خودروهای چینی در ایران در تعدادی سوله سر هم می شوند / فاجعه این است که مونتاژکاران قطعه ندارند!

به گزارش رکنا، خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی و مونتاژکاران چینی معضل جدی امروز و آینده بازار خودروی کشور است. سابقه بد خودروسازان داخلی و مونتاژکاران در رابطه با مشتری آزاری از گذشته تا امروز نشان می دهد که اولویت این شرکت ها فقط تولید است. شرکت های مونتاژکار به ظاهر ایرانی که کاملا چینی هستند در تمام این سال ها از منابع ملی و دلار دولتی استفاده کرده و خودروهای بنجل درجه سه و چهار را وارد و با سر هم کردن چند پیچ و مهره به اسم تولید به دست مصرف کننده می رسانند. آنقدر این سفره گسترده و رها شده است که متولیان و نهادهای نظارتی از وزارت صمت، سازمان حمایت، شورای رقابت، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان استاندارد و هر سازمان و نهاد ذیربط دیگری خود را پاسخگو نمی دانند.

مشکلاتی از قبیل کمبود قطعات، بی کیفیتی قطعات، قیمت های نجومی و کیفیت پایین خدمات و تعمیر، سیستم نوبت دهی مبهم، تعداد کم نمایندگی ها و انتخاب دورترین نمایندگی برای نوبت دهی، پروسه بسیار زمان بر تعمیر و ... برخی مشکلاتی است که نارضایتی عمومی را به همراه داشته است.

تکلیف ایران خودرو و سایپا در مشتری آزاری و خدمات پس از فروش نازل کاملا روشن است اما مونتاژکاران با سابقه ای چون مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور و شرکت های کم تر شناخته شده ای چون شرکت تیگارد و نمایندگی لاماری هم درخصوص مشتری آزاری کم از خودروسازان داخلی ندارند.

از آنجا که کیفیت محصولات چینی مونتاژی در مقایسه با محصولات کره ای و آلمانی، بسیار نازل است و بعد از 5 سال به معنی واقعی یک بار مصرف می شوند، به نظر می رسد سرمایه گذاری در خدمات پس از فروش این خودروها برای مونتاژکاران به صرفه نیست و فقط تولید مهم است.

در این خصوص گفتگوی رکنا با رامین نعمتی، کارشناس خودرو را بخوانید:

 

تیگو 7 پرو به دلیل ایراد گیربکس در یک نمایندگی یک ماه و نیم روز خوابید

رامین نعمتی در ابتدا با بیان اینکه همه این خودروها به صورت SKD (قطعات نیمه‌‌ منفصل) وارد کشور می شوند، گفت: مونتاژی های ایران به شدت ضعیف است و خدمات و قطعات به معنی واقعی نداریم و نمایندگی ها در ابتدایی ترین مسائل مشکل دارند. برای مثال اخیرا تیگو 7 پرو در نمایندگی غرب تهران مدیران خودرو به دلیل ایراد گیربکس یک ماه و نیم روز خوابیده بود، لذا این خودروها صرفا داخل ایران می آید و مونتاژ می شود و تحویل مشتری می شود.

قطعات اصلی مثل گیربکس و موتور که کاملا نایاب است

این کارشناس خودرو با بیان اینکه نحوه خدمات در نمایندگی های شرکت های مونتاژی ضعیف است، گفت: قیمت و خدمات به شدت در این نمایندگی ها گران است. برای مثال چرا باید قیمت سپر تیگو 8 و 7 حدود 28 میلیون تومان باشد اما سپر لاماری با همان وزن، قالب، ابعاد و متریال 8 میلیون تومان باشد؟ لذا خدمات به شدت گران است، علی الخصوص قطعات اصلی مثل گیربکس و موتور که کاملا نایاب است. خودروی مشتریان حداقل یک تا دو ماه در نمایندگی ها می خوابند و هیچ وقت هم ایرادات کامل برطرف نمی شود و پابرجا است و بعد از چند هزار کیلومتر دوباره باید برای سرویس برگردند.

فاجعه این است که مونتاژکاران قطعات ندارند

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت ها به اندازه کافی در ایران نمایندگی دارند؟ گفت: در ایران مشکل کمبود نمایندگی نداریم. مساله تعداد نمایندگی ها نیست بلکه فاجعه این است که قطعات و خدمات صحیح ندارند. لذا مشکل تعداد نمایندگی نیست، علی الخصوص برای شرکت مدیران خودرو اما برای نمایندگی های لاماری (آرین پارس موتور) و تیگارد و ریگان خودرو وضعیت افتضاح است. ما در ایران خودروسازی نداریم بلکه تعدادی سوله در کشور وجود دارد که به بستن پیچ و مهره های این خودروها مشغول هستند و به اسم خودروسازی تحویل مردم می دهند.

ما در ایران خودروسازی نداریم / خودروها به درستی مونتاژ نمی شود

این کارشناس خودرو با بیان اینکه ما در ایران خودروسازی نداریم، گفت: همه این شرکت ها مونتاژکار هستند، آن هم نه مونتاژکار شاخص و درجه یک بلکه مونتاژکار درجه پایین هستند. برای مثال در ترکیه تویوتا C-HR مونتاژ می شود و به هیچ عنوان کارخانه تویوتا در ترکیه با نمایندگی خودروهای چینی حتی در ایران قابل مقایسه نیست. مونتاژکاران در ایران به اندازه ای ضعیف هستند که فقط SKD (قطعات نیمه‌‌ منفصل) وارد می شود و با جرثقیل های صنعتی که داخل  سوله ها کارشده، قطعات را سر هم می کنند. هیچ تکنولوژی و سیستم پیچیده ای ندارند و حتی فاقد واحد مهندسی محصول و R&D هستند.

وی با بیان اینکه مونتاژکاران صرفا به سر هم کردن قطعات نیمه منفصل مشغول هستند، گفت: حتی سر هم کردن این قطعات را هم به درستی انجام نمی دهند و هیچ وقت نتوانستد یک خودروی اصولی جمع کنند. سقف ها، سانروف، سپر و از همه مهم تر ایربگ ها درست عمل نمی کند و ایمنی سرنشین ها به خطر می افتد و به همین دلیل ما موسسه یورو انکپ را به عنوان مرکز جهانی بررسی استاندارد خودرو می پذیریم و موسسه سی انکپ را قبول نداریم، زیرا نتیجه پذیرش سی انکپ به عنوان بررسی استاندارد خودرو، این می شود که این فجایع را شاهد هستیم که برای مثال خودرو تصادف کرده است و ایربگ آن باز نشده است.

در برخی نمایندگی ها حتی دستگاه دیاگ وجود ندارد

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای نمایندگی ها به اندازه کافی آموزش دیده اند؟ گفت: در این نمایندگی ها نیروها کاملا آموزش نمی بینند و حتی در برخی نمایندگی ها دستگاه دیاگ وجود ندارد و می گویند برنامه این دستگاه را نداریم. یعنی این نمایندگی ها قادر به ارائه خدمات و رفع ایرادات خودرو نیستند. این در حالی است که دستگاه دیاگ، دستگاه خاصی نیست و این نمایندگی ها در این حد مشکل دارند.

وی تاکید کرد: اولویت مونتاژکاران در ایران خدمات و قطعات نیست، بلکه به دنبال این هستند که خودرو مونتاژ کنند و به قیمت سه برابر جهانی به دست مصرف برسانند. برای مثال وقتی چراغ عقب لاماری می شکست تا سه ماه چراغ نداشتند. کاملا مشخص است به تعداد قطعاتی که وارد شده است، خودرو مونتاژ شده و خدمات و قطعات یدکی وارد نشده و تنها برای سر هم شدن و مونتاژ کردن وارد شده است.

از هر دو معامله یک معامله برای کیفیت رنگ بهم می خورد

این کارشناس خودرو با بیان اینکه همه شرکت های مونتاژکار این ایرادات را دارند، گفت: ایرادات همه این خودروها فجیع تر از حالت ممکن است. ضخامت رنگ ، کیفیت رنگ و ایراداتی از این دست مشکلاتی را برای مصرف کننده و سرمایه گذار بوجود می آورند. به اندازه ای این خودروها ایرادات رنگ دارند که از هر دو معامله یک معامله بهم می خورد و به مشکل می خورد، چون رنگ کارخانه ایراد داشته است و خریدار می گوید اگر این خودرو را بخرم به عنوان خودروی رنگ دار با افت قیمت مواجه می شود، این در حالی است که مصرف کننده و سرمایه گذار خودرو را از کمپانی خریده است.

ایراد رنگ خودروها را در سوله ها به صورت دستی اصلاح می کنند

نعمتی با بیان اینکه در کمپانی های خارجی اصلاح ایراد رنگ خودرو به این شیوه وجود ندارد، گفت: در کمپانی های خارجی اصلاح ایراد رنگ خودرو توسط همان دستگاه های پاشش اولیه انجام می شود اما در ایران اگر خودرویی ایراد رنگ داشته باشد به سوله دیگری می برند و دستی رنگ می کنند. وضعیت در این حد فجیع است. از ابتدا به مصرف کننده و سرمایه گذار ضرر مالی می زنند.

ایراداتی از قبیل رنگ، سقف و سانروف، عملکرد سنسورها، رادارها و بدتر از همه ایراد ایبرگ ها که با جان مردم سروکار دارند و ایمنی این خودروها ضعیف است. وقتی خودرویی تصادف می کند از جلو تا عقب خودرو دچار ایراد می شود. زیرا آیلاژی که در زیربندی خودرو استفاده کردند، ضعیف است. از نظر لوازم و تجهیزات جانبی هم ایراد دارند. برای مثال 3 ماه است که دوربین دنده عقب یک مشتری تامین نمی شود. این در حالی است که ابتدا بابت همه این خدمات و قطعات از مردم پول گرفتند اما آنچه تحویل دادند لوازم درجه دو و سه غیراستاندارد و چینی درجه سه است.

کدخبر: 951972 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟