پیشنهاد ایران برای تهاتر گاز وارداتی ترکمنستان با خدمات فنی و مهندسی

به گزارش رکنا، مهرداد بذرپاش در حاشیه برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان اظهار کرد: در ابتدای این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده دو کشور طی دو سال اخیر یعنی فاصله بین اجلاس شانزدهم تا اجلاس هفدهم ارائه شد که در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مبادلات تجاری دو کشور به حدود نیم میلیارد دلار رسیده که طی دو سال اخیر رشد خوبی داشته اما با توجه به مرزهای مشترک خشکی و آبی دو کشور برازنده نیست.

وی افزود: در جلسه امروز گزارش 6 کمیته تخصصی از سه روز گذشته توسط مسئول هر کدام از کمیته‌های نفت، حمل و نقل،  تجارت و سرمایه‌گذاری، همکاری‌های استانی و مرزی، کشاورزی، منابع آب و هواشناسی و علمی و آموزشی ارائه شد.

وی تصریح کرد: مقرر شد مشکلات و مسائل مربوط به هر کدام از کمیته‌ها مطرح شده و به اطلاع روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور برسد تا درباره آنها تصمیم گیری شود.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه فردا شنبه کمیته‌های تخصصی به کار خود ادامه داده و در نشست پایانی اجلاس جمع بندی نهایی را ارائه داده تا سندها امضا شود گفت: به طرف ترکمنستانی پیشنهاد داده‌ایم در قبال صادرات گاز کالا یا خدمات فنی مهندسی ایران تهاتر شود. این موضوع مورد توافق کلی رهبر ملی ترکمنستان قرار گرفته و امروز در دیدار با رییس جمهور این کشور نیز گزارش مربوط به آن ارائه شد.

بذرپاش در ادامه از تسویه حساب صادرات برق ترکمنستان به ایران از طریق تهاتر خبر داد و با تاکید بر اینکه گردشگری بین دو کشور رونق ندارد اضافه کرد: یکی از دلایل عدم رونق گردشگری صدور سخت ویزا است که از طرف ترکمنستانی خواسته‌ایم سهولت بیشتری را برای این کار در نظر بگیرد. همچنین با توجه به اینکه اصلی‌ترین نیاز تجار و فعالان اقتصادی برای حضور در ترکمنستان زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل هوایی است به دنبال افزایش پروازهای دو کشور هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بازارچه‌های مرزی دو کشور در اقتصاد و رشد تجارت ایران و ترکمنستان افزود: در زمان حاضر بازارچه مرزی باجگیران فعال است و  فعال کردن بازارچه مرزی گمیشان- حسن قلی در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از بسترهای مهم برای صدور خدمات فنی مهندسی است اظهار کرد: یکی از این نمایشگاه‌ها نمایشگاه ایران پروژه بود که امروز با حضور 94 شرکت ایرانی و 300 فعال و تاجر کشورمان در ترکمنستان افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی از امضای سند همکاری بین دو کشور در حوزه دامپزشکی، کشاورزی، حفظ نباتات، علوم جوی و هواشناسی خبر داد و گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های ایرانی آنها بازار بسیار خوبی در ترکمنستان خواهند داشت.

کمیسیون اقتصادی ایران و ترکمنستان برگزار شد

هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با حضور وزرای راه و شهرسازی و معاون وزرای کابینه و امور خارجه ترکمنستان برگزار شد.

دقایقی قبل هفدهمین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان آغاز شد.

مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان اظهار کرد: بر این باورم که دو رویداد مهم جاری یعنی هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و پانزدهمین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد نقطه عطفی در مسیر تقویت و توسعه روابط همه جانبه اقتصادی بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر عزم و اراده طرفین در این راستا بیش از گذشته ملموس و مشهود بوده است افزود: روابط ایران و ترکمنستان به واسطه پیوندهای تمدنی تاریخی فرهنگی اجتماعی قومی دینی و همجواری ژئوپلیتیک و اکونومیکی و از سوی دیگر تجربه روابط موفق دیپلماتیک و تعاملات سازنده بازیگران دولتی و فعالان بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و تجارت بر پایه ظرفیتها و منافع مشترک عظیم، فراتر از همسایگی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان خویشاوند است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این پیوندها و اشتراکات با توجه به رویکرد سیاست همسایه محور و توسعه روابط اقتصادی به عنوان اولویت دولت سیزدهم، فضای امیدوارکننده ای را جهت تقویت نقش آفرینی دو کشور در تحولات اقتصادی و تجاری منطقه ای و بین المللی فراهم ساخته است.

بذرپاش با اشاره به ابتکارات مشترک ایران و ترکمنستان، گفت: از جمله این ابتکارات در حوزه حمل و نقل و ترانزیت ابتکار ایران-راه است که حدود 6 ماه از طرح آن توسط ایران در رویدادها و نشست‌های منطقه ای و فرامنطقه ای، تجاری و ترانزیتی اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند می گذرد.

وی بیان کرد: ایران-راه دروازه‌ای به سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران و مبنایی محکم و امیدبخش برای تحول در مناسبات حمل و نقل و ترانزیت دو کشور است.

وی تاکید کرد: با توجه به اصول حاکم بر ایران، قطعاً شراکتهای دو جانبه اقتصادی و تجاری تقویت شده و مبنایی برای شراکتهای راهبردی دو کشور با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در مسیرهای شرق-غرب و شمال-جنوب است.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری حمایت ایران از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب و تراکسیا، اضافه کرد: در حاشیه اجلاس اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند، توافق کلیدی چهارجانبه تشکیل یک دالان چندوجهی بین المللی چین- اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه امضا و مبادله شد.

بذرپاش با بیان اینکه پیگیر راه‌اندازی مسیر شرقی-غربی چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران، اروپا از طریق رایزنی با طرف‌های چینی، قزاق و ترکمن هستیم، اظهار کرد: آمادگی صدور خدمات فنی مهندسی و مشارکت در توسعه زیرساختهای ترکمنستان به ویژه طرح‌های جاده ای مرو-سرخس، اینچه‌برون- ترکمن باشی و آرکاداغ سیتی از طریق روشهای ابتکاری تامین مالی از جمله تهاتر مورد توافق دو طرف را داریم.

وی با تاکید بر اینکه از برنامه مشترک برای توسعه تبادلات حمل و نقل، تسریع و تسهیل، اقتصادی کردن و رقابتی شدن زمان، هزینه و تعرفه در پایانه‌های مرزی، جاده ای، ریلی و بندری حمایت می کنیم، اظهار کرد:از آبان 1400 تا زمان برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی دو کشور در تهران تا این تاریخ، علاوه بر مناسبات مستمر بین نمایندگان سازمان‌ها و بخش‌های تخصصی عضو کمیسیون مشترک دیدارهای سازنده ای در سطوح مقامات عالی دو کشور برگزار شده است.

کدخبر: 947280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟