تأکید فرزین بر عدم‌ انتقال دارایی های مشکل‌ دار "نور" به "بانک ملی"/ بانک مرکزی: حتی یک ریال ناترازی هم منتقل نخواهد شد

به گزارش رکنا، فرشاد محمدپور؛ معاون نظارت بانک مرکزی در خصوص حواشی انتقال مؤسسه نور به بانک ملی اعلام کرد: عمده ادغام‌ها در نظام بانکی در یک دهه گذشته براین‌اساس بود که تمام مسائل مثبت و مشکلات بانک مبدأ به بانک مقصد منتقل می‌شد، اما انتقال مؤسسه نور به بانک ملی جزو اولین تجربیاتی است که در آن مشکلات را منتقل نکردیم.

وی با تأکید براینکه 33همت سپرده‌های باکیفیت مؤسسه نور به بانک ملی منتقل شده است، تصریح کرد: مؤسسه نور سابق نرخ تمام‌شده پول پایینی داشت که از میانگین نظام بانکی هم پایین‌تر بود، در مقابل، به همین اندازه دارایی‌های باکیفیت شامل شعب و ساختمان‌هایی که مشکل حقوقی ندارند و... نیز به بانک ملی منتقل می‌شوند.

محمدپور گفت: تأکید شخص رئیس‌کل بانک مرکزی این بود که دارایی‌های مشکل‌دار مؤسسه نور به بانک ملی منتقل نشود و براین‌اساس به هیچ عنوان یک ریال ناترازی مؤسسه نور به بانک ملی منتقل نخواهد شد.

معاون نظارت بانک مرکزی تأکید کرد: بانک ملی یکی از مهمترین بانک‌هاست و برای بانک مرکزی مهم است که ثبات بانک ملی حفظ شود. امیدواریم این انتقال شرایط بانک ملی را هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از لحاظ مصارف و منابع بهبود بخشد که قطعاً همین‌طور است؛ چرا که حدود 2 هزار نفر نیروی انسانی که عمدتاً جوان هستند به بانک ملی منتقل می‌شوند و مشکل کمبود پرسنل را حل خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه سپرده‌گذاران مؤسسه نور هیچ نگرانی نداشته باشند، افزود: تمام سپرده‌هایی که تا روز پنجشنبه هفته گذشته در مؤسسه نور بود؛ از امروز؛ شنبه 11 آذرماه 1402 در بانک ملی است و سپرده‌گذاران تا دو ماه آینده با مراجعه به همان شعب قبلی مؤسسه نور که در زمان حاضر باجه ملی هم در آن مستقر است می‌توانند سپرده‌های خود را مدیریت کنند و حتی خدمات بیشتری هم دریافت کنند.

محمدپور با اشاره به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه 40همت ناترازی مؤسسه نور به بانک ملی منتقل شده است، گفت: این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد، اعداد و ارقام کاملاً شفاف است و نه‌تنها یک ریال ناترازی از مؤسسه نور به بانک ملی منتقل نشده است؛ بلکه دارایی‌ها و سپرده‌هایی که از مؤسسه نور به بانک ملی منتقل می‌شوند باکیفیت هستند و تردیدی دراین‌باره وجود ندارد.

به‌گفته معاون نظارت بانک مرکزی، مشکلات مؤسسه نور در همان مؤسسه باقی خواهد ماند و از امروز به‌عنوان یک مؤسسه غیراعتباری فقط به حل مشکلات و پرونده‌های قبلی خواهد پرداخت.

به گزارش تسنیم، طبق اعلام قبلی بانک مرکزی، این بانک بنا دارد تا پایان سال نسبت به تعیین تکلیف 3 مؤسسه اعتباری و یک بانک اقدام کند؛ بر همین اساس نیز مؤسسه اعتباری توسعه در ماه‌های اخیر رسماً منحل شد.

با اعلام بانک مرکزی، مؤسسه اعتباری نور هم در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور به بانک ملی ایران منتقل شد؛ بر همین اساس نیز سپرده‌ها، دارایی‌ها، تسهیلات، کارکنان و شعب مؤسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران منتقل می‌شود.

اما همزمان با اعلام خبر انتقال نور به بانک ملی، برخی اظهارنظرها مطرح شد که واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را به‌همراه داشت؛ روز گذشته «پدرام سلطانی» در فضای مجازی مدعی شد که بانک مرکزی 40 هزار میلیارد تومان ناترازی مؤسسه نور را به بانک ملی منتقل کرده است و این رقم از جیب مردم خارج می‌شود!

بر همین اساس نیز مصطفی قمری وفا؛ مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: ‌انتشار اخبار ‎#دروغ در ‎#روزنامه_اعتماد تمامی ندارد! دیروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به اتهام پدرام سلطانی درباره ‎#مؤسسه_اعتباری_نور پاسخ دادند، اما همان دروغ مجدداً به‌قصد تشویش اذهان عمومی و انتساب این دروغ به اطلاعیه بانک مرکزی در روزنامه اعتماد جا خوش کرد! قوه قضاییه ورود می‌کند؟

بانک مرکزی: مشکل موسسات ناتراز را به بانک‌ها منتقل نمی‌کنیم

طبق اعلام قبلی بانک مرکزی، این بانک بنا دارد تا پایان سال نسبت به تعیین تکلیف 3 موسسه اعتباری و یک بانک اقدام کند؛ برهمین اساس نیز موسسه اعتباری توسعه در ماه های اخیر رسماً منحل شد.

با اعلام بانک مرکزی، موسسه اعتباری نور هم در راستای  برنامه اصلاح نظام بانکی کشور به بانک ملی ایران منقل شد؛ برهمین اساس نیز سپرده‌ها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران منتقل می شود.

اما همزمان با اعلام خبر انتقال نور به بانک ملی، برخی اظهارنظرها مطرح شد که واکنش بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را به همراه داشت؛ روز گذشته «پدرام سلطانی» در فضای مجازی مدعی شد که بانک مرکزی 40 هزار میلیارد تومان ناترازی موسسه نور را به بانک ملی منتقل کرده و این رقم از جیب مردم خارج می شود!

برهمین اساس نیز مصطفی قمری وفا؛ مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: ‌انتشار اخبار ‎#دروغ در ‎#روزنامه_اعتماد تمامی ندارد! دیروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به اتهام پدرام سلطانی درباره ‎#موسسه_اعتباری_نور پاسخ دادند، اما همان دروغ مجددا به قصد تشویش اذهان عمومی و انتصاب این دروغ به اطلاعیه بانک مرکزی در روزنامه اعتماد جا خوش کرد! قوه قضاییه ورود می‌کند؟

روز گذشته نیز روابط عمومی این بانک در واکنش به این ادعا تأکید کرده بود: بانک مرکزی در این دوره به اندازه سپرده‌های موسسه نور، دارایی‌های باکیفیت (شامل شعب، سایر اموال بدون مشکل و …) را به بانک ملی منتقل کرد.

برخلاف گذشته، سیاست قطعی بانک مرکزی، عدم انتقال مشکل از موسسات ناتراز به بانک‌های بزرگ است.

اما مساله دارایی‌های مشکل‌دار موسسه نور (که دیگر فاقد ماهیت بانکی است) نیز توسط بانک مرکزی پیگیری و حل و فصل خواهد شد.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد هم در واکنش به این ادعای دروغ، اعلام کرد: انتقال موسسه اعتباری نور هیچ گونه ناترازی به بانک ملی ایران تحمیل نمی‌کند.

وزارت اقتصاد درباره انتقال سپرده‌ها و بخشی از دارایی‌های موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران توضیحاتی در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. در این توضیح آمده است: در فرآیند موسسه اعتباری نور هیچ گونه ناترازی به بانک ملی ایران منتقل نشده است.

در این روند فقط نزدیک به 33 هزار میلیارد تومان سپرده موسسه نور به بانک ملی انتقال یافته و معادل آن از دارایی‌های موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است.

سایر بدهی‌های موسسه نور از جمله بدهی ناشی از اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، در فرایند تصفیه تعیین‌تکلیف خواهد شد و هیچگونه مسوولیت و ضرر و زیانی متوجه بانک ملی نخواهد بود.

برخلاف تجربه‌های گذشته برای نخستین بار در کشور الگوی خرید و تعهد purchase and assumption که یک الگوی استاندارد جهانی برای تعیین تکلیف بانک‌های معسر است، به کار گرفته شد که نویدبخش استقرار نظام گزیر Resolution بانکی در ایران است.

کدخبر: 951486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟