احتمال افزایش سقف 10 میلیون تومانی معافیت مالیاتی حقوق در 1403

به گزارش رکنا، مستوفی مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور ،جزییات معافیت‌های مالیاتی حقوق و دستمزد در بودجه 1403 را بررسی کرده است.

مستوفی گفت: تکالیف مالیاتی تعیین نرخ مالیات بر درآمد حقوق همه ساله در قوانین بودجه تعیین می‌شود و سازمان امور مالیاتی هم براساس مبالغی که در بودجه نهایی می‌شود، اقدامات خودش را برای محاسبه مالیات انجام می‌دهد.  اکنون در تبصره 16 لایحه پیشنهادی سازمان برنامه که تنظیم شده این سقف عدد 120 میلیون تومان برای یکسال معافیت درآمد مالیاتی هر شخص از محل مجموع درآمد‌های ناشی از منبع حقوق توسط تمامی کارفرمایان خواهد بود.

وی افزود: ماهانه 10 میلیون تومان از مجموع درآمد‌هایی که بابت سرفصل حقوق درآمد دارند مشمول معافیت خواهد بود.

مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی درباره اینکه چرا سقف معافیت تغییر نکرده است؟ گفت: سازمان برنامه و بودجه براساس دخل و خرجی که برای عملیات کنترل درآمد‌ها و هزینه‌های یکسال کشور تعیین می‌کند، تصمیمات خودش را انجام می‌دهد. اما آن چیزی که مهم است سازمان امور مالیاتی به عنوان یک دستگاه اجرا کننده آنچه که مصوب می‌شود را اجرا کند.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی عددی را که پیشنهاد داده بود به واسطه این که به هر حال ما هر سال یک نرخ تورمی داشتیم این عدد نبود و عدد بالاتری را به عنوان معافیت و پایه حقوق پیشنهاد داده بود، اما در سازمان برنامه و بودجه این ارقام و اعداد  را به واسطه این که بتوانند کنترلی را بین تراز درآمد‌ها و هزینه‌ها داشته باشند با این عدد تعیین کردند.

مستوفی افزود: البته سنوات قبل هم میزان معافیت همین عدد بود فقط یک نکته‌ای را خواهش می‌کنم عزیزان توجه بفرمایند که این اعداد، اعداد پیشنهادی است که به مجلس می‌رود. سال گذشته این عدد 70 میلیون تومان در یک سال، تعیین شده و ارجاع شده به مجلس، اما سال گذشته این عدد به 120 میلیون تومان در مجلس افزایش پیدا کرد، وقتی که لایحه مصوب شد اکنون هم این احتمال وجود دارد که با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود تغییر کند.

کدخبر: 949834 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟