افتتاح پروژه‌های آب و برق استان فارس با اعتباری افزون بر 10 هزار میلیارد تومان

به گزارش رکنا به نقل از وزارت نیرو، طرح خط دوم آبرسانی به کلانشهر شیراز از سد درودزن در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و بر اساس برنامه زمان‌بندی، مقرر شده بود که افق بهره‌برداری از این طرح حدود چهار سال به طول انجامد؛ اما وعده افتتاح این طرح در سال ۱۳۹۴ اجرایی نشد؛ روزها و ماه‌ها و سال‌ها سپری شد و انتظار برای تحقق این وعده در طول این سال‌ها بی‌جواب ماند. در واقع خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز از پروژه‌های معطل مانده از دولت‌های گذشته است.

بحران کم‌آبی و گسترش خشکسالی در فارس، افزایش روزافزون جمعیت کلانشهر شیراز، قطعی‌های مکرر آب در مناطق مختلف این کلانشهر و ضرورت استفاده و بهره‌مندی از آب آشامیدنی مطمئن و سالم ضرورت بهره‌برداری از این پروژه را بیش از پیش نمایان می‌ساخت.

با آغاز فعالیت‌های دولت سیزدهم و همزمان با سفر سال ۱۴۰۰ رییس‌جمهور به استان فارس، بر تسریع در این پروژه و بهره‌برداری از آن تأکید شد، بدین ترتیب عملیات اجرایی این طرح شتاب بیشتری گرفت و امروز، جمعه 21 مهرماه در دومین سفر استانی سفر رئیس جمهور به استان فارس، این طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این سامانه با صرف اعتباری بالغ بر 6000 میلیارد تومان به منظور افزایش تأمین آب شرب شهر شیراز با ظرفیت 90 میلیون مترمکعب در سال، برای جمعیت 2 میلیون نفری شیراز و از منابع سطحی دریاچه سد درودزن اجرایی شده است.

بر اساس این گزارش، امروز، جمعه همچنین در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس، در مجموع 12 پروژه آبرسانی و آب و فاضلاب با اعتبار 8254 میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

در همین راستا، آبرسانی به شهرهای ارسنجان، پروژه آبرسانی به شهر قیر و سامانه آبرسانی شرق شیراز در مجموع با اعتبار 890 میلیارد تومان افتتاح شد.

همچنین در این سفر، فاز اول طرح فاضلاب شهر آباده شامل شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب با اعتبار 1000 میلیارد تومان به ظرفیت 10 هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت تحت پوشش 66 هزار و 100 نفر افتتاح شد.

تصفیه‌خانه فاضلاب و اجرای شبکه فاضلاب به همراه نصب 480 عدد سپتیک تانک پلی اتیلن روستای شهر میان اقلید با سرمایه‌گذاری 107 میلیارد تومان به ظرفیت 330 مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت تحت پوشش 2340 نفر و نیز پروژه اجرای شبکه و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب روستای شهیدآباد شهر خرمبید با سرمایه‌گذاری 69 میلیارد تومان به ظرفیت 140 مترمکعب در شبانه‌روز آماده افتتاح می‌شود.

افتتاح فاز اول پروژه‌های آبرسانی در شهرهای داراب، فسا، حاجی آباد، مجتمع بالاده و نیز افتتاح پروژه آبرسانی روستاهای مجموعه تخت سنگ و بانش با سرمایه‌گذاری 188 میلیارد تومان با هدف تامین آب شرب چهار شهر و 31 روستا برای 60 هزار و 426 خانوار از دیگر پروژه‌های عظیم آبرسانی در استان فارس است که امروز همزمان با دومین سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به این استان افتتاح شد.

همچنین با بهره‌مندی از توان و دانش مهندسان و متخصصان داخلی، ۲۳ پروژه احداث پست برق، برق‌رسانی و اصلاح شبکه نیز با اعتباری افزون بر 1783 میلیارد تومان در این سفر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

کدخبر: 936455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟