بهره‌ برداری و آغاز عملیات اجرایی 40 هزار میلیارد تومان پروژه در بندر چابهار

«مهرداد بذرپاش»‌ امروز (چهارشنبه) در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: بزرگترین پروژه ریلی در تاریخ کشور، قطعه زاهدان به چابهار است که تلاش می کنیم تا اواخر سال آینده این پروژه به طور کامل به بهره برداری برسد.

وی بیان‌داشت: این پروژه با کوه های سختی مواجه است، در همین راستا ۳۹ رشته تونل در این مسیر به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده و یا در حال اجرا است و با اجرای این پروژه‌ها، استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: روز گذشته شاهد عملیات اجرایی قرارداد بین بخش خصوصی با بندر شهید رجایی چابهار به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودیم و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

بذرپاش گفت: دیروز همچنین تصمیم گرفته شد تا فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی با محوریت شرکت‌های حمل و نقل دریایی یا کشتیرانی واگذار شود.

وی ادامه‌داد: در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده تا هر چه سریعتر طرح توسعه فاز ۲ این بندر به وسعت ۴۰ هکتار آغاز شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: بندر شهید رجایی چابهار ارزش بالایی در حوزه ترانزیت کالا دارد و اتصال آن به شبکه ریلی چابهار- زاهدان به ارزش آن خواهد افزود. بندری که نزدیکترین دسترسی را به بنادر و آب‌های آزاد و بین‌المللی دارد و اتصال آن به محور کریدور چابهار و زاهدان و در ادامه یونسی و سرخس می‌تواند ارزش مضاعفی به این بندر ببخشد.

وی، پروژه چابهار به زاهدان را بزرگترین پروژه ریلی کشور توصیف و خاطرنشان‌کرد: سال گذشته قطعه زاهدان به خاش به بهره برداری رسید که اکنون زیر بار ترافیکی حمل و نقل ریلی است و در حال حاضر مسیر خاش به زاهدان نیز با سرعت در حال پیشرفت است.

بذرپاش گفت: این پروژه‌ها گرچه در نگاه اول آسان به نظر می‌رسد، اما با کوه‌های سخت و خشنی در طول مسیر مواجهیم.

وی افزود: روز گذشته و در بازدید انجام شده، از عوامل ۳۹ رشته تونل مسیر به طول ۱۸ کیلومتر تشکر کردیم، تونل‌هایی که حدود یک ماه پیش عملیات حفر و لاینینگ آنها به اتمام رسیده بود و نزدیک به ۸۰ درصد زیرسازی قطعات یک و ۲ نیز به پایان رسیده و در مجموع ۷۰ درصد در همه بخش ها پیشرفت داشته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با توافق‌های انجام شده و منابعی که تزریق شد، تلاش می‌شود تا این پروژه راهبردی و مهم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور بوده به اتمام برسد تا علاوه بر اتصال آن به بندر چابهار، توسعه اقتصادی این منطقه را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: امروز همچنین ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی اصلی و بزرگراهی در سطح استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده یا در حال انجام است.

بذرپاش ادامه‌داد: روز گذشته ۹۶ کیلومتر از این بزرگراه به بهره برداری رسید که ۵۸ کیلومتر آن در تکمیل کریدور ساحلی کشور و ۳۸ کیلومتر دیگر آن در تکمیل کریدور شمال- جنوب است. همچنین ۸۰ کیلومتر دیگر نیز تا پایان سال اضافه خواهد شد و قطعه به قطعه در حال تکمیل و اضافه شدن است.

وی یادآوری‌کرد: سیستان و بلوچستان استان بسیار پهناوری است که یکی از نیازهای اصلی آن راهسازی است و با طرح‌ها و پروژه‌های تعریف شده، امروز این استان به یک کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است.  

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: البته این به‌جز پروژه‌های راه‌های روستایی است و در استان سیستان و بلوچستان بیش از سه هزار روستا وجود دارد.

وی اظهار داشت: پروژه‌های مسکن نیز در این استان با سرعت خوبی در حال انجام است.

بهره‌برداری از حوزه ترانزیتی آستارا به جمهوری آذربایجان در چند روز آینده

بذرپاش بیان‌داشت: در چند روز آینده، محور دوم ترانزیتی اصلی کشور در حوزه آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید و تلاش همه دست‌اندرکاران امر، همچنین گمرک، مرزبانی، پلیس گذرنامه و غیره این است تا هرچه سریعتر این محور ترانزیتی وارد مدار فعالیت شود.

وی گفت: مطابق اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسوولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، رشد حمل و نقل بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۴۰ درصد و رشد ترانزیت افزون بر ۵۷ درصد بوده است که نشان‌دهنده به ثمر نشستن توافقات و تعاملات است و این رشد را در سایر کشورهای همسایه نیز شاهد هستیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح‌کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، توسعه نرم‌افزاری برای رشد ترانزیت هم در دستور کار بوده که یکی از اصلی‌ترین تاکیدات دولت است.

وی درباره پروژه «حرم تا حرم» نیز گفت: تامین اعتبار این پروژه از محل تهاتر زمین از منابع عمومی دولت در حال انجام بوده و استانداری خراسان رضوی پیگیر آن است. همچنین به دنبال تزریق بخشی از کار از مسیر مولدسازی هستیم تا پروژه سرعت بگیرد.

از سرگیری پروازها بین ایران و عربستان از حج عمره

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره از سرگیری پروازها بین ایران و عربستان گفت: با شروع حج عمره، پروازها بین ایران و عربستان از سر گرفته خواهد شد.

منبع: ایرنا

کدخبر: 958589 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟