مصرف برق کولرهای گازی چند برابر کولرهای آبی است؟

به گزارش رکنا به نقل از وزارت نیرو ، «مدیریت مصرف و تقاضا و بهینه‌سازی مصرف» و نیز «آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی موثر» از جمله محورهای مدیریت مصرف برق برای تابستان 1403 است؛ این اقدامات در کنار سایر محورهای برنامه تامین و مدیریت مصرف برق، قرار است به نحوی اجرایی شود که هموطنان در سراسر کشور همانند دو سال اخیر، خاموشی به ویژه در بخش خانگی را تجربه نکنند.

آنچه که مسلم بوده این است که ظرفیت تولید برق کشور با توجه به رشد جمعیت در حال افزایش است اما با در نظر گرفتن این مطلب که تغییر سبک زندگی به گونه‌ای در ارتباط مستقیم با استفاده بیشتر از وسایل برقی قرار گرفته است، بنابراین مدیریت مصرف برق و آموزش همگانی در این باره از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این روزها استفاده از کولرهای گازی رواج فراوانی یافته است این در حالی است که مصرف برق کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی به‌مراتب بیشتر است و در این‌ بین برای مناطق عادی منطقی و مقرون‌به‌صرفه این است که از کولرآبی استفاده شود.

شاید بسیاری از افراد مطلع نباشد که به دلیل مصرف ۸ برابری برق در کولرهای گازی مبلغ قبض‌های مشترکان دارای این سیستم‌ها به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.

میزان مصرف یک کولر ۷ هزار آبی در دور کند از نظر هوادهی به طور متوسط در ماه  نزدیک به ۴۰۰ وات و در دور تند نزدیک به ۸۰۰ وات و حدود ۱۲۰ کیلو‌وات ساعت در اقلیم‌هایی از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و مکان‌هایی با اقلیم خشک و نسبتاً معتدل‌تری نسبت به مناطق جنوبی است.

نکته این است که در صورت استفاده از کولر‌های گازی، الگوی مصرف به ۲.۵ برابر افزایش می‌یابد و  به ۷۵۰ کیلو وات ساعت می‌رسد و این درحالیست که اگر کولرگازی حدود 10 ساعت در طول شبانه روز روشن باشد از این میزان فراتر می‌رود و متوسط مصرف ماهانه مشترکان را افزایش می دهد و همچنین مصرف برق به شدت افزایش می‌یابد.

در این باره "عبدالامیر یاقوتی" مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان توانیر، فاصله مصرف برق در پیک تابستان و پیک زمستان را در حدود ۳۱ هزار مگاوات اعلام و گفته است: این میزان عدد بالایی است که اگر به آن توجه نشود، تأمین برق را در ماه‌های گرم با چالش مواجه می‌کند و علاوه بر این هزینه‌های تولید برق را به شدت افزایش می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید که با بهره‌مندی از 20 میلیون کولر آبی 10 هزار مگاوات برق مصرف می‌شود این در حالی است که با استفاده از همین میزان کولر گازی، مصرف برق به 40 هزار مگاوات افزایش می‌یابد.

کولرگازی علاوه بر مصرف برق آلاینده هم است، کولرهای گازی به دلیل مکانیزم خاص سرمایشی‌شان، انواعی از گازهای مضر برای لایه ازن را تولید می‌کنند. این گازها در کنار تعداد بی‌شمار ذرات معلق و گازهای سمی تنها به قیمت خنک شدن ما به فضا و محیط زیست روانه می‌شود. این موضوع در شهرهایی که به خودی خود دارای آلایندگی هستند مانند شهرهایی چون تهران مشکل ساز خواهد شد. از طرفی ممکن است محل موتور دستگاه در تراس منازل و تقریبا پشت پنجره اتاق‌ها تعبیه شود، این امر در بیشتر مجتمع‌ها اتفاق می‌افتد و باعث ورود گازهای ناسالم به منزل می‌شود.

خبر خوب اینکه تولید کولرهای آبی دارای رده انرژی A و بالاتر با بازنگری استاندارد مصرف انرژی این لوازم الکترونیکی و در راستای ارتقای بهره‌وری انرژی کولرهای آبی از ابتدای ماه آینده یعنی دی ماه اجرایی می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: با هدف کاهش رشد بی‌رویه مصرف برق در کشور از طریق ارتقای بهره‌وری انرژی در تجهیزات برقی و لوازم خانگی و همچنین ارتقای بهره‌وری انرژی برق در تولید کولرهای آبی و الکتروموتورها، تفاهم‌نامه مشترکی میان وزارتخانه‌های نیرو، صمت و سازمان ملی استاندارد در تاریخ 13 اسفند 1401 مبادله شد و در دولت سیزدهم اقدامات لازم برای ارتقای استاندارد انرژی کولرهای آبی و الکتروموتورها صورت گرفت.

در گام اول اصلاح استاندارد مصرف انرژی کولر‌های آبی پس از 13 سال با حذف سه رده انرژی E،F،G و اضافه شدن سه رده عالی A+++ ,A++,A به رده‌های برچسب انرژی کولرهای آبی، این استاندارد از تاریخ یکم آذرماه 1401از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، اجباری اعلام شد که با اجرایی شدن آن و تولید نشدن کولرهای پرمصرف طی یکسال اخیر، بیش از ۱۸۰ مگاوات تقاضای برق مصرفی کشور کاهش یافته است که در صورت عدم اقدام و نیاز به ساخت این میزان نیروگاه حرارتی، فارغ از هزینه‌های زیست محیطی و تامین سوخت و آب، هزینه‌ای بالغ بر 5000 میلیارد تومان بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شد.

در همین راستا، "علی‌اکبر محرابیان" در سفری که پنجشنبه گذشته به استان خراسان رضوی داشت در خلال افتتاح کارخانه تولید انبوه الکتروموتور‌های پربازده مغناطیس دائم (BLDC) در شهر مشهد مقدس گفت که فاصله توان مصرفی برق در تابستان و زمستان کشور حدود ٣٣ هزار مگاوات است و این درحالی است که کل مصارف ١٧٠ کشور در کره زمین از ٣٣ هزار مگاوات توان کمتر است.

وزیر نیرو بیشترین تفاوت مصرف تابستان و زمستان کشور را مربوط به مصرف کولر‌ها دانست و افزود: مقرر شده است کولر‌های آبی با درجه انرژی  A به بالا تولید شود، با تولید این موتور‌های پربازده سالانه ٣٠٠ مگاوات صرفه جویی در کولر‌های جدید خواهیم داشت.

وی یادآور شد: در کولر‌های گازی هم همین برنامه پیگیری می‌شود و در هیئت دولت در هفته گذشته مصوب شده تا از واردات لوازم خانگی بی کیفیت پرمصرف به شدت جلوگیری شود و این در جهت حمایت از تولید داخلی و واردات کالا‌های با مصرف بهینه است.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته پیرو برنامه‌های وزارت نیرو برای ارتقای استاندارد مصرف انرژی کولر‌های آبی و الزامی شدن استفاده از موتور‌های پربازده در کولر‌های آبی، کارخانه تولید انبوه الکتروموتور‌های پربازده مغناطیس دائم (BLDC) افتتاح شد.

الکتروموتور مغناطیس دائم یکپارچه، با درایور به همراه پنل کنترل با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار موتور در کارخانه "نیان موتور توس" در مشهد تولید می‌شود که تا سال آینده این میزان به ۵۰۰ هزار در سال می‌رسد.

بازده این نوع الکتروموتور‌های تولیدی با تغییرات ساختاری نسبت‌ به موتور‌های قدیمی افزایش یافته و موتور‌ها به صورت درایو یکپارچه است.

موتور‌های تولیدی این کارخانه نسبت به موتور‌های القایی قدیمی ۳۰۰ وات کاهش توان خواهند داشت، بنابراین با فرض استفاده یک میلیون کولر از این نوع موتور به عنوان جایگزین موتور‌های قدیمی، معادل ۳۰۰ مگاوات کاهش توان در محل مصرف و تقریبا ۴۵۰ مگاوات کاهش نیاز به ظرفیت نیروگاهی ایجاد می‌شود.

کدخبر: 954499 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟