شهرهای جدید تیس، مکران و خلیج فارس در سال آینده جمعیت پذیری را آغاز می کنند

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به تشریح سیاستگذاری‌ها و مجموعه راهکارهای اجرایی آن شرکت برای ایجاد شهرک‌ها و شهرهای جدید در منطقه مکران با توجه به رویکرد کلی حاکمیت برای استقرار جمعیت و اشتغال در نوار ساحلی جنوب پرداخت و گفت: با توجه به جهت‌گیری‌هایی آمایش سرزمین در کشور برای سوق دادن جمعیت به سواحل جنوبی کشور و همچنین تاکید رهبر انقلاب برای بهره‌مندی از سواحل مکران، جانمایی و ایجاد شهرک‌های مسکونی و شهرهای جدید در برنامه قرار گرفت.

انجام مطالعات جانمایی ۳ شهر جدید تیس، مکران و خلیج‌فارس

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: بر پایه مطالعات انجام شده هم‌اکنون، دو شهر جدید تیس و شهر جدید مکران در منطقه چابهار و در گستره غربی جاسک و شهر جدید خلیج‌فارس حدفاصل میناب و بندرعباس به عنوان شهرهای جدید جانمایی شده است.

۱۵۰۰ واحد مسکونی در شهر جدید تیس احداث می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص شهر جدید تیس توضیح داد: کارهای عملیاتی احداث شهر جدید تیس در اواخر دهه ۹۰ با ظرفیت جمعیتی ۱۵۰ هزار نفر در مسحت ۴ هزار و ۳۸۰ هکتار با کارکرد گردشگری آغاز شد. برنامه ریزی شده است تا یکهزار و ۶۰۰ هکتار از مساحت این شهر جدید به کاربری گردشگری اختصاص یابد. هم اینک فرآیندهای اجرایی در فاز نخست توسعه در این شهر جدید در حال انجام است. اجرای یکهزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد و احداث خدمات روبنایی از جمله مدرسه، مسجد، واحدهای تجاری و مرکز محله در حال انجام است.

مطالعات امکان‌سنجی شهر جدید مکران با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت

جعفری افزود:  با توجه به برنامه‌های توسعه ای دولت در منطقه هاب انرژی مکران و استقرار بندر اقیانوسی در این منطقه، برنامه استقرار فعالیت‌های پتروشیمی و صنعتی در کوه مبارک، مطالعات امکان سنجی شهر جدید مکران با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حد فاصل شهر جاسک و کوه مبارک در محدوده ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار انجام شده است.  

به گفته وی، تهیه طرح جامع شهر مکران در حال انجام است که مقرر است تا بعد از تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، عملیات استقرار مدیریت شهری در شهر جدید مکران پیگیری و عملیات اجرایی شهرسازی در این منطقه آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه محدوده توسعه مکران از گوادر در مرز ایران و پاکستان تا میناب برنامه ریزی شده است، افزود: مکانیابی احداث شهر جدید خلیج‌فارس بین میناب تا بندرعباس به عنوان شهر مکمل بندرعباس با رویکرد اقتصادی و سکونت توامان در حال انجام است.

تصویب شهر جدید بندرعباس با الگوهای نوین معماری در شورای برنامه‌ریزی هرمزگان

وی تصریح کرد: شهر جدید بندرعباس با توجه به موقعیت قرارگیری در تنگه هرمز، می‌تواند بستری برای الگوهای نوین شهرسازی و معماری کشور باشد که به دنبال انجام آن هستیم. در حال حاضر، طرح مکانیابی و امکان‌سنجی احداث شهر جدید خلیج فارس به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان هرمزگان رسیده و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تصویب در آن شورا ارسال شده است.

پهنه‌های سکونتی ۱۳ شهرک مسکونی نوار ساحلی جنوب تصویب شد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از  دیگر برنامه‌های آن شرکت را در نوار ساحلی جنوب کشور احداث ۲۷ شهرک مسکونی برشمرد و گفت: در محدوده نوار ساحلی جنوب احداث ۲۷ شهرک برنامه ریزی شده است که هم اکنون احداث ۸ شهرک مسکونی در سیستان و بلوچستان و ۵ شهرک مسکونی در هرمزگان در برنامه قرار گرفته است. هم اینکه پهنه‌های ۱۳ شهرک مسکونی به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است و بعد از ابلاغ فعالیت‌های مدیریت زمین و توسعه در آنها آغاز خواهد شد.

یک میلیون نفر در نوار ساحلی جنوب اسکان می‌یابند

وی پیش‌بینی جمعیت‌پذیری در نوار ساحلی جنوب و در شهرها و شهرک های جدید را معادل یک میلیون نفر تخمین زد و افزود: در برنامه است جمعیت پذیری سه شهر جدید تیس، مکران و خلیج‌فارس در سال آینده، آغاز شود. درخصوص شهر جدید مکران در نیمه دوم سال آتی فعالیت های مقدماتی جمعیت پذیری و استقرار صنعت در آن انجام ‌می‌شود.  شهر جدید خلیج فارس نیز تا انتهای سال آتی فرآیندهایش طی می شود و بعد از آن فعالیت‌های اجرایی این شهر جدید آغاز خواهد شد.

بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری داخلی در احداث ۲۷ شهرک مسکونی در نوار ساحلی جنوب

به گفته وی، در برنامه است تا حداقل فرآیند جذب سرمایه گذار برای دو شهرک مسکونی در نوار سحلی جنوب در نیمه اول سال آینده انجام شود. الگوی دولت برای ۲۷ شهرک جدید این است که مجموعه سرمایه گذاران داخلی اینکار را انجام بدهند.

وی تاکید کرد: تدوین بسته های تشویقی سرمایه گذاری در منطقه مکران در دست مطالعه است.

کدخبر: 938926 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟