وزارت راه آدرس غلط می دهد / گرانی مسکن مشتری ها را فراری داد

به گزارش رکنا، طبق گزارش جدید بانک مرکزی از آمار واحدهای مسکونی معامله شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذر ماه امسال به حدود 74 میلیون تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل 2.2 درصد کاهش قیمت را نشان می‌ دهد.

وزارت راه و شهرسازی

وزارت راه و شهرسازی در واکنش به این گزارش در حالی کاهش 2.2 درصدی قیمت مسکن را به نام خود تمام کرده است و آن را به واسطه برنامه‌ های در دست انجام دولت در خصوص ساخت و عرضه مسکن در سطح کشور عنوان کرده که هنوز هیچ واحدی از طرح نهضت ملی مسکن بعد از 3 سال به دست متقاضیان نرسیده است و تنها بخشی از واحدهای ناتمام مسکن مهر تحویل مردم شده است که تاثیر چندانی در بازار ندارد.

این در حالی است که کاهش شدید تقاضا به دلیل گرانی بیش از حد و پایین آمدن قدرت خرید اکثریت مردم یکی از دلایل اصلی افت نسبی قیمت مسکن در ماه گذشته است.

کاهش 65 درصد معاملات مسکن در تهران

در ادامه گزارش بانک مرکزی آمده است: در بین مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 13 بالغ بر 79.5 درصد بیشترین کاهش را داشته است. در این منطقه طی آذرماه امسال 77 فقره خرید و فروش واحدهای مسکونی در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شد. تعداد معاملات آذرماه سال قبل این منطقه 376 فقره بود.

منطقه 2 و 11 به ترتیب با کاهش 72 و 70.3 درصدی معاملات در رده دوم و  سوم قرار گرفته است. در منطقه 14 نیز کاهش معاملات حدود 70 درصد بوده است.

در منطقه 5 که معمولاً بیشترین ثبت معاملات مسکن شهر تهران را داشته طی ماه گذشته (آذرماه 1402) 67.4 درصد رشد منفی خرید و فروش مسکن را ثبت کرده است. در ماه مورد اشاره تعداد معاملات این منطقه 500 فقره بود که البته همچنان در بین مناطق 22 گانه بیشترین معاملات را در آذرماه داشته است.

کمترین کاهش معاملات با 38.3 درصد مربوط به منطقه 18 است.

در مجموع در سومین ماه پاییز در شهر تهران 3550 فقره معامله مسکن ثبت شد که نسبت به 10184 فقره آذرماه سال گذشته 65.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

متوسط قیمت مسکن و حجم معاملات در مناطق 22 گانه شهر تهران 108 KB -   PDF icon

کدخبر: 957659 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟