اعتصاب طلافروشان واقعیت ندارد / بازار به طور رسمی در حال فعالیت است

به گزارش رکنا، طبق اطلاعیه آذر ماه 1402 سازمان امور مالیاتی کشور که در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان صادر شده است، کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) از اول دی ماه سال 1402 ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند. لذا به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تعدد سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی با سامانه جامع تجارت موجب سردرگمی فعالان حوزه صنعت طلا شد که شایعه اخذ 25 درصدی مالیات از معامله گران طلا نیز وضعیت مبهم بازار را دو چندان کرد.

در این خصوص گفتگوی رکنا با نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران را بخوانید:

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران

نادر بذرافشان در پاسخ به این سوال که آیا بازار طلافروشان در اعتصاب هستند؟ گفت: خبر اعتصاب طلافروشان واقعیت ندارد. درخصوص سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی که فعالیت آن از ابتدای دی ماه آغاز شد و تفاوت آن با سامانه جامع تجارت، سوالات و ابهاماتی برای مردم و همکاران ما در صنف طلا و جواهر ایجاد شد. همچنین متاسفانه هفته گذشته و قبل از شروع کار سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی برخی به صورت غیرکارشناسی اطلاعات کذبی درباره مالیات 25 درصدی در فضای مجازی مطرح کردند که موجب ابهامات و التهابات بیشتر شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا قبل از اجرای این قانون با صنف طلا و جواهر مشورتی صورت گرفته است؟ گفت: همیشه تاکید کرده ایم که قبل از تصویب و اجرای هر قانونی حتما باید با کارشناسان و عقلای آن حوزه مشورت شود تا قانون به صورت کارشناسی اجرا شد. همچنین در زمان اجرای قانون باید اطلاع رسانی در سطح جامعه برای مردم و فعالان همان حوزه صورت گیرد که نیاز به فراهم کردن بسترهایی دارد، اما متاسفانه این دو بحث صورت نمی گیرد. بنابراین در زمان اجرا مردم و فعالان حوزه دچار آسیب می شوند. از سوی دیگر برخی هم به شایعات دامن می زنند که رفع ابهامات مستلزم زمان می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به سوالات و ابهامات پاسخ داده می شود؟، گفت: در این خصوص کارگروه تخصصی و مشترکی میان نمایندگان اتاق اصناف تهران، صنف طلا و جواهر، وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی تشکیل شده است. بر این اساس مقرر شد تا این کارگروه به منظور بررسی، ارزیابی و رفع مشکلات و ابهامات پیگیری های لازم را انجام دهد.

بذرافشان در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون طلافروشان در بازار فعالیت دارند؟ گفت: در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و برغم شیطنت هایی که ایجاد شده بود اما هم اکنون بازار به طور رسمی در حال فعالیت است.

بذرافشان در پاسخ به این سوال که مردم از چه طریقی می توانند شکایات خود را ثبت کنند؟ برخی طلافروشان مردم را مجبور به کارت به کارت کردن می کنند یا ابهاماتی در فاکتورها وجود دارد، گفت: مردم می توانند همه روزه به کمیسیون کارشناسی و رسیدگی به ثبت شکایات اتحادیه به آدرس www.estjt.ir مراجعه کنند و یا با شماره های 88302111  - 88836340 الی 42 تماس بگیرند. زیرا اتحادیه طلا و جواهر تهران، تنها مرجع رسیدگی به شکایات و سوالات مردم در این حوزه است.

وی درخصوص موضوع کارت به کارت در برخی طلافروشی ها گفت: ضرایب مالیاتی صنف ما از چند سال گذشته تا به امروز تغییر نکرده است و در حال حاضر مقرر شده است این مساله در کارگروه تخصصی سازمان امور مالیاتی اصلاح شود تا همکاران ما مجبور به کارت به کارت نباشند. بنابراین فعالان صنعت طلا درخصوص شفاف سازی و پرداخت مالیات هیچ گونه مشکلی ندارند.

بذرافشان در آخر درخصوص نحوه اجرای صدور صورتحساب الکترونیک و ضمانت اجرایی این قانون گفت: در حال حاضر سامانه مودیان به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است و با برگزاری کلاس های آموزشی و رفع سوالات و ابهامات در زمان فعالیت قوانین جدید، در آینده نزدیک به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

کدخبر: 958663 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟