روند ساخت 3 پروژه سدسازی گیلان سرعت می‌ گیرد/ بازدید میدانی وزیر نیرو از طرح‌ های آبی استان گیلان

به گزارش رکنا به نقل از وزارت نیرو، "علی اکبر محرابیان" در پایان سفر یک روزه خود به استان گیلان ، پیرامون ۳ طرح سد سازی این استان گفت: با توجه به بارش‌های فراوان مدیریت منابع آب در استان گیلان امری ضروری است و با مانع زدایی و برنامه ریزی صورت گرفته تلاش می‌کنیم تا روند اجرای ۳ پروژه مهم سدسازی پلرور، شفارود و دیورش در استان گیلان را با سرعت پیش ببریم.

وزیر نیرو از تکمیل سد شفارود تا سال آینده خبر داد و اضافه کرد: با سرعت بخشی روند اجرای پروژه و رفع موانع سد شفارود تا انتهای سال آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

محرابیان با اشاره به اینکه سد پلرود برای گیلان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: با مانع برداری، اعمال تصمیم گیری‌ها و سرعت بخشی در کار‌ها سد پلرود تا پایان سال آبگیری می‌شود.

وزیر نیرو در مورد سد پلرود تصریح کرد: این سد یکی از سد‌های بزرگ استان است که نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت تامین آب شرب، تامین آب مورد نیاز محیط زیست و تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شرایط جوی اجازه بازدید از سد دیورش رودبار را نداد، افزود: با این وجود جلسه ویژه‌ای نیز برای پیگیری مسائل این سد در استان برگزار کردیم و با اقدامات صورت گرفته و رفع موانع پیش بینی می‌شود تا نیمه اول سال آینده شاهد آبگیری سد دیورش باشیم.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت ساماندهی شبکه فاضلاب شهری رشت بیان کرد: ساماندهی و بازسازی شبکه فاضلاب شهری رشت که از مصوبات اصلی سفر رئیس جمهور به گیلان بود و با جدیت دنبال می‌شود.

وی در همین رابطه گفت: این شبکه فاضلاب اهمیت بالایی برای حفاظت از منابع آب استان و تصفیه بهداشتی فاضلاب دارد و پیش بینی می‌شود با اقدامات صورت گرفته سرعت بگیرد.

محرابیان با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب رشت شبکه گسترده‌ای است، افزود: ضرورت دارد علاوه بر توسعه ظرفیت تصفیه خانه شمال رشت، همچنین تصفیه خانه مسکن مهر که هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت دارد را به تکمیل برسانیم و یک تصفیه خانه هم در شرق شهر رشت بسازیم.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های خوب و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوع فاضلاب شهر رشت، تکمیل شود.

وی در مورد فاضلاب شهر انزلی نیز گفت: برای شبکه فاضلاب انزلی نیز گزارش‌های خوبی به دست ما رسید که امیدواریم این شبکه نیز با سرعت انجام شود.

محرابیان در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اقدامات در حال انجام در حوزه آبرسانی مناطق روستایی افزود: بیش از ۸۰۰ روستای گیلان با مشارکت سپاه و آبفا در جهاد آبرسانی منتفع می‌شوند.

وزیر نیرو از پیشرفت ۳۴ درصدی ۸۰۰ پروژه آبرسانی روستایی در گیلان خبر داد و اضافه کرد: بر اساس این داده آماری از متوسط کشوری کمی عقب هستیم، اما با اعتباراتی که به این طرح‌ها تزریق می‌شود، امیدواریم از میانگین کشوری پیشی بگیریم.

محرابیان از اجرای ۸ طرح بسیار مهم برق رسانی در گیلان خبر داد و بیان کرد: اعتبارات این طرح‌ها که از جمله محاسن آن جلوگیری از افت ولتاژ و تقویت شبکه است، به طور کامل تامین شده و پیش بینی می‌کنیم تا قبل از اوج بار تابستان سال آتی این پروژه‌ها به بهره برداری می‌رسد.

​وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود نیز با اشاره به اهمیت اجرای پروژه تبدیل سیم به کابل در شبکه‌های برق رسانی گیلان، افزود: اجرای طرح جایگزین سیم به کابل در گیلان تا کنون ۱۲ درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان دولت میزان پیشرفت این پروژه به ۵۰ درصد برسد.

بازدید وزیر نیرو از سد مخزنی پلرود

وزیر نیرو ظهر روز (پنجشنبه) از آخرین وضعیت احداث سد پلرود در رودسر بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت این پروژه قرار گرفت.

سد مخزنی پلرود در شهرستان رودسر یکی دیگر از طرح‌های بزرگ تامین آب گیلان است که با هدف تنظیم آب رودخانه پلرود به عنوان دومین رودخانه بزرگ استان و استفاده از آن برای تامین نیاز آبی بالغ بر ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی منطقه (پلرود و شلمان رود) در حال اجرا است و اکنون ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

با اجرای طرح مخزنی پلرود علاوه بر تامین آب باغ‌های چای، نیاز آب شرب هشت شهر شرق گیلان از جمله لنگرود، رودسر، چابکسر، کلاچای، املش، کومله، واجارگاه و رحیم‌آباد به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال و نیز تولید انرژی برق آبی با ظرفیت ۱۶ مگاوات تامین می‌شود.

وزیر نیرو به گیلان سفر کرد/ بازدید میدانی محرابیان از طرح‌های آبی استان گیلان

"علی‌اکبر محرابیان"، در این سفر علاوه بر دیدار حضوری با مدیران ارشد استان گیلان و کسب اطلاع از آخرین وضعیت پروژه‌های آب و برق این استان، همچنین به صورت میدانی در جریان پیشرفت فیزیکی سد شفارود و سد پلرود که از جمله پروژه‌های راهبردی و زیرساختی وزارت نیرو در استان گیلان هستند، قرار گرفت.

بر اساس این گزارش،​ وزیر نیرو به همراه مسئولان ارشد استان گیلان برای بررسی روند ساخت سد شفارود به محل ساخت این سد رفت و از آخرین وضعیت این سد بازدید کرد.

احداث سد مخزنی شفارود با حجم مخزن 52 میلیون مترمکعب و 116 میلیون متر مکعب حجم آب تنظیمی از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و در حال حاضر با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

این سد در غرب گیلان در منطقه پونل رضوانشهر بر روی رودخانه شفارود قرار دارد و تامین آب مورد نیاز شرب به میزان 32 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب مورد نیاز صنعت به میزان 1 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی به میزان 53 میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی به میزان 30 میلیون متر مکعب در سال از جمله اهداف احداث این سد است.

در ادامه این سفر، محرابیان از سد مخزنی پلرود با 132 میلیون مترمکعب حجم مخزن و 204.7 میلیون متر مکعب حجم آب تنظیمی در شهرستان شهرستان رودسر بازدید کرد.

پیشرفت فیزیکی بدنه سد این پروژه تا کنون 84 درصد بوده و تامین آب مورد نیاز شرب شهروندان منطقه به میزان 40 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب مورد نیاز صنعت به میزان 2 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی 18147 هکتار شالی و 8835 هکتار باغات مرکبات و چای، تامین آب زیست محیطی به میزان 96.5 میلیون متر مکعب در سال و تولید برق به میزان 70 گیگاوات ساعت از جمله اهداف اجرای این پروژه راهبردی در حوزه منابع آب است.

بازدید از سد شفارود در شهرستان رضوانشهر

وزیر نیرو به همراه هیئت همراه در نخستین بازدید خود از پروژه های راهبردی منابع آب و زیرساختی وزارت نیرو از سد شفارود رضوانشهر بازدید کرد و در جریان روند ساخت این سد قرار گرفت.

سد مخزنی شفارود از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و در حال حاضر با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

این سد واقع در غرب گیلان در منطقه پونل رضوانشهر بر روی رودخانه شفارود قرار دارد.

از اهداف احداث سد شامل تامین آب مورد نیاز شرب به میزان 32 میلیون متر مکعب ، تامین آب مورد نیاز صنعت به میزان یک میلیون متر مکعب و تامین آب کشاورزی به میزان 53 میلیون متر مکعب و تامین آب زیست محیطی به میزان 30 میلیون متر مکعب در سال را می توان اشاره کرد.

 وزیر نیرو وارد گیلان شد

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو صبح روز (پنجشنبه) با استقبال اسدالله عباسی نماینده عالی دولت در گیلان و جمعی از مسئولان از طریق فرودگاه سردار جنگل رشت وارد گیلان شد.

بازدید از تعدادی از پروژه های راهبردی منابع آب و زیرساختی وزارت نیرو در گیلان از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه وزیر نیرو به استان است.

محرابیان برای نخستین بار است که در دولت سیزدهم به طور رسمی به گیلان سفر می کند.

کدخبر: 949008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟