تصمیمات تازه سران قوا برای تسهیل واردات کالاهای تحریمی/ تسهیل ترخیص شرکتهای بدهکار مالیاتی

به گزارش رکنا ، محمد رضوانی‌فر با اعلام هدف‌گذاری این تصمیمات برای مقابله با تحریم‌ها و تسهیل تجارت خارجی گفت: تصمیم مهم این نشست، تسهیل واردات کالاهای تحریمی و تسریع در انجام پروژه های زیربنایی و بزرگ، است. در خصوص واردات کالاهای مرتبط با پروژه های راهبردی، تسهیلاتی با نظر سران سه قوه در نظر گرفته و برای اجرا به گمرک ابلاغ شده است.

 تسهیل ترخیص کالای شرکتهای بدهکار مالیاتی

رضوانی فر افزود: در خصوص شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی داشته‌اند، مصوب شد که بر مبنای تایید وزارت صمت و توافقات مالیاتی و تامین‌اجتماعی، مشروط به تعهد تسویه بدهی، ظرف زمان مشخص قانونی، تسهیلاتی بری ترخیص کالاهای آنان در نظر گرفته شود.

ترخیص صد‌درصدی کالاهای اساسی بدون کد رهگیری فراهم شد

رئیس کل گمرک ادامه داد: در مورد ترخیص کالاهای اساسی (گروه 1 و 2) شرکت های دولتی و غیر دولتی، مشروط به داشتن ثبت سفارش و اخد سایر مجوزها، امکان ترخیص صد‌درصدی کالا بدون کد رهگیری فراهم شد. البته فهرست و کد تعرفه‌ی کالاهای اساسی و کالاهایی که اجازه ترخیص درصدی را خواهند داشت، می بایست به تایید وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، برسد.

تعریف سازوکار جدید برای تخصیص اعتباری کد «ساتا»

به گفته رضوانی‌فر، ذیل همین مصوبه به بانک مرکزی تاکید شده است که ظرف سه ماه آینده، ساز و کار جدیدی برای تخصیص اعتباری کد «ساتا» را فراهم و ابلاغ کند. در خصوص ترخیص اقلام دارویی، مواد اولیه و ملزومات پزشکی نیز، گمرک با حد اقل اسناد، اجازه ترخیص  را فراهم خواهد کرد.

اجازه اخذ ضمانت‌نامه یا اسناد خزانه در گمرک برای مدیریت سرمایه درگردش تولیدیها

رئیس کل گمرک افزود: همچنین مقرر شد، در جهت مدیریت بهتر سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی، بر اساس بند «ت» ماده 38 قانون رفع موانع تولید و ماده 6 قانون امور گمرکی، برای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض متعلقه، اجازه اخذ ضمانت‌نامه یا اسناد خزانه در گمرک فراهم شود.

منبع : تسنیم

کدخبر: 952923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟