضا و مبادله شود.

این گزارش حاکی است در همین راستا نخستین نمایشگاه تخصصی «ایران ساخت» در حاشیه این اجلاس دایر شده است؛ نمایشگاه تخصصی «ایران ساخت» با هدف معرفی توانمندی‎های جمهوری اسلامی ایران در صنایع پایه با حضور 30 شرکت‌برتر ایرانی طی روزهای 5 تا 8 دی ماه جاری در شهر دوشنبه تاجیکستان برپا شده است.

این رویداد بزرگ، فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات، برقراری ارتباطات تجاری جدید، افزایش توانمندی کسب و کار و آشنایی با آخرین دستاوردهای شرکت‌های ایرانی است و به عنوان پلی برای توسعه صادرات و تبادل تجارب با کشور مذکور است.

کدخبر: 958940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟