حداقل خرج شب یلدا چقدر است ؟ / شرمساری جیب های خالی در شب یلدا ! + قیمت های تاسف آور !

به گزارش رکنا، شب یلدا یا شب چله از سنت‌ ها و جشن های کهن ایرانیان است که خانواده‌ های ایرانی با دور هم جمع شدن، شاهنامه خوانی، گرفتن فال حافظ و قصه گویی و سرو انواع میوه‌، شیرینی و تنقلات تا پاسی از شب بیدار مانده و این شب را گرامی می دارند.

دو روز بیشتر به این شب نمانده است و مردم به فکر خرید میوه، شیرینی و آجیل هستند اما جیبشان خالی است. افزایش قیمت ها سرسام آور است و فرصت خرید را از قشر کم درآمد گرفته است و متاسفانه درکی از معنای شب یلدا نداشته و از پس هزینه های این شب برنمی آیند.

از طرفی فاصله قیمت های مصوب و اعلام شده از سوی اتحادیه ها در مقایسه با قیمت های موجود در مغازه های سطح شهر، نشان می دهد که آنطور که باید سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه های نظارتی بر قیمت ها نظارت ندارند.

قیمت آجیل شب یلدا

گفتنی است مدیرعامل میادین میوه و تره بار تهران به مناسبت شب یلدا، آجیل شور را به قیمت کیلویی 326 هزار تومان و آجیل مخلوط شیرین را با قیمت کیلویی 321 هزار تومان اعلام کرده است و اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران نیز قیمت مصوب آجیل شب یلدا را کیلویی 480 هزار تومان اعلام کرده که شامل پسته اکبری ممتاز، مغز گردو، بادام هندی، مغز فندق، انجیر، توت و باسلوق است.

بررسی میدانی خبرنگار رکنا از مغازه داران سطح شهر نشان می دهد که قیمت آجیل شب یلدا اغلب از کیلویی 550 و 650 و 750 هزار تومان و بعضا بالاتر فروخته می شود و بنابراین نرخ مصوب اعلامی از سوی اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران در اغلب مغازه ها رعایت نمی شود.

بر همین اساس شهرام محسنی، مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تاکنون 3 هزار و 700 واحد صنفی بازرسی و برای هزار و 200 واحد متخلف پرونده تشکیل شده است، گفت: «در جریان گشت مشترک تعزیرات حکومتی تهران یک آجیل فروشی معروف پس از احراز تخلف، پلمب شد.»

از آنجایی که سازمان تعزیرات حکومتی هیچ نامی از این آجیل فروشی معروف به میان نیاورده است به نظر می رسد حکم این واحد صنفی بدوی است و پلمب این آجیل فروشی با مصوبه سران قوا انجام شده است. مصوبه سران قوا با هدف افزایش اختیارات سازمان تعزیرات، امکان پلمب واحدهای متخلف قبل از صدور رأی نهایی را به بازرسان این سازمان می‌ دهد اما از آنجایی که پیش از این نیز این سازمان از قید نام واحدهای متخلف خودداری کرده است، شاید برای مردم کمتر باورپذیر باشد.

قیمت میوه شب یلدا

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با رکنا و درخصوص قیمت میوه های شب یلدا گفت: قیمت هر کیلو انار دماوند بین 30 تا 60 هزار تومان، انار ساوه بین 10 تا 50 هزار تومان، انار شیراز بین 20 تا 55 هزار تومان، قیمت هندوانه از کیلویی 10تا 23 هزار تومان و قیمت خرمالو شمال از کیلویی 15 تا 35 هزار تومان و قیمت قیمت خرمالو شهریار و کن از کیلویی 25 تا 65 هزار تومان است.

همچنین بررسی خبرنگار رکنا از میوه فروشی های سطح شهر حاکی از آن است که قیمت هر کیلو هندوانه 25 تا 35 هزار تومان، قیمت هر کیلو خرمالو 40 تا 65 هزار تومان و قیمت هر کیلو انار 40 تا 50 هزار تومان به فروش می رسد.

قیمت میوه شب یلدا

قیمت شیرینی شب یلدا

قیمت شیرینی باتوجه به کیفیت و مکان شیرینی فروشی در سطح شهر متفاوت است. قیمت شیرینی تر و خامه ای از کیلویی 190 تا 230 هزار تومان، قیمت شیرینی دانمارکی کیلویی 160 هزار تومان، قیمت کیک یزدی کیلویی 130 هزار تومان، قیمت شیرینی زبان کیلویی 180 هزار تومان، قیمت شیرینی پاپیونی کیلویی 150 هزار تومان و قیمت کیک از کیلویی 215 تا 350 هزار تومان و بعضا بالاتر به فروش می رسد.

هزینه شب یلدا برای یک کارگر با دو فرزند چقدر تمام می شود؟

در حالی میوه، شیرینی و آجیل شب یلدا با قیمت های فوق در مغازه ها به فروش می رسد که حداقل حقوق دریافتی یک کارگر با دو فرزند حدود 8 میلیون و 500 هزار تومان است.

از سوی دیگر رصد میدانی خبرنگار رکنا حاکی از آن است که فروش اقلام شب یلدا به قیمت بالاتری نسبت به قیمت اعلام شده اتحادیه‌ ها به فروش می رسد و رقم نهایی بیش از این قیمت ها خواهد شد.

قیمت یک هندوانه متوسط که بین 3 تا 5 کیلوگرم است، حدود 105 تا 175 هزار تومان، دو کیلو انار 90 تا 100 هزار تومان و دو کیلو خرمالو 80 تا 100 هزار تومان است. همچنین یک خانواده 4 نفره برای خرید یک کیلو آجیل بین 580 تا 700 هزار تومان و برای خرید یک کیلو شیرینی تر 190 تا 230 و برای خرید یک کیلو شیرینی خشک 130 تا 180 هزار تومان تمام می شود.

بنابراین یک کارگر با دو فرزند در خوشبینانه ترین حالت و براساس نرخ های اتحادیه ها که اغلب رعایت نمی شود، حداقل باید یک میلیون تومان و به طور متوسط یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه کند. البته این هزینه بدون در نظر گرفتن شام شب یلدا است. همچنین اگر بخواهیم قیمت مغازه داران سطح شهر را ملاک محاسبه قرار دهیم، هزینه شب یلدا قطعا از یک میلیون تومان بیشتر خواهد شد. هر چند برخی اقلام بسته به کیفیت و تنوعی که دارند، بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان تمام خواهد شد.

البته اگر بعد از هزینه های ضروری، کالاهای اساسی، اجاره خانه، قبض آب، برق، گاز، تلفن، اقساط وام، هزینه فرزندان و ... پولی برای یک کارگر با دو فرزند باقی مانده باشد تا شب یلدا را جشن گرفته و تا پاسی از شب بیدار بمانند.

کدخبر: 955801 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟