با وجود 2 میلیون مشترک جدید برق شاهد کاهش مصرف خانگی بودیم / امسال ایران خاموشی ندارد + فیلم

به گزارش رکنا، بیست‌ و سومین نمایشگاه تخصصی بین‌ المللی صنعت برق ایران و نخستین جشنواره و فن بازار این صنعت، صبح امروز ۲۳ آبان‌ ماه با حضور علی‌ اکبر محرابیان، وزیر نیرو، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری، وزیر انرژی پاکستان، سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان، معاونان و مدیران ارشد صنعت برق و تعدادی از میهمانان داخلی و خارجی افتتاح و آغاز به کار کرد.

افتتاح بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‌ المللی صنعت برق ایران با حضو وزیر نیرو

افتتاح بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‌ المللی صنعت برق ایران با حضو وزیر نیرو

هیچگونه محدودیت و خاموشی در تامین برق خانگی اعمال نشد

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در آیین افتتاح بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق و نیز نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران، ضمن خوش آمد گویی به همه فعالان صنعت برق کشور، دانشگاهیان، فعالان اقتصادی، شرکت‌های تولیدی، تجاری، بازرگانی و وزرای کشورهای مختلف از جمله وزیر برق و انرژی پاکستان و افغانستان گفت: در این نمایشگاه و جشنواره از آخرین دستاوردهای صنعت برق رونمایی می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه ضمن محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیست، افزود: حجم جنایت و کودک کشی‌های رژیم صهیونیستی در تاریخ معاصر بشریت وجود نداشته و بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: در این روزها کودک کشی، انسان کشی و حمله به بیمارستان‌ها توسط رژیم غاصب صهیونیست به یک رویه ساعتی تبدیل شده و شرایطی را به وجود آورده که جامعه جهانی به صورت یکپارچه به جوش و خروش آمده است.

محرابیان در ادامه ضمن تاکید بر اینکه صنعت برق زیرساخت بسیاری از صنایع را در کشور و جهان ایجاد می‌کند اظهار کرد: این صنعت با تلاش متخصصان و نخبگان داخلی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران موفق به کسب بسیاری از افتخارات شد.

به گفته وزیر نیرو، برخورداری از بهترین و  ناب‌ترین منابع انسانی و نخبگان بزرگترین سرمایه صنعت برق کشور است.

وی به اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در وزارت نیرو از آغاز فعالیت دولت سیزدهم به منظور رفع ناترازی‌های برق اشاره و تاکید کرد: تلاش‌ها بر این بود تا با بهره‌مندی از روش‌ها و شیوه‌های مختلف این ناترازی را کم اثر و در ادامه مرتفع کنیم.

محرابیان تصریح کرد: این مهم با استعانت از دو روش افزایش ظرفیت و توسعه تولید و نیز مدیریت مصرف برق و بهینه‌سازی محقق شد.

وزیر نیرو بیان کرد: بر اساس گزارش‌های ارسالی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صنعت برق در ۷ ماه ابتدایی سال جاری بالاترین رشد تولید و فروش را داشته است به طوری که در بخش تولید، رشد ۲۲.۱ درصدی و در بخش فروش رشد ۲۴.۸درصدی را در میان سایر صنایع کشور کسب کرد و در این زمینه مقام اول رشد را داشته است.

وی اظهار کرد: در حوزه مدیریت مصرف و بهینه سازی تلاش شد ناترازی‌ها کم اثر و در زمان کوتاه مدت و منطقی به طور کامل برطرف شود.

وزیر نیرو همچنین به مقایسه میزان مصرف برق در بخش خانگی و صنعت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار داشت: در سال 1400 با توجه به ناترازی قابل توجه در بخش صنعت شاهد عدم تامین برق در بخش خانگی  بودیم که این خاموشی‌ها از 29 اردیبهشت تا 31 شهریور سال 1400 از یک تا سه نوبت اعمال شد، به طوری که حتی در مناطقی از کشور در حوزه پایداری برق دچار مشکلات زیادی بودیم.

محرابیان ادامه داد: از ابتدای خرداد تا 15 مهرماه سال 1400، محصول بخش خانگی 48 میلیارد کیلووات ساعت بود اما به رغم اینکه در سال جاری استقرار گنبد حرارتی را در جهان و کشور شاهد بودیم و با درنظر گرفتن تغییرات اقلیمی هیچگونه محدودیتی در تامین برق خانگی اعمال نشد و هیچگونه خاموشی را در این بخش شاهد نبودیم.

محرابیان با بیان اینکه طی دو سال اخیر دو میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور اضافه شده است، گفت: با درنظر گرفتن این امر و در صورتی که مدیریت مصرف برق به واسطه پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌ها صورت نمی‌گرفت با 20 درصد رشد مصرف در بخش خانگی روبرو می‌شدیم. اما با اعمال سیاست ها و به کارگیری ظرفیت‌های فرهنگ‌سازی و نیز منطق اقتصادی در سال جاری نه تنها شاهد رشد مصرف برق در بخش خانگی نسبت به سال 1400 و پیش از آن نبودیم بلکه برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور شاهد کاهش مصرف بودیم به طوری که میزان مصرف برق در بخش خانگی در سال جاری به 46 میلیارد کیلووات ساعت رسید.

وی همچنین از تامین مناسب برق بخش صنعت در سال جاری سخن به میان آورد و افزود: در سال 1400 میزان برق تحویلی به صنایع کشور برابر با 36 میلیارد کیلووات ساعت بود این در حالی است که در تابستان 1402 این عدد به 46.1 میلیارد کیلووات ساعت رسید، به عبارت دیگر 10.1 میلیارد کیلووات ساعت برق بیشتری برای صنایع تامین شد. به طوری که برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق کشور، میزان تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

محرابیان در ادامه سخنان خود به رشد 11 درصدی تولید صنعت سیمان کشور در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: در پایان تابستان میزان کیلینکر ذخیره شده سیمان 15 میلیون تن بود  که معادل 110 روز تولید سیمان کشور است.

وی همچنین اضافه کرد: در بازار بورس نیز در تابستان 1400 قیمت سیمان به دلیل عدم تامین برق و در ادامه کاهش تولید و افزایش تقاضا رشد 433 درصدی یافت.

وزیر نیرو یادآور شد: در صنعت فولاد موجودی انبارها تا پایان شهریور به معادل 5 ماه تولید صنعت فولاد کشور رسید به طوری که در خرداد ماه به 2.1 میلیون تن و در شهریور به 4.8 میلیون تن رسید.

وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد مشترکان خانگی در تابستان 1402 مشمول دریافت پاداش صرفه جویی شدند، ادامه داد: به رغم گرمای شدید و بی سابقه هوا در تابستان سال جاری، به دلیل مدیریت خوب کاهش مصرف برق را در این بخش شاهد بودیم، در واقع قهرمان اصلی مدیریت مصرف برق مردم هستند.

​رمز موفقیت صنعت برق توجه به ایده ها و نیازهاست

وزیر نیرو همچنین با اشاره به افتتاح جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران، اظهار کرد: ما از صنعتی دانش گر و دانش بنیان برخوردار هستیم، استفاده از ظرفیت این بخش فرصت مناسبی را برای صنعت برق فراهم کرده است.

محرابیان برگزاری این رویداد را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و افزود: از ایده تا بازار صنعت برق در این جشنواره و فن بازار دنبال می‌شود. معتقدم که رمز موفقیت صنعت برق توجه به ایده‌ها، نیازها و ظرفیت‌های متخصصان و نخبگان است. این دو بال صنعت برق را به اوج می‌رساند.

وی تاکید کرد: ما در کنار بازار داخلی به بازار منطقه نیز توجه ویژه‌ای داریم؛ آنچه که مطرح است این است که بازار محصولات فقط ایران را شامل نمی‌شود به همین دلیل در این نمایشگاه و جشنواره از وزرا، سفرا، مسئولان برای دیدن از بازار محصولات ایرانی دعوت شده است.

افتتاح بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با حضور وزیر نیرو

افتتاح بیست‌ و سومین نمایشگاه بین‌ المللی صنعت برق ایران با حضو وزیر نیرو

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو پس از افتتاح نمایشگاه، در حاشیه بازدید از جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران گفت: برای نخستین بار در تاریخ  صنعت برق کشور مصرف برق صنعت از مصرف برق خانگی پیشی گرفت و امید است این روند ادامه یابد.

وزیر نیرو همچنین به تامین برق بخش صنایع کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه در تلاش هستیم در بخش صنایع مصرف برق را در ساعت پیک و غیرپیک مدیریت کنیم به نحوی که برق صنایع در ساعات غیرپیک بدون محدودیت تامین شود.

وی یادآورشد: این شیوه در تمامی کشورهای صنعتی به ویژه در فصل تابستان اعمال می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به رشد 11 درصدی تولید سیمان و نیز رشد چشمگیر موجودی انبار در کارخانجات فولاد و صنایع انرژی، درباره مبادله برق با کشورهای همسایه، گفت: صنعت برق کشور در کنار برنامه‌ریزی در زمینه مبادله برق با کشورهای همسایه و در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی و کالاهای این حوزه برنامه‌های ویژه‌ای را پیش بینی کرده است.

محرابیان تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه با حضور میهمانان خارجی، حاکی از آن است که توجه به بازارهای جهانی و  به ویژه بازارهای منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ کشور در موضوع مبادله برق تقریبا با تمام کشورهایی که مرز خشکی دارد تبادل برق را صورت می‌دهد.

وزیر نیرو تصریح کرد: هم اکنون در مراحل مطالعاتی به منظور پیشبرد پروژه مشترک با کشور قطر در این زمینه هستیم و امید است این پروژه در آینده نزدیک به مرحله اجرایی برسد.

وی در ادامه به افزایش راندمان نیروگاهی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی این است که این واحدهای نیروگاهی در طول سال تعمیر شوند تا در فصل تابستان به بالاترین ظرفیت تولید داشته باشند.

به گفته وی، در تابستان سال جاری، در صنعت برق بالاترین ظرفیت برق آبی را به کار گرفتیم به طوری که تمام واحدهای برق آبی کشور در اقصی نقاط آماده تولید بوده است.

محرابیان درباره برقراری شبکه برق ایران و روسیه و نیز اثرات مثبت این امر، توضیح داد: اقدامات مطالعاتی اتصال شبکه برق ایران به کشور روسیه از طریق سه مسیر اعم از گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شده است. مسیری که از نظر اجرایی بسیار آسان‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به توسعه شبکه ندارد، مسیر آذربایجان است. خوشبختانه در این زمینه توافق بسیار خوبی با کشور جمهوری آذربایجان و روسیه صورت گرفته و این توافق منجر به این شد که بتوانیم از مسیر آذربایجان هرچه سریع تر شبکه های برق را متصل کنیم.

وزیر نیرو در ادامه ابراز امیدواری که حداکثر ظرف 6 ماه آینده تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان به صورت مشترک آغاز شود. این طرح بسیار اقتصادی است چراکه پیک مصرف ایران و روسیه با یکدیگر کاملا متفاوت است. به عبارت دیگر زمان‌هایی که کشور روسیه بیشترین مصرف را دارد ایران کمترین مصرف را دارد و بالعکس.

​نیروگاه هایی که راندمان بالاتری دارند دریافتی های بیشتری خواهند داشت

وی اضافه کرد: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی قانون بسیار خوبی به تصویب رسید بنام قانون مانع زدایی از صنعت برق که مواد بسیار خوبی از جمله ماده سه و چهار را دارد؛ اما اجرای ماده 10 این قانون در طول زمان با افزایش راندمان نیروگاه های کشور همراه می‌شود به عبارت دیگر یارانه سوخت را به انتهای زنجیره منتقل می‌کند و موجب می شود نیروگاه هایی که راندمان بالاتری دارند بتوانند دریافتی های بیشتری داشته باشند.

وی در این باره ادامه داد: آیین نامه این امر تدوین شده و در هیئت دولت در حال تصویب است اما در سال جاری بر اساس حکم قانون بودجه با اصلاح نرخی که در سوخت نیروگاهی انجام شد این امر آغاز شده به طوری که نرخ سوخت نیروگاهی در سال گذشته 25 تومان بود، در سال جاری به 75 تومان رسیده است. این نرخ در نیروگاه‌ها توزیع می‌شود و سهم نیروگاه هایی که راندمان بیشتری دارند از این عدد بیشتر خواهد بود و بالعکس.

باید پیش بینی سوخت زخیره زمستان را انجام دهیم تا تامین برق پایدار داشته باشیم

سخنگوی صنعت برق

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در حاشیه بیست و‌ سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال رکنا مبنی بر اینکه آیا در زمستان مشکلی در تامین برق بخش خانگی و صنایع کشور داریم؟ گفت: میزان مصرف برق در تابستان بیش از 32 هزار مگاوات نسبت به اوج بار روزانه در زمستان بیشتر است که ناشی از استفاده کولرها و وسایل سرمایشی است.

وی با بیان اینکه در زمستان مصرف برق کمتر است و نیروگاه به اندازه کافی برای تولید برق وجود دارد، گفت: از آنجایی که بیش از 90 درصد تولید برق توسط نیروگاه حرارتی صورت می گیرد و نیاز به تأمین سوخت هستند، باید پیش بینی سوخت زخیره زمستان را انجام دهیم تا تامین برق پایدار داشته باشیم.

رجبی مشهدی در ادامه به رکنا گفت: در حال حاضر ذخایر گازوئیل نیروگاه های حرارتی بیش از 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و ذخیره بسیار خوبی را داریم که در چند سال اخیر و قبل از زمستان این ذخیره بی سابقه بوده است. امیدواریم با سوخت رسانی روند فعلی بتوانیم وارد زمستان شویم و قطعا می توانیم در چنین شرایطی برق پایدار برای همه بخش ها به خصوص بخش خانگی خواهیم داشت.

سخنگوی صنعت برق از همه مشترکان به خصوص مشترکان خانگی درخواست کرد که در مصرف گاز و برق صرفه جویی کنند و اینکه با تنظیم وسایل گرمایشی صرفه جویی قابل ملاحظه ای خواهیم داشت.

هیچ نیروگاه مازوت سوزی در تهران وجود ندارد

مشهدی در ادامه گفت: در حال حاضر ۹۳ درصدد سوخت گاز است و سوخت مایع در حداقل موارد استفاده می‌شود به طوری که عمدتاً در دی و بهمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تهران هیچ نیروگاه مازوت سوزی وجود ندارد و کمتر ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور امکان استفاده از سوخت مایع را دارا هستند.

وی در ادامه افزود: برنامه‌ریزی‌ و‌ تدوین این برنامه از شهریورماه امسال آغاز شده که در قالب ۱۸۰ اقدام در ۶ محور طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران محور‌های اقدام‌ها را شامل تامین برق، رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع،که با احداث خطوط و تغییر آرایش در شبکه سراسری، تغییر نوع هادی‌هایی که دچار محدودیت می‌شوند‌ و سایر اقدامات ذکر کرد.

وی در ادامه از اجرای روش‌های جدید برنامه‌های مدیریت و بهینه‌سازی مصرف، تشویق مشترکان، مدیریت و کنترل شبکه و اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی، آموزش، برنامه‌های مدیریتی و ستادی به عنوان دیگر محورهای این ۱۸۰ اقدام عملیاتی یاد کرد.

سخنگوی صنعت برق، با بیان اینکه ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی بر را مکلف به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی یا تجدیدپذیر٬ با هماهنگی وزارت صمت کرده است، گفت: تاکنون عملیات احداث ۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه به وسیله صنایع آغاز شده است.

رجبی مشهدی افزود: ۶۷۵ مگاوات نیروگاه به بهره‌برداری رسیده و به شبکه سراسری متصل شده است و پیش‌بینی می‌شود تا اوج بار سال آینده هزار و ۷۱۲ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه شود.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در این آیین نامه پیش‌بینی شده است تعرفه سوخت نیروگاه‌های صنایعی که دارای کنتور یا شمارشگر مجزا بوده و برق خود را به شبکه تحویل دهند، معادل تعرفه نیروگاهی محاسبه می‌شود و وزارت نیرو از تأمین برق این صنایع پشتیبانی کند.

رجبی مشهدی گفت: احداث شبکه‌های برق بالادستی این صنایع که بسیار هزینه‌بر است، به وسیله وزارت نیرو انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: از دیگر موارد این آئین نامه اجرایی موضوع صدور مجوز‌ها است که تسهیلاتی در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر داده خواهد شد. مثلا مجوز‌های زیست محیطی در ۴۵ روز و مجوز‌های آب ۱۵روز بعد از ارائه گزارش مجوز تامین آب این نیروگاه‌ها صادر می شود.

به گزارش رکنا، در این نمایشگاه 474 شرکت داخلی و 110 شرکت خارجی از کشور‌هایی چون ژاپن، ایتالیا، آلمان، چین، کره‌ جنوبی، اسپانیا، هند، ترکیه جمهوری چک، کرواسی، لهستان و اسلونی حضور دارند.

این نمایشگاه از روز سه شنبه 23 تا 26 آبان ماه در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌ های بین‌المللی تهران دایر و پذیرای متخصصان، صنعت‌ گران و علاقه‌مندان است.

همزمان با نمایشگاه بین‌ المللی صنعت برق ایران جشنواره فن بازار صنعت برق نیز با حضور 262 شرکت دانش‌ بنیان و مرکز تحقیقاتی گشایش می‌ یابد.

ساعت بازدید از بیست‌ و‌ سومین نمایشگاه تخصصی بین‌ المللی صنعت برق ایران 9 صبح تا 16 عصر خواهد بود.

کدخبر: 946401 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟