29 طرح مهم آب و برق امروز در گلستان به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش رکنا به نقل از وزارت نیرو، "علی‌اکبر محرابیان" صبح امروز، پنجشنبه در آئین افتتاح و بهره‌برداری از 4000 هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی قره‌سو زرینگل و همزمان با دور دوم سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به این استان گفت: امنیت غذایی و تامین غذا در کشور به عنوان محوری‌ترین نقطه اقتصاد محسوب می‌شود، اینکه ما بتوانیم به بهترین نحو و با بالاترین ضریب بهره‌وری و راندمان از آب برای کشاورزی استفاده کنیم امری بسیار مهم و ارزشمند است.

وزیر نیرو در ادامه ضمن قدردانی از همه مسئولانی که از گذشته تاکنون در اجرا و پیشبرد این پروژه‌ها نقش داشتند، افزود: موضوعات امنیت غذایی، توسعه شبکه‌ها و افزایش راندمان آب برای کشاورزی به منظور تولید بیشتر و با کیفیت‌تر مساله بسیار مهمی است. اکنون شاهد بهره‌برداری از 4000 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در این بخش هستیم و باید هرچه سریع‌تر مرحله دوم را به عنوان طرح نهایی آغاز کنیم. امروز این امر محقق می‌شود و انتظار است در حداقل زمان طرح توسعه نیز به بهره‌برداری برسد تا کشاورزان بتوانند از آب بهترین بهره را ببرند.

وی یادآور شد: امروز شاهد افتتاح 29 طرح بسیار مهم در حوزه آب، برق و فاضلاب این استان هستیم. بخشی از مسائل و موضوعات طی دو سال اخیر با سرعت در اجرای این پروژه‌ها مرتفع شد و بخشی از آن‌ها باقی مانده است.

محرابیان اظهار کرد: امروز سدهایی را در سطح استان گلستان در حال تکمیل و در آستانه بهره‌برداری داریم و امید است با تحقق این مهم مسائل مربوط به تنش آبی در شهرها و روستاها را پشت سر بگذاریم.

وی پیشبرد طرح جهاد آبرسانی در سطح این استان را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: این طرح در سطح استان گلستان به بیش از 30 درصد پیشرفت رسیده است و اعتباری را در این سفر منظور خواهیم کرد تا از این محل روستاهای بیشتری به این طرح اضافه شود و مردم در تامین آب شرب با مشکل روبرو نباشند.

وزیر نیرو اضافه کرد: در موضوع برق نیز اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است و پروژه‌های بسیار خوبی در سطح استان در حال اجراست. شبکه استان گلستان تا رسیدن به شرایط استاندارد فاصله زیادی داشت و بر این اساس دولت اعتبار ویژه‌ای را در برق منطقه‌ای تخصیص داد و طرح‌های قابل توجهی در بخش شبکه و پست در سطح استان آغاز شد. بخشی از این طرح‌ها به مرحله بهره‌برداری رسید که امروز افتتاح می‌شوند. از جمله می‌توان به پست 400 کیلوولت و خط‌های انتقال چهار و دو مداره اشاره کرد.

محرابیان با بیان اینکه بخش دیگری از این طرح‌ها طی دو سال آینده به مرحله نهایی می‌رسند، افزود: وضعیت تامین برق در استان گلستان به شرایط استاندارد خواهد رسید.

این عضو کابینه دولت، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه علی‌آباد را به جهت راهبردی، بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند ناترازی بین تولید و تقاضا را در سطح استان مرتفع کند. امید است با همکاری دستگاه‌های مربوطه به ویژه بنیاد مستضعفان هرچه سریع‌تر فاز دوم را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

عملیات اجرایی احداث بخش بخار نیروگاه علی‌آباد گلستان آغاز شد

در راستای افزایش تولید برق و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه شمال کشور و همچنین افزایش راندمان نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی، احداث سه واحد بخار نیروگاه گازی گلستان به ظرفیت 480 مگاوات در دستور کار قرار گرفت.

نیروگاه گلستان هم اکنون دارای دو واحد گازی 183 مگاواتی و چهار واحد گازی 160 مگاواتی است که با احداث واحدهای بخار این مجموعه، ظرفیت کل نیروگاه به حدود یک‌هزار و 500 مگاوات و راندمان نیروگاه از 33 درصد  به حدود 49 درصد افزایش خواهد یافت.

بنا بر این گزارش در مدت زمان ساخت این پروژه 600 نفر به صورت مستقیم و یک‌هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند بود و از محل احداث واحدهای بخار این نیروگاه سالانه 850 میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

این طرح نخستین پروژه در راستای مجوز شورای اقتصاد برای توسعه هفت نیروگاه گازی به سیکل‌ترکیبی است که این شورا سال گذشته با درخواست وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌ احداث بخش بخار نیروگاه‌های گازی سلطانیه، زاگرس، خلیج‌فارس، گلستان، سمنان، خرمشهر و شهید کاوه موافقت کرده بود.

در حال حاضر مجموع ظرفیت این نیروگاه‌ها به پنج‌هزار و ۱۲۰ مگاوات می‌رسد که در صورت تبدیل به سیکل‌ترکیبی، دو هزار و ۵۶۰ مگاوات به ظرفیت آنها اضافه می‌شود.

همچنین در کنار افزایش ظرفیت و تقویت شبکه برق کشور، مزیت مهم اجرای این پروژه‌ها صرفه‌جویی در مصرف سوخت است به طوری که با تبدیل این هفت نیروگاه به سیکل‌ترکیبی سالانه بالغ بر چهار میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

بهره‌برداری از ۴ هزار هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی قره‌سو و زرینگل در استان گلستان آغاز شد

شبکه فرعی آبیاری و زهکشی شبکه قره‌سو و زرین‌گل با هزینه انجام شده 2 هزار و 500 میلیارد‌ریال و هزینه به روز شده 6 هزار میلیارد ریال اجرایی شده است.

ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان، در مراسم بهره‌برداری از این پروژه که با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو انجام شد، گفت: اهم اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در خصوص این پروژه، شامل احداث شبکه فرعی آبیاری در بیش از 4 هزار هکتار از 7 هزار و 200 هکتار کل پروژه، آماده‌سازی در اراضی منطقه طرح با هزینه‌ای بالغ بر 810 میلیارد ریال به علاوه 4 و 3 میلیون یورو شامل؛ عملیات لوله گذاری حدود 200 کیلومتر خطوط لوله درجه 3 به همراه بیش از 3 هزار و 153 دستگاه و سازه‌های تبعی، اجرای کانال آبیاری و زهکشی جمعا به طول 6 هزار و 552 متر، اتمام عملیات احیای زهکشی محدوده شبکه به طول 54 کیلومتر و احداث ساختمان توانمند سازی بانوان و ساختمان بهره‌برداری به مساحت 850 متر از شبکه در شهرستان علی آباد کتول از جمله مهم‌ترین این اقدامات است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اثر‌بخشی این طرح را کاهش تلفات آب، افزایش ضریب تامین آب کشاورزی و صنعت و مشارکت مردمی در مدیریت آب عنوان کرد.

29 طرح‌ مهم صنعت آب و برق استان گلستان با اعتباری افزون بر 5900 میلیارد تومان افتتاح شد

امروز، پنجشنبه همزمان با دومین دور سفر استانی آیت‌الله "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور به همراه هیئت دولت و "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو به استان گلستان، 29 طرح صنعت آب و برق این استان به ارزش 5901 میلیارد تومان افتتاح شد.

«آغاز بهره‌برداری از 4000 هکتار از شبکه آبیاری و زهکشی قره‌سو زرینگل» با اعتبار 600 میلیارد تومانی از جمله طرح‌های افتتاحی در این سفر است.

«اجرای انتقال جریان سیلابی رودخانه قره‌سو به زهکش اصلی اورکت حاجی و بهسازی سد کوچک مخزنی سیجوال» به ارزش 100 میلیارد تومان و « 160 کیلومتر از رودخانه‌های استان» از دیگر طرح‌های افتتاح شده است.

همچنین امروز پروژه «اجرای6 مولفه از طرح علاج بخشی سد وشمگیر» شامل احدث کانال بتنی به طول 510 متر به ابعاد 1.2 * 1.2 متر؛ تهیه و نصب کامل دریچه‌های ساده فلزی در شبکه‌های ساحل راست سد وشمگیر؛ ریپ رپ دیواره مخازن شماره 2، 3 و 4 سد وشمگیر به طول 6300 متر؛ لایروبی کانال‌ها و شبکه‌ها به طول 2 کیلومتر؛ خرید و نصب 6 دستگاه پمپ در ایستگاه‌های پمپاز در ساحل راست و چپ،سکوی رضایی و احداث 8 دهنه پل بر روی شبکه و کانال‌های انتقال آب افتتاح شد.

«اجرای حفر و تجهیز 54 حلقه چاه و خطوط جمع‌آوری گنبد کاوس و کلاله، مخزن 20 هزار متر مکعبی گرمابدشت و خط انتقال از مخزن تا مخازن سیاه‌تلو، شهید کلانتری و گل‌های گرگان و مخزن 2000 مترمکعبی طرح بندر ترکمن، گمیشان، احداث مخزن 2000 متر مکعبی طوقه و ایستگاه پمپاژ اضطراری، اجرای خط انتقال از مخزن فوق تا مخزن 5000 متر مکعبی» به ارزش 874 میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان گلستان افتتاح شد.

حفر، تجهیز و بهره‌برداری تعداد 49 حلقه چاه با دبی264 لیتر بر ثانیه برای12 شهرستان با جمعیت 187 هزار و 200 نفر، بهره‌برداری از مخزن 2000 مترمکعبی ترکمن، اجرای9400 متر خطوط انتقالGRP  بین مخازن شرب کلاله و نیز اجرای مخزن 2000 مترمکعبی طوقه و ایستگاه پمپاژ اضطراری کلاله از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است.

همچنین با حضور وزیر نیرو پروژه‌های «ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب گنبد با ظرفیت 26 هزار مترمکعب» به ارزش 421 میلیارد تومان، «اجرای خط انتقال آب به طول 76.3 کیلومتر» با اعتبار 110.5 میلیارد تومان برای142 روستا، «اجرای شبکه توزیع (اصلاح و توسعه) به طول 41.9 کیلومتر » به ارزش 39.78 میلیارد تومان برای7 شهر و 82 روستا و نیز «اجرا و توسعه 20 کیلومتر شبکه فاضلاب» به ارزش 52 میلیارد تومان برای شهرهای گرگان، آزادشهر و گنبد افتتاح شد.

در ادامه پروژه‎های افتتاحی دومین دور سفر استانی رئیس جمهور با همراهی هیئت دولت به استان گلستان طرح‌ها و پروژه‌های صنعت برق نیز جمعا با اعتباریافزون بر 3600 میلیارد تومان افتتاح شد.

بر این اساس رکورد ماندگار احداث پست انتقال در کمتر از 6 ماه با افتتاح طرح«احداث پست انتقال آزادشهر و خطوط 400 و 63 کیلوولت ارتباطی» به ثبت رسید.

در این سفر پروژه‌های دیگری از جمله« توسعه پست بین‌المللی فجر گنبد و خطوط ارتباطی»، «احداث پست انتقال مریم‌آباد گرگان»، «احداث خط انتقال گرگان - کردکوی» در راستای افزایش ظرفیت خط از 300 مگاوات به 1400 مگاوات، «افزایش دو برابری ظرفیت پست انتقال گرگان» و نیز «افزایش ظرفیت خطوط فوق توزیع غرب گلستان » افتتاح شد.

علاوه بر این، با حضور سید ابراهیم رئیسی و علی اکبر محرابیان طرح‌ها و پروژه‌های«افزایش ظرفیت پست‌های فوق توزیع گرگان و آق‌قلا»، «افزایش ظرفیت پست‌های فوق توزیع کلاله، داشلی برون، کردکوی، وشمگیر، بندرترکمن و آزادشهر از 225 مگاوات به 370 مگاوات»، «احداث پست 63.20 کیلوولت گمیشان و خط 63 کیلوولت دومداره به طول 20 کیلومتر»، «نصب خازن در پست‌های فوق توزیع گلیداغ و پست انتقال گرگان» و نیز «افزایش ظرفیت پست‌های فوق توزیع عطا‌آباد، علی‌آباد یک و مینودشت از 330 به 440 مگاوات» امروز افتتاح شد.

«اصلاح و بهینه‌سازی برج‌های خط انتقال تبادلی جاجرم خراسان –  گلستان»، «احداث خط دومداره گنبد یک – فجر گنبد با ظرفیت 200 مگاوات»، «افتتاح نیروگاه تولید پراکنده 8 مگاواتی خزر و 16 مگاواتی سیمین شهر بندر ترکمن»، «تبدیل شبکه سیمی به کابل خود نگهدار»، «احداث، توسعه و تامین برق متقاضیان با نصب 110 دستگاه ترانس برق شهری و احداث 65 کیلومتر شبکه برای برق‌رسانی به متقاضیان» و «توسعه و بهسازی شبکه روشنایی معابر شهری و روستایی با نصب و اصلاح 2600 دستگاه چراغ روشنایی و احداث 6 کیلومتر شبکه برق مورد نیاز» از دیگر پروژه‌های افتتاحی است.

در این سفر استانی، «نصب 5245 کنتور هوشمند در شهرها و روستاها»، «توزیع 65 دستگاه سیستم‌های قابل حمل خورشیدی بین عشایر» و نیز «توسعه فیدر و ایجاد قدرت مانور شبکه» با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

کدخبر: 956998 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟